Kino recenzia > Hra peňazí
Papicha
Knives Out
Mid90s
Der goldene Handschuh

HRA PEŇAZÍ

Novodobé vykorisťovanie, obete nebankoviek na americký spôsob a rukojemnícka dráma v priamom prenose sa stali hlavnými piliermi príbehu očakávaného trileru režírujúcej Jodie Foster...

Novodobé vykorisťovanie, obete nebankoviek na americký spôsob a rukojemnícka dráma v priamom prenose sa stali hlavnými piliermi príbehu očakávaného trileru režírujúcej Jodie Foster. Za scenárom stojí trojica zväčša seriálových tvorcov a pred kamerou sa zaskveli George Clooney, Julia Roberts a Jack O´Connell.

Rešpektovaná herečka už na režisérskej stoličke (Človiečik Tate, House of Cards) viackrát presvedčila o svojich oprávnených ambíciách a aj v prípade Hry peňazí mieri vysoko. Zaujímavý námet bol však v tomto prípade pretavený do preceňovaného scenára, ktorý využíva osvedčené grify. Divákovi hádže návnadu v podobe vygradovaného napätia a dusnej atmosféry rukojemníckej drámy, aby ho viedla cez predvídateľné nástrahy až do jasne zadefinovaného záveru bez potrebnej divákovej myšlienkovej interakcie.

Prekvapenia prichádzajú najmä prostredníctvom zmien charakterov hlavných postáv, čo len s ťažkosťou vedie k dôveryhodnosti. Z egocentrického a cynického šoumena, ktorého v televíznom štúdiu so zbraňou v ruke a s vestou plnou nálože prepadne frustrovaný mladík dožadujúci sa spravodlivého trestu pre tých, ktorí spôsobili jeho majetkovú ujmu, sa v priebehu 90-minútového reálneho času útoku stáva empatický hrdina brániaci slabších. Bez ohľadu na to, že mladík ohrozoval jeho život, samoľúby moderátor prechádza superrýchlou premenou osobnosti. S vtipom, šarmom a duchaprítomnosťou amerického klišé hrdinu čelí životunebezpečnej situácii a pri svojom väzniteľovi veľmi skoro stráca pud sebazáchovy.

Hoci George Clooney podáva presvedčivý výkon, jeho postave chýba uveriteľnosť. Na prvý pohľad sa zdá, že podobnému problému je vystavený aj útočník v podaní Jacka O´Connella, známeho zo životopisnej snímky ďalšej režírujúcej herečky Angeliny Jolie s názvom Nezlomný. Hnev neurotika sa zmení na odovzdanosť a slabosť a jeho postava logicky docieli rozhrešenie. Obeť odvrátenej strany kapitalizmu i televíznej zábavy spolu s jeho rukojemníkom časom dostanú úlohu budiť súcit.

Čo by to bolo za hollywoodsku produkciu, keby v trileri chýbali úsmevné momenty? Odľahčovanie témy prostredníctvom zriedkavo nápaditého humoru snímku okoreňuje, no početnejšie zastúpenie prostých vtipov oberá film o seriózny podtext. Vykonštruované vtipné situácie tak parazitujú na vážnych momentoch a znevažujú aktuálnu tému zhubného masového vplyvu svetových ekonomických a finančných korporácií na život jednotlivca.

Triler z prostredia televízneho štúdia upriamuje pozornosť na globálneho nepriateľa zvaného chamtivosť personifikovanú do záporáka pohybujúceho sa v tieni celého diania. Odkrývanie zákulisia súčasnej celosvetovej hry peňazí je chvályhodným momentom snímky rovnako ako demonštrovanie obrovskej moci médií.

Televízna šou sa zmenila na filmovú šou a hra peňazí na hru napätia, ktorá v prvom pláne ponúka veľa, v druhom uniká do prázdnoty a všetko podriaďuje masovosti. Často preto pri sledovaní dochádza k pocitu déjà vu, že toto už sme niekde videli. Napriek ťažkej téme ide o ľahký film, z ktorého sa stáva „money monster“, aby prioritne naplnil kasu, nie aby priniesol niečo nové. Obžaloba systému sa tak vďaka kalkulu zo strany tvorcov stáva i obhajobou toho istého systému.

Money Monster (USA, 2016, 98 min.)
Réžia: Jodie Foster. Hrajú: Julia Roberts, George Clooney, Dominic West, Jack O’Connell

2016-06-033.6.2016 | Barbora Bačíková