TRI GENERÁCIE |
TRI GENERÁCIE |
TEXT OBSAHUJE INFORMÁCIE O DEJI
Transgenderovú problematiku rieši vo svojom najnovšom filme anglická herečka a režisérka Gaby Dellal. Tri generácie dostali možnosť otvoriť tohtoročný Filmový festival inakosti. Téma sa tak dostáva k slovenskému divákovi, no jej atraktivite uberá suchopárna plochosť psychologickej roviny.
U sexuálne majoritne orientovaného diváka môže problém „nesprávne nadobudnutého tela“ vzbudiť prirodzenú zvedavosť zhliadnuť akúsi podivnú pikantériu, no scenár Nikole Beckwith diétne načrtáva predovšetkým praktické a administratívne mapovanie žiadanej zmeny pohlavia.
16-ročný Ray (Elle Fanning) žije v tele mladej Ramony a jeho mama (Naomi Watts) konečne pristupuje na hormonálnu liečbu. Učebnicovo strápená doterajším stavom rodiny, keďže ako rozvedená matka sa roky konfrontovala s Rayovou predstavou o sebe samom. Navyše zdieľa spoločný domov so svojou lesbickou mamou (Susan Sarandon) a jej partnerkou (Linda Emond). Ide o podivnú a extravagantnú domácnosť, takže starší pár musí protipólovo k mladším generáciám nutne nasadiť komicky odľahčujúci tón.
Ray žije bežným tínedžerským životom a rovesnícke okolie s jeho identitou problémy nemá. Občas sa síce schematicky dostane do očakávanej uštipačnej roztržky, no zvláda ju ľavou zadnou. Funguje ako chalan, športuje, posilňuje a už dávno sa neoblieka do šatočiek. Autorka sa ale viac než širšiemu vrstovníckemu okoliu venuje základnému rodinnému zoskupeniu. Prebiehajú v ňom osudové i komické rozhovory, všetky ale s plnou podporou Rayovho rozhodnutia stať sa fyzicky chlapcom. Spomínané dámy navodzujú odľahčenú atmosféru, pričom Sarandonina postava babičky Dolly sa miestami až trápne snaží vyznieť nad vecou a situácie korení násilným humorom a detinskými grimasami.
Tri generácie schematicky mapujú pre nás stále dosť bizarnú transgenderovú situáciu v rodine. Hlavnú postavu učebnicovo máčajú v konfrontáciách s klasickým zmýšľaním ľudí ztotožnených so svojím telom a danou sexuálnou orientáciou. Do stretu s Rayovým otcom nás prakticky nič neprekvapuje, len sa oboznamujeme s chodom domácnosti a Rayovými činnosťami smerujúcimi k jeho chlapčenskej vizáži. Film sa norí do väčšej psychohĺbky až pri rozhodujúcom podpisovaní papierov potrebných k nasadeniu testosterónu.
Tematicky film kĺže po povrchu a plocho vymenúva úskalia spojené s problémom. Scenár hercom nedovoľuje hlbšie psychologické kreácie, hoci pre vyskladanie základnej schémy zo seba Watts, Fanning i Sarandon vydávajú maximum. Situácie sa krútia stále dookola s rovnakým výsledkom, lesbická dvojka v neforemných outfitoch zľahčuje aj momenty, ktoré zľahčovať netreba, mama Maggie bezbreho miluje a chápe, všetci všetkým držíme palce, no záverečný happyend nám predostiera dosť nereálnu idylku, ako sa zrazu dostať do početnej milujúcej rodiny bez predsudkov.
Na atraktívny šerbeľ psychosondy dosadol provinčný zadok spoločenských iniciatív. Zviditeľnil Fanning, oprášil Sarandon, vytvoril ďalší zárez bežnosti zmýleného tela. „Inakosť“ v tomto prípade kinematograficky nasadla na príliš pomalý a fádny vlak, ktorému kdesi na stanici zúfalo chýbalo stádo grafiťákov..
About Ray (USA, 2016, 92 min.)
Réźia: Gaby Dellal. Scenár: Gaby Dellal, Nikole Beckwith. Hrajú: Susan Saradon, Naomi Wats, Elle Fanning