Sector.sk
Kinema.sk
Onlinehry.sk
Plnehry.sk
Funny.sk
Pikosky.sk
Rozpravky.sk
Prihlásiť sa
RSS
Kino recenzia > Para nad riekou
The Shape of Water
The Disaster Artist
Darkest Hour
The Square

PARA NAD RIEKOU

Je v ňom len minimum faktografie, nesústredí sa na žiadnu výnimočnú udalosť a nezdá sa ani, že by mal nejaký dôsledne prešpekulovaný koncept. Napriek tomu má spoločné filmové „dieťa“ slovenského ...
Je v ňom len minimum faktografie, nesústredí sa na žiadnu výnimočnú udalosť a nezdá sa ani, že by mal nejaký dôsledne prešpekulovaný koncept. Napriek tomu má spoločné filmové „dieťa“ slovenského ...

Je v ňom len minimum faktografie, nesústredí sa na žiadnu výnimočnú udalosť a nezdá sa ani, že by mal nejaký dôsledne prešpekulovaný koncept. Napriek tomu má spoločné filmové „dieťa“ slovenského Roberta Kirchhoffa a českého Filipa Remundu všetko, čo robí dokumentárny film dobrým a zmysluplným.

Titul Para nad riekou totiž skutočne plnohodnotne dokumentuje – atmosféru, náturu, chuť, vôňu, rytmus životov svojich troch unikátnych hrdinov- jazzmenov. Film mal premiéru na švajčiarskom dokumentaristickom fóre Visions du Réel a následne absolvoval festivalovú púť svetom. Na Slovensku ho ako prvý uviedol Febiofest a teraz ho konečne čaká aj turné po slovenských kinách a  kluboch.

Ak máte radi hudbu a baví vás, keď filmové plátno funguje ako zrkadlo pre tie najjemnejšie sladko-trpké nuansy ľudského života, určite by ste si ho nemali nechať ujsť.

Ak by sme si mali o filmoch robiť názor len na základe jeho prvej a poslednej scény, vyšla by z toho Para nad riekou vskutku dokonale. Hoci kritizovať vlastne nie je veľmi čo ani na zvyšku stopáže. Jeho jediná „záludnosť“ tkvie v tom, že divák musí byť ochotný prijať rozprávačský štýl, čo akoby sa sám riadil citáciou, ktorá poslúžila aj titulu tejto snímky: „Život je ako para nad riekou a preto niet kam sa ponáhľať“.

Naladiť sa na tempo snímky je ale v praxi veľmi jednoduché a bezbolestné – stačí niekoľko tónov z jeho mnohých hudobných vsuviek a budete si zaručene podupkávať do rytmu, aj keď vám za normálnych okolností jazzová muzika veľa nehovorí.

Tento film ale rozhodne nie je len o muzike. Je to možno skôr, akoby v ňom muzika dostávala svoju „nehudobnú“ tvár. Sú to vlastne hneď tri tváre a patria tým najpovolanejším. Tými sú 78- ročný trubkár a kapelník Laco Déczi, 65-ročný basista a skladateľ Ján Jankeje a 68-ročný saxofonista a spevák Ľubomír Tamaškovič. Ak by ste však vzhľadom k vekovej kategórii týchto aktérov čakali nejakú nostalgickú mozaiku „historiek z mladosti“ prekladanú čiernobielymi fotografiami, ste na omyle.

Para nad riekou nie je žiadnym „second handom“, ale stopercentne autentickou esenciou života troch zrelých chlapov, ktorých životná cesta tancovala okolo sínusoidy úspechov a pádov, ciest aj návratov, slávy i zatratenia.

