SPOJENÉ ŠTÁTY LÁSKY

SPOJENÉ ŠTÁTY LÁSKY

7.0

Deväťdesiate roky prinášajú do životov ľudí z postkomunistických štátov Strednej Európy závan nových možností – v obchodoch sa objavujú džínsy, v rádiách prevláda západná muzika a ani cestovanie za hranice už nie je utopistickým snom. Prichádza však ruku v ruke s novonadobudnutou slobodou aj šťastie?

Tomasz Wasilewski, jedna z najvýraznejších režisérskych osobností súčasného poľského filmu, zasadil dej filmu Spojené štáty lásky do ťaživého vnútorného sveta štvorice ženských hrdiniek, ktoré v tejto zvláštnej a neistej dobe zúfalo túžia po naplnení svojich životov. Na ich osobné drámy sa nepozerá ľahko ani veselo. O to silnejšie však dokážu zapôsobiť herecké výkony predstaviteliek jeho hlavných hrdiniek.

Majiteľka malomestskej videopožičovne Agata (Julia Kijowska) sa zmieta v ničivých depresiách. Zúfalo túži po mladom kňazovi, ktorý však jej nevhodné city neopätuje. Frustráciu si Agata vybíja na nič netušiacom manželovi Jacekovi – v noci sa pod rúškom tmy naň vášnivo vrhá, cez deň ho, naopak, chladnokrvne odmieta a ponižuje. Iza (Magdalena Cielecka), neprístupne pôsobiaca riaditeľka školy, zase nedokáže so cťou uniesť dramatický zvrat vo svojom dlhoročnom mileneckom vzťahu s lekárom Karolom. Po tom, ako jeho manželka zahynula, nepochybovala Iza o tom, že svoje city konečne prestanú skrývať. Stane sa však presný opak – Karol sa v ťažkom životnom období rozhodne stáť pri svojej dcére a milenku nekompromisne odstaví na vedľajšiu koľaj.

Spojené štáty lásky Spojené štáty lásky

Aj Renata (Dorota Kolak) je odstavená na vedľajšiu koľaj – ako učiteľka ruštiny, navyše v dôchodkovom veku, je totiž odrazu tak trochu nadbytočná. Jej už tak neprehliadnuteľná citová deprivácia odrazu začína byť neznesiteľnou a pretlak si nachádza ventil na tom najnečakanejšom mieste – Renata sa romanticky zahľadí do mladej krásnej susedy Marzeny, ktorá je zároveň sestrou jej šéfky – riaditeľky školy Izy. Marzena (Marta Nieradkiewicz) však má celkom iné starosti. Zatiaľ čo jej manžel už roky „zarába na nový dom“ v Nemecku, ona sa prepíja bezútešnosťou všedných dní a sníva o tom, ako opäť oživí svoju niekdajšiu kariéru v modelingu. V hone za týmto snom neváha zabudnúť ani na vlastnú dôstojnosť či manželský sľub...

Každá je iná, všetky sa však svorne ocitli v akomsi pochmúrnom limbe, odkiaľ nie a nie nájsť cestu von. Do ich životov vstupuje zmena, všetko je však celkom inak, než si oni predstavovali či boli ochotné pripustiť. Život, skrátka, nejde nalinkovať. Napokon naozaj záleží len na tom, ako sme my schopní prispôsobiť sa mu, korčuľovať v jeho turbulenciách, ako dobre sa naučíme hrať rošádu s vlastnými endorfínmi, aby sme aj my sami seba nezradili v okamihu, keď to urobia všetci okolo nás.

Spojené štáty lásky Spojené štáty lásky

Názov filmu hovorí o „láske“, tento cit však tento krát nemá s romantikou naozaj nič spoločné. Láska je v tejto podobe skôr akousi devastujúcou vnútornou potrebou, ktorú, na rozdiel od smädu, hladu či chtíča človek nijakým činom nedokáže uspokojiť bez spolupráce toho druhého. Pre predstaviteľky hlavných hrdiniek je scenár priestorom pre skutočný herecký koncert – a ony to využívajú naozaj naplno.

V mrazivo bezútešnom koncepte tejto snímky sú napokon aj jediným dôvodom na úprimnú radosť, že sa človek na túto snímku môže pozerať. Nechápte to zle – je to (aj vďaka výbornej kamere Olega Mutu) vysoko pozerateľný film plný atraktívnych záberov aj zápletiek. Na to, aby sa divák pozeral na takúto detailnú pitvu ľudskej frustrácie so skutočným potešením, však asi musí byť tak trochu masochista.

Zjednoczone stany milosci (Poľsko / Švédsko, 2016, far., 104 min)
Réžia: Tomasz Wasilewski. Hrajú: Julia Kijowska, Magdalena Cielecka, Dorota Kolak, Marta Nieradkiewicz

autor Hana Lippová 13.9.2016