Kino recenzia > Julieta
Les filles du soleil
Hellboy
In den Gängen
Dobrá smrť

JULIETA

Fenomén menom Pedro Almodóvar so železnou pravidelnosťou prichádza za svojím filmovým fanúšikom. Dnes to však už nie je pre originalitu, ale len pre svoje meno. V 80. rokoch si ho začal ...

Fenomén menom Pedro Almodóvar so železnou pravidelnosťou prichádza za svojím filmovým fanúšikom. Dnes to však už nie je pre originalitu, ale len pre svoje meno. V 80. rokoch si ho začal poctivo budovať, v 90. rokoch si ho upevnil vďaka tvorivej extáze a po roku 2000 už len naňho postavil Hovor s ňou. Hoci k žiadnemu devastačnému kvalitatívnemu pádu doposiaľ nedošlo, už neraz sa k nemu schyľovalo.

A inak to nebude ani v prípade Juliety. Almodóvar visí nad priepasťou tvorivej krízy a začína vykrádať sám seba. Zostáva verný téme silných žien uväznených vo svojom osude, no sám pritom uviazol v prefabulovaných konštruktoch, ktoré strácajú jeho povestný nadhľad, súcit a vykompenzovanú tragiku s komikou. Znova sa ponára do ženskej duše, snaží sa ju pochopiť a vytiahnuť z bahna. Julietu však čaká jedna katastrofa za druhou a padá na dno.

Najznámejší španielsky filmár stojí ako vo väčšine svojich snímok aj za scenárom. Inšpiráciu našiel v knižnej predlohe známej autorky Alice Munro. Jej postavy dotvoril a prehodnotil aj ich konanie. Pre hlavnú hrdinku pripravil duševné muky a trápi ju od začiatku až do konca. Tragické straty zavŕši nečakaný odchod dcéry, ktorý nastaví zrkadlo jej citovej závislosti. Neschopná pretrhnúť pupočnú šnúru v nádeji čaká na jej návrat celé roky. Keď sa jej konečne podarí vyliečiť zo straty, prichádza správa, ktorá ju vráti späť a opäť ju uvrhne do depresie. Rozhodne sa preto zo svojej bolesti vypísať a celý príbeh v retrospektíve vyrozpráva.

V štandardnej spomienkovej štruktúre nám tvorca vykreslí osud milujúcej ženy a matky, ktorá postupne o všetko príde. Matka odhaľuje tajomstvá a pátra aj po utajenom vnútornom svete svojej dcéry. Julietino pátranie po minulosti je celkom iné ako Manuelino (Všetko o mojej matke). Kým Manuela bola aktívnou činiteľkou deja, Julieta pasívne vyčkáva. Tvorca tak ukrátil príbeh o to najvýraznejšie z jeho typického príbehového rukopisu. Nápaditá bizarnosť jeho filmov ustúpila a priestor pre nekonvenčné postavy, ktoré výrazne obohacovali dej, sa vytratil. S výnimkou zosobnenou v gazdinej Marian, v podaní dvornej herečky Rossy de Palma. Aj tá je však len slabým odvarom panoptika z čias „zlatého veku“ Almodóvarovej tvorby.

Hoci cítiť odklon od najlepších filmov, paradoxne z nich aj čerpá. A nielen z nich. Aj šialená komédia Rozkoš v oblakoch tu má svoj odkaz (stratená dcéra jedného z cestujúcich). Výsledkom je však nedotiahnutá skladačka zozbieraných starých motívov. Pedro vždy balansoval na hrane gýča a zároveň vždy zostával v umení. Následkom neúnosných tragických zvratov, bremien utrpenia a precitlivenosti stráca svoju neopakovateľnú poetiku a približuje sa k pátosu mexickej telenovely.

To, čo robilo jeho filmy atraktívnymi a, našťastie, nezmizlo ani v Juliete, je všadeprítomná vášeň a silná senzualita. Práve tie ho vždy odlišovali a odrážali sa aj vo vizuálnej kompozícii. Najnovšiu hrdinku takisto mobilizujú latentné či otvorené vášne, ktoré sa odrážajú aj vo výtvarnej zložke. Symbolika bielej a červenej tu má početné zastúpenie a s divákovým podvedomím v správnej miere manipuluje. Kamera plní úlohu zmyselného pozorovateľa a hudba neprvoplánovo podčiarkuje melanchóliu príbehu. V hlavných úlohách sa predviedli pre našinca výborné a zároveň neopozerané herečky, mladšia Adriana Ugarte a staršia Emma Suárez.

Julieta nepoprela maestrov vizuálny rukopis, ten je čitateľný a ešte vždy rozpoznateľný. Okresala však jeho originalitu a z jeho bohatej príbehovosti zostalo len torzo falického symbolu pretaveného do bronzových plastík. Sošky prišli o podstatnú časť a filmový výtvor preto neodovzdá svoj plod – nevyhnutnú katarziu.

Julieta (Španielsko, 2016, 99 min.)
Réžia: Pedro Almodóvar. Scenár: Pedro Almodóvar. Hrajú: Michelle Jenner, Adriana Ugarte, Rossy de Palma, Daniel Grao…

2016-07-2222.7.2016 | Barbora Bačíková