Hovorí sa, že na to, aby ste človeka spoznali, niekedy netreba toho o ňom veľa vedieť. Všetko, čím je, sa totiž odráža vo všetkom, čo robí. Možno práve podľa tohto hesla sa riadil aj výber situácií, v ktorých režiséri Kirchhoff a Remunda zachytávali jazzmenov pre svoj filmový trojportrét. Déczi, ako večné dieťa (alebo možno skôr pubertiak) filmu nalieva hotovú rock´n´rollovú iskru, keď ho v perfektne načasovaných scénkach sledujeme, ako sa handrkuje so snaživým, no nechápavým fotografom, doťahuje s kamarátom Chrisom De Pinom (americký harmonikár), alebo bravúrne „zotiera“ náhodného okoloidúceho, ktorého upútal jeho maliarsky výtvor.

Pre Tamaškoviča sa stal, žiaľ, film akýmsi epitafom, keďže v priebehu nakrúcania podľahol rakovine. Záznam jeho posledného návratu do Paríža, kde kedysi prežil azda vôbec najintenzívnejšie obdobie svojho života, filmu dodáva patinu melanchólie a pripomína, že nič nie je také neuchopiteľné a prchavé, ako čas a sláva. Ján Jankeje, ktorý už roky žije a pôsobí v Nemecku, nám zase dovolí ochutnať chlebíček praktickej každodennosti hudobníka, keď ho napríklad sledujeme, ako si s nadhľadom a bez štipky sebaľútosti privyrába hraním vo vianočnom kostýme pred obchoďákom.

Tvorcovia Pary nad riekou o filme hovoria, ako o „dokumentárnej jam-session“ – a výstižnejšie, hádam, tento film pomenovať ani nejde. Výjavy, z ktorých sa skladá, sú veľmi konkrétne, ale zároveň aj celkom univerzálne. Je to vlastne veľmi vydarená improvizácia na tému života, vášne a neodvratnosti konca.


Para nad riekou (SR/ČR, 2015, 90 min.)
Réžia: Robert Kirchhoff, Filip Remunda. Scenár: Robert Kirchhoff, Filip Remunda. Hrajú: Laco Deczi, Ľubomír Tamaškovič, Ján Jankeje, Ted Curson, Chris De Pino, Alan Silva

2016-05-1919.5.2016 | Hana Lippová




login facebok
Fotogaléria k článku
Dokument
90 min
SR ČR
2015
19.5. 2016
19.5. 2016
8 z 10
Mám v zbierke
0 z 10
8 z 10


Kinema na Facebooku
Kinema na Facebooku
Prichádza do kín
Prichádza do kín
Anketa
Anketa
Vaše názory
Vaše názory
Majkiiiii | Autá 3
Na Auta 3 som sa velmi tesil uz dlho aj s mojim dvojrocnym synom, ktory uplne zboznuje Auta 1 a uplne rovnako ak nie aj ... >
P. | Dunkirk
Jednoznačnačných 10/10. Kamera, zvuk a hudba v dokonalej harmónii, nie typický vojnový film, bez hrdinov, kladných a zá... >
paps | Dunkirk
Sklamanie obrovske... ako fanusika vojnovych filmov a znalca udalosti, ma to sklamalo oto viac. Alarmujuce su ale tieto ... >
Mojemeno | Psia duša
Ten pocit ked si stiahnes trailer a myslis si ze si stiahol crly film >
>
Sector.sk
>
Kinema.sk
>
Plnehry.sk
>
Onlinehry.sk
>
Funny.sk
>
Zvonenia.sk
>
Pikosky.sk
>
Rozpravky.sk
>
Titulka
>
Recenzie
>
Premiéry
>
Novinky
>
DVD
>
TV
>
Rebríčky
>
Databáza
>
Filmové trailery
>
Podcasty
>
Slovenské filmy
>
Udalosti
>
Preview
>
RSS články
>
RSS novinky.
>
Lacné Letenky
>
AutoOlymp.sk
>
Pricemania.sk
>
Superdeal.sk
>
Filmy
>
info@kinema.sk
>
Všetky práva vyhradené.
copyright 2001 - 2017
Sector s.r.o.
ISSN 1336-4197