NOČNÉ ZVIERATÁ

NOČNÉ ZVIERATÁ

9.0

O našich patáliách s Nočnými zvieratami na MFF Bratislava ste neraz čítali. Chceli sme ich vystihnúť v oboch termínoch a napokon nevyšiel ani jeden; dočkali sme sa v riadnom hracom profile. Čo je sčasti plus, lebo za uplynulý víkend sa sčasti nečakane stali najúspešnejšou premiérou a hoci mnohí diváci prišli znenazdajky na bežný triler, dostali mimoriadne kvalitný kúsok.

Len druhý film Toma Forda (Single Man) má dobrú premisu: zdanlivo úspešná žena má za sebou veľkú vernisáž, no doma nevšímavého druha. Zrazu jej poštou príde román od prvého manžela Nočné zvieratá. Začína ho čítať a vznikajú jej rozličné paralely medzi vlastným životom, bývalým vzťahom a napísanou fikciou. Čím ďalej sa zahĺbi do románu, tým viac je ním opantaná a hľadá odkazy. Minulosť sa jej pretavuje do súčasnosti, fikcia do reality a knihu precíti ako málokto. Ale čo bude robiť po jej prečítaní?

Nočné zvieratá majú vynikajúcu atmosféru už od prvých minút. Netradične poňaté úvodné titulky (pár divákov bude neveriaco pozerať, čo znamenajú) strieda akoby futuristická vernisáž, z ktorej ideme do domu Susan. Zo všetkých miest dýcha podivná aura, na vlastnej koži cítite nepokoj, ktorý navodzuje aj vynikajúca hudba Abela Korzeniowského – na samotné počúvanie značne depresívna, do filmu sa náramne hodí. Ešte pred čítaním knihy nás čaká síce lineárne, no vnútorne napínavý prológ...

Keď nabehne paralelná línia rozprávajúca dej a interpretáciu knihy v podaní Susan, napätie neopadne. Naopak, scény v nočnej púšti sú veľmi sugestívne pripravené a nevrlo čakáme, čo nastane. Odlišné prostredie, rovnako hustá atmosféra a málo priestoru na vydýchnutie. Navyše Tom Ford nasadzuje brilantný strih a strieda zrazu obe miesta – budete prekvapení, ako sa vás drží vás v strehu a súčasne vás nechá preniknúť do mysle Susan i hrdinu románu Tonyho.

Nočné zvieratá Nočné zvieratá

Štruktúre filmu nasadí korunu séria flashbackov, kde sa vrátime ku vzťahu Susan i skutočného Tonyho – odohráva sa zhruba pred dvomi dekádami a spočiatku je náročné sledovať, kde sme a čo sledujeme. Odlišné správanie Amy Adams sa ukáže byť fantastickým sprievodcom – a v horizonte dvoch týždňov podáva talentovaná červenovláska ďalší mimoriadny výkon, keďže sa musí zhostiť dvojroly. No aj bez iného účesu by ste rýchlo pochopili, v ktorej životnej fáze Susan sa nachádzame. Menej už rozumieme jej vnímaniu – striedanie troch línií sa ukáže byť náročné, hoci v jadre nie sú príliš košaté.

Tom Ford využíva miešanie fikcie, reality a dvoch časov pre fantastickú naráciu a postupné vrstvenie. Hoci na papieri a v prvej tretine môže byť skákanie mätúce, rýchlo sa zorientujete. Stačí si uvedomiť pár faktov, ktorá herečka hrá ktorú postavu a či sú podobné vizuálne alebo skutočne rovnaké. Alebo že románová línia pôsobiaca ako solídny detektívny triler vlastne nie je príliš zložitá – a hoci prvá hodina je mimoriadne napínavá a dáva priestor pre napĺňanie predtúch, v druhej sa mení na priamočiaru cestu katarziu hrdinu a vyšetrovateľa prípadu. Aj pri rozpletaní nitiek si Nočné zvieratá udržia celé napätie.

Nočné zvieratá Nočné zvieratá

Mužskí predstavitelia hrajú dôležité party a podajú výborné výkony – Michael Shannon je spočiatku aj nespoznateľný, no rolu detektíva vybavil pestrou škálou emócií. Jake Gyllenhall hrá tiež dvojrolu – ako hrdina románu Tony čaká na dramatické oscarové momenty, kedy mu prudko vyletia emócie, zatiaľ čo jeho povaha minulého manžela je odlišná. Stále platí, že tento film ťahá Amy Adams a jej zábery z bytu, galérie či práce naháňajú strach o jej postavu i osud. Grandiózne finále si môžu niektorí diváci vysvetliť rozlične, no budete prekvapení, aké jednoduché riešenie môže mať (sám som naň spočiatku nemyslel).

Nočné zvieratá sú pozoruhodne nakrútené, všetky línie v nich výborne zapadnú. Nie sú zložité, ako celok však núkajú nevídaný kaliber. Tom Ford sa fantasticky hrá s formou. Pohľady na scény súčasnosti a duševná forma Susan sú mrazivé a znamenito ukázané. Buďte pozorní na veľkú mieru detailov v celej dĺžke. Napríklad tanečnice z úvodu sa objavia aj neskôr – a môžete si začať namáhať hlavu, kde a prečo...

Patria Nočné zvieratá do oscarovej súťaže a majú pridanú hodnotu tohto roka? Určite áno. Mali by ste ich precítiť v kine. Ak by sa premietali na bratislavskom festivale, rezonovali by výrazne.

Nocturnal Animals (USA, 2016, 116 min.)
Réžia: Tom Ford. Hrajú: Amy Adams, Jake Gyllenhaal, Michael Shannon …