Kino recenzia > Teória tigra
The Current War
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Borg/McEnroe
Last Flag Flying

TEÓRIA TIGRA

Nikdy nie je neskoro začať s filmovou réžiou. Svoje o tom vie Radek Bajgar, ktorý má 53 rokov a zažil prvú kinopremiéru. Prináša jeden z najlepších českých filmov ostatných rokov, nemusí ...

Nikdy nie je neskoro začať s filmovou réžiou. Svoje o tom vie Radek Bajgar, ktorý má 53 rokov a zažil prvú kinopremiéru. Prináša jeden z najlepších českých filmov ostatných rokov, nemusí nutne tlačiť na pílu, byť stále vtipný a vzácne balansuje medzi komédiou a drámou. Hercov vedie presne a divákov môže pobaviť, aj ich prikovať do sedadla a nechať ich zamýšľať sa nad svojimi vzťahmi.

U každého môže ten bod zlomu prísť inokedy. Veterinárovi Janovi k nemu pomohla smrť svokra, ktorý chcel ísť do krematória, no dcéra i manželka rozhodli o opaku. Po dekádach manželstva sa hrany vzťahu otupia a Jan pochopil, že ak chce ešte začať žiť a byť slobodný, v stereotype s manželkou to nepôjde. Uteká z domu najprv iba na výlety a neskôr finguje stareckú demenciu, aby konečne podnikol púť vlastných rozhodnutí a paralelne ovplyvnil osudy iných členov rodiny. Dcéra Olga kopíruje správanie žien v rodokmeni, syn si našiel inú partnerku, no bojuje s neplodnosťou. Zmeny sú na spadnutie...

Niežeby bola Teória tigra prvým filmom o vzťahoch ľudí v strednom veku. Ale Radek Bajgar pristupuje ku svojim postávam citlivejšie, ctí ich pozíciu v živote, formy správania a rysuje bod, kedy nedokáže fungovať ich symbióza. Rešpektovanie postáv a najmä vrúcny prístup neústi do silených scén – nastúpia prirodzené výmeny názorov a akceptovateľná empatia. Svedčia o tom výborne napísané dialógy, ktoré nie sú zbytočné dlhé a postavám občas stačia tri vety. Inokedy nastúpi perfektne snímaná hádka Táni Vilhelmovej a Jiřího Havelku. Je to silný moment, kedy vidíte, ako sa láme doterajšia harmónia vzťahu a prichádza prvá dilema Témy ako dôvera, sloboda, sebarealizácia, adaptácia a rešpekt sú uplatnené ako z prvotriednej príručky.

Je to súčasný film, kedy sa o vzťahy a manželstvá nebojuje ako kedysi a vyrieknutie 56 rokov vzťahu už pôsobí takmer hrôzostrašne. Ženské hrdinky udržiavajú manželstvá archaickým spôsobom a sú napísané ako krotiteľky mužov (z tigrov sa stávajú králiky). Miesi sa tradičný pohľad s moderným, kedy žena povýšila na ambicióznu bytosť, ktorá všetko kontroluje – i svojho manžela. Skôr ako sa ironicky uchechtnete, že aký „ňouma“ by to vydržal, zadržte, všetky multigeneračné vzťahy sú uveriteľné a dospeli do bodu postupne.

Všetky postavy sa snažia. Jiřího Jan chce viac slobody, ale je tak zatlačený do kúta, že nemôže konať inak, Eliška Balzerová ako Olga ho dusí s dobrým úmyslom, ale nedá mu priestor. Trojgeneračný pohľad v scéne babky-mamy-dcéry naháňa až strach, v správaní žien nie je žiadny moment pochybnosti. V kontraste pôsobia (takmer) bezstarostné výlety mužov mimo zavedený režim. Niekomu stačí bývať v maringotke, iný sa rád naje a tretiemu stačí pivko. Dôjde aj na otázky pravého šťastia či budovanie dilemy, najmä v scéne možného otcovstva Janovho syna.

Témy okolo vzťahov a konania postáv môžu rýchlo skĺznuť k dráme, ale Radek Bajgar si nevybral túto cestu (hoci mi prezradil, že mal viaceré alternatívy scenára a film mohol končiť ťažšie) a udrží film v žánri horkej komédie. Má zábavné scény, situačné pointy, milé dialógy, priestor na držanie palce hrdinom. Budete sa baviť, ale stále rozmýšľať. Môžete sa rehotať, ale klásť si otázky. Finále je krásne, pre každého má iný cieľ.

Herecké obsadenie je výborné. Bartoška hrá obrovské sólo, ktorému stačí málo výrazových prostriedkov a získa si vás jedným pohľadom. Ženské trio Balzerová-Vilhelmová-Janžurová má presvedčivé dialógy a výkony. Lucia Siposová má malú roličku, ktorá o vzťahu k manželstvu 21. storočia povie viac ako tisíc slov.

Najláskavejší český film od Vrátných láhví. Ultimátna pozvánka do kina pre mamy, babky, dcéry, tety, všetkých záujemcov o dobrý film. Moderná sonda do manželských vzťahov, túžob, fungovania ženskej vlády vs. mužskej slobody. Teória tigra prináša všetko, slúži ako top návrat Jiřího Bartošku po niekoľkých rokoch v silnom výkone. Radek Bajgar vytvoril malý milý český klenot.

Teorie tigra (ČR/SR, 2016, 101 min.)
Réžia: Radek Bajgar. Hrajú: Jiří Bartoška, Eliška Balzerová, Iva Janžurová, Táňa Vilhelmová, Pavla Beretová, Jiří Havelka, Jakub Kohák

2016-04-1515.4.2016 | Michal Korec