Kino recenzia > V zajatí démonov 2
Justice League
Captain Underpants: The First Epic Movie
Hurvínek a kouzelné muzeum
Špina

V ZAJATÍ DÉMONOV 2

Hutný horor sa vrátil! James Wan nešetrí stopážou (134 minút) a povolá späť do diania manželský pár duchárov. Niežeby nemali v USA dosť prípadov, ale teraz ...

Hutný horor sa vrátil! James Wan nešetrí stopážou (134 minút) a povolá späť do diania manželský pár duchárov. Niežeby nemali v USA dosť prípadov, ale teraz sa v Enfielde na okraji Londýna deje niečo nekalé. 11-ročná Janet padla zrejme do pazúrov ducha, ktorý tu straší zrejme dlhé roky. Ale vyčíňanie nepocíti iba ona, ale aj sestra Margaret, brat Billy či ich mama alebo susedia – a to už si žiada väčšiu pozornosť. Manželia Warrenovci sem spočiatku nechceli ísť, lebo Lorraine mala dosť nepríjemnú predtuchu pri minulom prípade, ale nakoniec sa rozhodnú tri dni pozorovať a hľadať dôkazy. A všetky spojitosti sa postupne napĺňajú na Vianoce 1977...

Po pozretí tohto hororu si poviete, že ak sa časť vecí z filmu v tomto svete naozaj stala, resp. niečo démonické nám chodí po domoch, amen-tma a niektoré sa ani neoplatí navštíviť, nie tam ešte zaspať. Nehovoriac o predtuchách, divných pocitoch či vlastnom strachu z tmy či plíživej temnoty. V zajatí temnoty 2 využíva existujúci prípad na efektívne rozprávanie, víri strach, nepríjemný pocit v kinosále a nešetrí diváka ani v jednej časti. Nemusíte detailne poznať prvý film (hoci poznať pár a metódy sa môže zísť), ani študovať reálny Enfieldsky prípad, aby ste si film užili.

Jeho čaro spočíva v štruktúre, ovládaní žánru a najmä popieraní blbých archetypov, ktoré sa sem občas dostanú. Hutnosť sa prejavuje prakticky vo všetkých hororových scénach – sú komplexné, neslúžia ako instantné ľakačky a majú priestor na ďalšie rozvíjanie. Platí to o prológu, ktorý vás efektne naladí na hororovú nôtu – má prvotriedny strih, nesmierne pozornú kameru a presné zábery.

Prvá tretina ukáže úvodné stretnutia s neznámym zlom, ktoré pocíti najmä Janet. A keď si myslíte, že je to iba prípad jednej dievčiny, zrazu terorizuje niečo aj ďalšie deti či mamu. V jednej nočnej scéne dochádza k parádnej gradácii a prechodu strašenia jednej postavy na druhú. Akoby ste si sami vraveli, teraz sa straší iba jedna, tej nikto neuverí a polovicu filmu budeme čakať na posun vpred. James Wan poprie pravidlo v jedinej scéne: dávkuje hororový teror, neotáľa zbytočne a berie si obete v skupine. Je to výborný postup: na čo 20 minút čakať na ďalšie strašenie, keď sa dá použiť okamžite? Sem s ním! Vďaka tomu neostáva priestor na hluché scény, stále lavírujeme medzi nočným terorom a dennými snahami o vysvetľovanie.

V zajatí démonov 2 sa snažia vykresliť aj detaily iných zúčastnených. Titul má nádhernú sériu dialógov o tom, ako sa manželia Warrenovci stretli s prvými duchmi a našli cestu k sebe. Je tu vedľajšia postava chlapíka, čo má vlastnú motiváciu hľadať to nadprirodzené. Objaví sa dáma, ktorá chce všetko poprieť a na Britských ostrovoch asi nestrpí žiadne paranormálne javy.

Finálna tretina však ukáže, že Wan dokáže gradovať hutný film a navyše pripraviť parádne finále. Je výborne zostrihané, nazvučené i snímané, aj obsahovo núka veľké devízy. Niekoľko ráz som sa prichytil pri tipe, že v tejto scéne by mala Lorraine povedať toto alebo Ed sa zachovať takto. Jedine vtedy bude mať celok zmysel a pôjde priamo k veci – a presne tieto momenty nastanú. Akoby autori vedeli, že diváci nechcú iba prázdne sľuby, ale ísť k jadru. Pritom dianie nie je predvídateľné, ostane aj priestor pre prekvapenia. Ba čo viac, príde aj finálna pointa, ktorá nepôsobí absurdne, dáva zmysel.

Čo je presne opak súčasných hororov, ktoré sú prázdne, lacné, hrajú iba na efekt a výsledná pointa vás akurát naštve. V zajatí démonov 2 robí všetko naopak, nemá hluché scény a má výborných hercov, čo dokážu vyniknúť a ako celok rozhodne poteší.

The Conjuring 2 (USA, 2016, 133 min.)
Réžia: James Wan. Hrajú: Vera Farmiga, Patrick Wilson, Madison Wolfe, Frances O'Connor, Lauren Esposito

2016-06-099.6.2016 | Michal Korec