Kino recenzia > Toto je náš svet
Papicha
Knives Out
Mid90s
Der goldene Handschuh

TOTO JE NÁŠ SVET

Ben vychováva pol tucta svojich detí hlboko v divokej prírode, bezpečne ďaleko od civilizácie a bez akejkoľvek modernej technológie. Jeho spôsob života je vzburou proti spoločenským ...

Ben vychováva pol tucta svojich detí hlboko v divokej prírode, bezpečne ďaleko od civilizácie a bez akejkoľvek modernej technológie. Jeho spôsob života je vzburou proti spoločenským konvenciám a konzumnému spôsobu životu. Jeho rodinu však čaká veľká životná skúška – konfrontácia s reálnym, vonkajším svetom... Za kamerou stál Matt Ross, ktorého sme doteraz vídali len pred kamerou (Dobrú noc a veľa šťastia, Letec) a toto je jeho iba druhý celovečerný počin, ktorý si na nejednom festivale vyslúžil pozitívne ohlasy. Ako to vidíme my?

Herecky to vpred celé ťahá sympatický Viggo Mortensen. Ten je v prvej tretine vodca lovcov zveri, prísny tréner, učiteľ hudby, fyziky, literatúry i filozofie v jednom. Neskôr, keď rodina musí opustiť svoj pre nich bezpečný mikro svet, mení sa „Kapitán fantastický“ (ako ironicky poznamenáva originálny názov) v kritizujúceho sprievodcu moderným, „zlým“ svetom. Vzťah medzi ním a deťmi je síce divácky vďačný (vyplýva z neho viacero humorných scén), no viac ako rodinu pripomína vzťah učiteľa a jeho žiakov.

Z vedľajších rolí nemá Mortensenovi veľmi kto sekundovať. Občas sa to zadarí predstaviteľovi najstaršieho syna (George MacKay), ktorý túži po spoznávaní nového – nepoznaného, či prísnemu, odcudzenému svokrovi (Frank Langella). Postavy detí veľakrát fungujú len ako chodiace argumenty, po ktorých otec siaha ako po učebniciach, keď pred okolitým svetom obhajuje svoj spôsob života. Kde-tu sa z radov detí o slovo prihlási akoby „povinný“ chvíľkový hnev a vzbura voči rodičovskej autorite, ale žiaden zásadný príbehový konflikt sa nekoná. A keď sa vám aj v jednom momente zdá, že áno, o dve scény neskôr je už všetko po starom.

Celý príbeh je primárne založený na konfrontácii voľnomyšlienkárskeho, alternatívneho života s tým štandardným, konzumným. Celá, komediálne ladená séria scén „Ben a jeho deti verzus tí ostatní“ vyznieva vykalkulovane a väčšina z nich je aj predvídateľná. Spomeňme konfrontáciu obnaženého mužského prirodzenia a pohoršených dôchodcov, mini románik najstaršieho syna, spoločnú večeru u Benovej sestry či porovnávanie vedomostí Benovej dcéry so znalosťami jej starších bratrancov.

Snímku od jej uvedenia na januárovom Sundance sprevádza povesť príjemného filmu s „feel good“ atmosférou. Ako sme však už naznačili, divácky kalkul je tu markantne citeľný a funguje (viď Cenu divákov z Karlovych Varov). Keď totiž pár vykonštruovaných scén vopred prekuknete a dostanete presne to, čo ste napokon od nich aj očakávali, ten „good feeling“ sa jednoducho nedostaví. Áno, z pár scénok či pekných kompozícii ide úsmev a pozitívna nálada, ale to všetko veľmi rýchlo vyprchá. Navyše, veľkú zásluhu na pohodovej atmosfére má melodický soundtrack, o ktorý sa postarala známa islandská kapela Sigur Rós.

Toto je náš svet je na úprimnú indie dramédiu výrazne vykalkulovaný, na rodinnú drámu málo hlboký a na dobrý road-movie tu zas chýba zásadnejší posun postáv. Z každého má niečo, no v každej z možností Matt Ross zastavil a odparkoval len niekde na pol ceste. Pri sledovaní si možno spomeniete na Paynove Deti moje, s ktorými táto snímka zdieľa otázky poslednej rozlúčky, zmierenia a konfrontácie s realitou. A práve v poslednom spomínanom aspekte zlyháva jeden aj druhý film, a to aj tým, že sa nevenuje tej časti príbehu, ktorá by bola pre postavy najťažšia a pre diváka potenciálne najzaujímavejšia.

Na konci tak máme viac-menej príjemný film, ktorý však zbehlejšiemu, festivalovému divákovi nemá (najmä scenáristicky) čo nové ponúknuť. Nová Malá Miss Sunshine ani Útek do divočiny sa nekoná. Ide iba o obohranú pesničku so zopár sympatickými elementmi.

Toto je náš svet (Captain Fantastic, USA, 2016, 119 min.)
Réžia: Matt Ross. Scenár: Matt Ross. Kamera: Stéphane Fontaine. Hudba: Alex Somers. Hrajú: Viggo Mortensen, George MacKay, Samantha Isler, Nicholas Hamilton, Frank Langella, Missi Pyle a ďalší.

2016-10-1515.10.2016 | Michal Šmajda