JAMES WHITE

JAMES WHITE

8.0

Filmová recenzia



Čo má človek robiť, keď mu pred očami zomiera milovaná osoba? Ako jej pomôcť prežiť posledné týždne života čo najdôstojnejšie a ako sa s tým sám vyrovnať? A čo ak takáto hraničná situácia nastáva v čase, kedy vlastne absolútne netušíte, ako naložiť so svojim vlastným životom? James White len krátko po smrti odcudzeného otca začína strácať aj matku, s ktorou si sú, naopak, veľmi blízki. Na to, aby jej dokázal byť stabilnou oporou sa však najskôr musí dať do poriadku on sám – jeho život, to sú totiž predovšetkým nekonečné flámy a bezstarostnosť hraničiaca s nihilizmom.

Nemá žiadnu prácu ani stabilný vzťah, prežíva na matkinom gauči a vyjedná jej chladničku. Je to, skrátka, prototyp nezrelého povaľača, ktorému sa do dospelosti ani po dvadsiatke akosi nechce. Sám pred sebou to však má James skvelo zargumentované – matka je predsa chorá a ona sa o ňu musí starať. Aj neurčito rozťahanú dovolenku v Mexiku si dokáže ľahko a uveriteľne zdôvodniť – po psychicky náročnom pohrebe otca, ktorý už dávno žil s  inou rodinou, skrátka, potrebuje vypustiť paru. Až sa vráti, pôjde na dlho odkladaný pracovný pohovor, nájde si vlastné bývanie a uchopí svoj osud konečne pevne za pačesy.

Život však s ním toľko trpezlivosti mať nebude. Práve, keď sa najlepšie zabáva a užíva si romantiku so svojou novou známosťou, zazvoní mu telefón. Matkina rakovina udrela s nečakanou silou a ona svojho syna okamžite potrebuje pri sebe. James musí dať bokom svoju detinskú pohodlnosť aj sebecké potreby. Čaká ho najťažšia a najnevďačnejšia úloha jeho života.

Americká dráma James White profituje predovšetkým z dvoch silných prvkov, ku ktorým je divák viac-menej nútený zaujať nejaké stanovisko. Tým prvým je mimoriadne silná téma – téma umierania, ktorá je, pri troche cynizmu, pomerne priamočiarou cestou k divákovým emóciám a empatii. Tým druhým je odzbrojujúco sympatický hlavný hrdina, tak trochu darebák, ktorý sa však v dôležitých chvíľach dokáže zachovať lepšie, než by sa možno zachovala väčšina z nás. Nebolo by to ale, samozrejme, nič platné, ak by sa vo filme umieranie stalo patetickým klišé či ak by sa hlavného hrdinu „zmocnil“ nejaký preangažovaný, alebo skrátka len nie celkom presvedčivý herecký predstaviteľ.

James White James White

James White však vedľa v jednom ani druhom nešliape. Christopher Abbott hrá Jamesa Whitea s ľahkosťou a úprimnosťou – akoby len tak mimochodom - a my mu to všetko radi veríme. Šťastnú ruku mal režisér Josh Mond aj pri obsadení Cynthie Nixon, ktorá zvláda ustáť rolu emotívnej a nonfonformnej Gail bez nadbytočného sentimentu aj v tých najvyhrotenejších okamihoch. Samotná téma a jej spracovanie stojí najmä na nekompromisne tiesnivej kamere, ktorá nás vtláča priamo do deja, akoby lievikom. Postaral sa o ňu, mimochodom, maďarský kameraman Mátyás Erdély, ktorý podobným (hoci ešte o poznanie klaustrofobickejším) spôsobom nakrútil aj Saulovho syna.

Zaujímavým spôsobom naliehavosť filmu graduje aj prostredníctvom scenára. Kým spočiatku vnímame Jamesa aj skrz rôzne bočné, odľahčené či priam humorné motívy (dovolenka v Mexiku, drogové úlety, barová bitka...), tie sú priamo úmerne k zhoršujúcemu sa stavu Gail okresávané, až ostávame, spolu s Jamesom, tvárou v tvár neutešenej, holej realite blížiaceho sa konca. Je to silné, autentické, boľavé.

James White James White

Najväčší, hoci aj nie celkom spravodlivý problém Jamesa White však tkvie v tom, že nie je zďaleka jediným kvalitným filmom na rovnakú tému, ktorý sme v posledných rokoch mali možnosť v kinách stretnúť. A v tomto svetle od neho divák má právo chcieť a čakať aj čosi viac – viac, než „len“ realistický záznam umierania a zaujímavé postavy. Lenže v Jamsovi Whiteovi toho vlastne veľa navyše nie je. Nedozvieme sa nič o tom, čo sa s ním dialo „predtým“ alebo „potom“, nedochádza tu k žiadnemu prekvapivému zvratu, nijak zásadne sa v deji neangažujú vedľajšie postavy.

Netušíme, či si James White v priebehu tejto drastickej skúsenosti naozaj prešiel nejakým životným prerodom, alebo si jednoducho len nájde iný gauč, na ktorom by mohol ďalej nerušene prežívať a stagnovať. Škoda. Boli by sme na to celkom zvedaví...


James White (USA, 2016, 85 min.)
Réžia: Josh Mond. Scenár: Josh Mond. Hrajú: Christopher Abbott, Cynthia Nixon, Scott Mescudi


autor Hana Lippová 3.12.2016
Kinema
8.0
Metascore
8.3
Diváci
-
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 85 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2015

Premiéra: 23.1. 2015
Premiéra SK: 1.12. 2016
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
8.3
Diváci
-
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 85 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2015

Premiéra: 23.1. 2015
Premiéra SK: 1.12. 2016
0 z 10
0 z 10
8 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|DUNA: PROROCTVO
1
hodnotenie 6/10
|KLAUNOVE VIANOCE
1
hodnotenie 6/10
|HYPNÓZA
2
hodnotenie 8/10
|VAIANA 2
0
hodnotenie 6/10
|ŽENA Z…
1
hodnotenie 7/10
|ČARODEJKA
0
hodnotenie 8/10
|AMERIKÁNKA
0
hodnotenie 9/10
|AŽ NA VEKY
0
hodnotenie 9/10
|ŠKOLA
0
hodnotenie 8/10
|PÁN PRSTEŇOV: VOJNA ROHIROV
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 25148
02 |
návšt. 4056
03 |
návšt. 3266
04 |
návšt. 2078
05 |
návšt. 2052
06 |
návšt. 2191
07 |
návšt. 1410
08 |
návšt. 1400
09 |
návšt. 883
10 |
návšt. 1050
REBRÍČEK US
01 |
$140,0 mil.
02 |
$81,0 mil.
03 |
$31,0 mil.
04 |
$13,0 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,3 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$0,957 mil.
09 |
$0,701 mil.
10 |
$0,656 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.