ANGRY BIRDS VO FILME

ANGRY BIRDS VO FILME

6.0

Štartovacia línia alias čo viem o Angry Birds: že je tam jeden červený, veľký čierny a nejaký megabig, ktorého si kupujete za peniažky – má zvučné meno Mocný Orol. Hral som asi 20 levelov, tam triafate sviňáky a rôzne konštrukcie. Na začiatku levelu je prak a určujete trajektóriu letu. Chcete prejsť level za tri hviezdičky. Hra bola zdarma (či až vo výpredaji?), vyšli viaceré edície, Rovio už prepúšťa, Sony novinke verí. Pretaví sa úspech malej arkády do veľkého filmu? Ako využiť herný mechanizmus, postavy a do akého dejovej schémy ich vložiť?

Scenáristi hodili vtáčikov na jeden ostrov. Naštvaných je iba pár, hlavný hrdina Red mal naposledy kuriérsku fušku a po súde skončil v skupine na zvládanie hnevu, kde objavil ultrarýchleho Chucka, veľkého Bomba a ešte väčšieho Terencea. K ostrovu pripláva loď, dva zelené sviňáky prichádzajú síce v mieri a so zábavou, no v útrobách lode čakajú tajomstvá či TNT podozrivé debničky. Je otázkou času, kedy sa Red bude môcť presadiť naplno a jeho výbušná povaha sa ukáže byť ako plus.

Na mobilnú hru s jednoduchou premisou sa podarilo tvorcom nainštalovať starých známych (dobrých i zlých) do áčkového animáku. Spracovali ich do formy osvedčených archetypov, ale fungujú. Red je hrdina, ktorý sa má postupne prepracovať na veľkého sympaťáka, spoznáme jeho minulosť i povahu. Chuck je rýchly, vtipný šibal. Bomb je veľký dobrák a spolu tvoria parádnu trojicu. Pripočítajte si ešte výborné spracovanie Mocného Orla a z poskytnutej predlohy sa dokázali autori vy(ša)maniť úspešne. Platí to aj pre zakomponovanie sviňákov ako nepriateľov – ich pravdivá nátura vyjde najavo, len to trvá dlhšie ako čakáte.

Angry Birds vo filme Angry Birds vo filme

V dejovej línii autori využili polovicu filmu na predstavenie sveta, hrdinov i budovanie kamarátstva, až potom naplno vybalia hlavný konflikt. Napĺňanie očakávaní prebieha úspešne, každú štvrťhodinku príde známy element a všetko do seba vhodne zapadá. Nie je to príliš sofistikovaný dej, ale keď dôjde v poslednej tretine na natiahnutie praku, likvidáciu prascí a ich stavieb presne podľa povedomých levelov, uvedomíte si, že sa tu podarilo zachytiť vizuál i deštrukciu z hry.

Hoci prvých 20 minút sa Angry Birds rozbiehajú, postupne si všimnete viaceré detaily; je to celkom hravý animák. Tucty frkov treba rýchlo sledovať na plátne, mihnú sa na jednu-dve sekundy: od early birds ponúk na červíky cez Fifty Shades of Green v knižnici až po Home Tweet Home nápisy. Je toho oveľa viac, nehovoriac o širokej škále emócií. Veselé i smutné momenty strieda premakaná akcia, kde cítiť štedrý rozpočet: prvá akčná scéna, kde Red uháňa lesom, ponúka výborné remeslo a aj menšie momenty, kde sa kamera vhodne otáča alebo volí pútavé uhly ako napríklad 2D zobrazenie lietajúceho objektu, majú svoje čaro. Nudiť sa nebudete a hoci vizuál nemá nič nevídané, pôsobí dobre.

Humor sa snaží osloviť všetky vekové kategórie, aj dospelákov čakajú niektoré exkluzívne momenty a málinko nekorektný humor ako nástup Mocného Orla. Výborne je využitá hudba, ktorá popri pop pesničkách varíruje klasiky posledných dekád. Zvukovú stránku dopĺňa relatívne dobrý dabing, ktorý využíva známe hlasy a nevadí, že Peter Sklár dabuje ďalšieho červeného hrdinu (Bleska McQueena vymení Red). Výborne sa hodí Vladimír Kobielsky k Chuckovi i Dano Dangl k Bombovi. Peter Marcin získal azda jeden z najlepších partov dabingu...

Angry Birds vo filme rozširujú herný svet o celkom dobrý animák. Nie úplne konzistentný; má super chvíle i povinné momenty, ale veľa vecí sa podarilo zachytiť a celok môže pobaviť.

PS – Téma invázie prasiat do raja vtáčikov má sčasti aj politický kontext. Neubránite sa totiž paralele utečeneckej krízy, keď sa na mori plavia nečakaní návštevníci a chcú sa usadiť v prosperujúcom svete.

The Angry Birds Movie (Fínsko/USA, 2016)
Réžia: Clay Kaytis, Fergal Reilly. Slovenský dabing

autor Michal Korec 11.5.2016