AKCIA ARKTÍDA

AKCIA ARKTÍDA

5.0

Nápad na detské dobrodružstvo má rôzne podoby – a Nóri sa rozhodli urobiť detský resp. rodinný film o troch súrodencoch, ktorí skončia náhodou dakde na prahu Severného pólu a musia bojovať o prežitie v nehostinných podmienkach. Formálna stránka vyzerá solídne a kameraman sa doslova vybláznil na pobreží Svalbergu, ale scenáristi išli skôr na istotu...

Traja súrodenci Julia, Ida a Sindre sa neustále sťahujú so svojimi rodičmi na nové miesta. Teraz sa dostali do mestečka Bodo, čo je ďaleko od posledného obľúbeného Stavangeru (letecky tri hodiny, autom 24) a je tu nuda a nutnosť zvykať si na nové prostredie, spolužiakov a kamarátov. Každý sa borí po svojom: Sindre sa bije, Julia čumí do blba a Ida sa snaží byť akýmsi tmelom. Keď sa dostanú na letisko a začujú Stavanger, naskočia na tajňáka do helikoptéry v domnienke, že sa dostanú do minulého mesta. Napokon vystúpia na nehostinnom ostrove a ich odvoz odletí rýchlo preč... Na programe dňa sú odlišné aktivity: dostať sa do tepla, nájsť si jedlo, prežiť a raz možno aj privolať pomoc.

Prvých desať minút filmu (ešte bez detí) pôsobí nečakane pútavo. Lovec v nehostinnej arktickej divočine sa prebíja mrazom, objavuje rodinku medveďov a my sa kocháme nádhernou prírodou ďaleko v severnej Európe. Spočiatku nechápete, prečo je tento prológ vložený do detského filmu o troch súrodencoch, ale dovtípite sa rýchlo... Ďalších desať minút spoznávame infantilné trio a tu sa začnú isté problémy vo vnímaní...

Nejde iba o detské archetypy, na tie by sme si celkom zvykli. Ale niektoré momenty a prejavy sú neznesiteľné a postavy skrátka nie sú sympatické. Najbližšie ešte môžete mať k chalanovi, ktorého dobrodružná povaha síce vedie k istým problémom a výzvam, ale jeho nátura sa najlepšie hodí na toto odľahlé miesto. Dvojica dievčat má od seba ďaleko na vekovom spektre a súčasne aj vo vnímaní. Násťročná Julia vychádza z porovnania už lepšie, vnímate na nej postupný vývoj podľa situácie i potrebnú záštitu nad mladšími ratolesťami.

Akcia Arktída Akcia Arktída

Na Julii by sa dal pekne postaviť príbeh dospievania, hoci naň máme málo času, no postava si pýta prerod od utiahnutej introvertky k rozhodnej líderke detskej svorky a najmä viaceré vypäté momenty. Je jasné, že skôr alebo neskôr jej musia rupnúť nervy pod tlakom a naivnými krokmi jej súrodencov – a dočkáme sa. Najslabšie vyznie malá Ida, nehrá ani tak zlatíčko ako malé dievča, čo vytvára problémy, a scenáristi jej dajú náhle priestor vyniknúť.

Štruktúra sa popasovala s detskou adventúrou celkom jednoducho: spomínané delenie na desaťminútovky platí naprieč celým filmom. Väčšina filmu sa odohrá na krpatom pľaci, autori úpenlivo dumajú nad prvkami čo sa sem dajú vložiť – prídu na zvieracích kamošov i vyzývateľov (havkáč, medvede), existenčné trable (ako na jedlo, vietor, vysielačku) a pozorní diváci čakajú, kedy sa dočkáme využitia očakávaných pomôcok ako snežný skúter.

Niektoré patálie si deti vytvárajú sami (mladší súrodenci občas nevydržia a vymýšľajú, kde netreba – čo je ale celkom reálne vzhľadom na ich veku i povahu), inokedy im autori helfnú náhodou (vianočná škatuľa). Tento celkom úspešný survival mód však začnú kaziť najmä nutné hollywoodske momenty v štýle „teraz sa už musíme dovtípiť, kde tie deti sú“ a chalani v kinosále sa dočkajú aj väčšieho výbuchu na konci či záchrany.

Akcia Arktída Akcia Arktída

Obsah je teda priemerný a občas vyskočí nad túto hranicu. Širokouhlá forma, dobrá kamera a snímanie chaty a detí je však výborné – tú atmosféru a chlad pri sledovaní určite pocítite a nemusíte ísť ani do kina bez kúrenia.

Dlho som dumal, či neuštedriť filmu benevolentnú šestku, no zbrklé finále plné barličiek a nutnosť veľkolepo ukončiť celé detské snaženie - zrazilo film na akceptovateľný priemer. Na jedno popoludnie film ujde. A určite je to lepšie nórske kino ako mizéria Magické striebro 2, ktorou sme sa borili pred dvomi rokmi.

Operasjon Arktis (Nórsko, 2014, 87 min.)
Réžia: Grethe Bøe-Waal. Hrajú: Line Verndal, Nicolai Cleve Broch, Lars Arentz-Hansen, Kristofer Hivju, Evy Kasseth Røsten, Per Kjerstad

autor Michal Korec 8.12.2016