AŽ NA SEVERNÝ PÓL

AŽ NA SEVERNÝ PÓL

8.0

Píše sa rok 1882 a my sa spolu s pätnásťročnou Sašou ocitáme v Petrohrade v predvečer jej celkom prvého plesu. Slávnosť má Saša dokonca zahajovať symbolickým otváracím tancom so vznešeným cárovým radcom. Vzácny hosť prišiel do mesta na otvorenie knižnice, ktorá má niesť meno po Sašinom starom otcovi – slávnom moreplavcovi Olukinovi, s ktorého záhadným zmiznutím sa vnučka ani po rokoch nedokáže zmieriť.

Pravé úmysly moskovského šľachtica sú však celkom iné – očierniť Sašinu vznešenú rodinu a oslabiť tak jej politicko-spoločenský vplyv. Poslúžiť mu má práve spochybnenie Olukina, ktorý pri svojej poslednej výprave uviedol do záhuby sám seba, celú svoju posádku, ale najmä Davaj - najhonosnejšiu loď, akú kedy cárske Rusko vypravilo na more. Rozhorčená Saša však deduškovu pamiatku len tak pošpiniť nenechá. Posmelená nálezom Olukinových poznámok verí, že záhadu zmiznutia lode Davaj a jej posádky dokáže rozlúštiť. Hoci aj celkom sama, na vlastnú päsť. A tak sa začína nevšedné putovanie gurážnej hrdinky, ktorá, ako sa ukáže, pod zovňajškom veľkopanskej slečinky ukrýva skutočného dobrodruha a moreplavca. A kam že sa to vlastne pôjde? Až na severný pól...

Francúzsky animátor Rémi Chayé nakrútil snímku Až na severný pól ako svoj celovečerný debut. Kým v krajine jeho pôvodu film uviedli na plátna ešte v januári, na slovenských návštevníkov kín „útočí“ až teraz, v tradičnom čase predvianočných animákových žní, a tak sa nejakému tomu porovnávaniu asi vyhnúť ani nedá. Môže teda atmosférický, nemuzikálny a netrojdimenzionálny animovaný film v zemitých farbách konkurovať, napríklad, aktuálnej disneyovskej Vaiane?

Až na severný pól Až na severný pól

Ak hovoríme o potenciálnom komerčnom úspechu tak, samozrejme, nie. No napriek tomu, že film Až na severný pól vychádza skôr z tradície Julesa Verna, než Harryho Pottera, zaujať dnešného detského diváka určite dokáže. Napínavým dejom, jemným humorom, nevtieravým posolstvom či realistickým spracovaním dávno sprofanovaného sveta večnej zimy, praskajúceho ľadu a vŕzgajúcich snehových závejov, ktorému vracia jeho vzrušujúcu dobrodružnosť. A to sú kvality, ktorými určite nepohrdne ani dospelý divák. Napokon, stačilo by len tu a tam trochu pritvrdiť či dopovedať naznačené a Až na severný pól by pokojne mohol byť aj animovanou drámou pre dospelých.

Aj výtvarné spracovanie filmu funguje veľmi univerzálne. Animácie pred prísnym realizmom a prvoplánovou efektnosťou uprednostňujú takmer geometrickú jednoduchosť, ktorá pomôže detskému divákovi s orientáciou a sústredením. Snímka ale svojou estetikou neostáva nič dlžná ani ozajstným fajnšmekerom.

Až na severný pól Až na severný pól

Mnoho dôvtipných detailov, krásna hra so svetlom a tieňom, podmanivé uchopenie priestoru a perspektívy či lahodná paleta prirodzených farieb, ktoré príbeh atmosférou ešte viac približujú k dobrodružným románom literárnych klasikov, ale aj zaujímavý hudobný doprovod. To všetko robí z filmu Až na severný pól príjemný a obohacujúci zážitok tak pre detského, ako aj dospelého diváka.

Film Až na severný pól neboduje zázračnou originalitou, krikľavými efektmi ani búrlivými dejovými zvratmi, preto vám môže pripadať až príliš nenápadný. Na to, aby ste ho naplno ocenili asi predsa len potrebujete kus nadšenia pre daný žáner, tému či štýl. Ak však hľadáte zľahka alternatívny animák (nie len) pre deti, ktorý nezabúda na vkus, prirodzené emócie a pútavý dej, nič lepšie asi momentálne v slovenských kinách nenájdete.

Tout en haut du monde (Dánsko / Francúzsko, 2015, far., 81 min)
Réžia: Rémi Chayé. Hrajú v originálnom znení: Christa Théret, Féodor Atkine, Antony Hickling

autor Hana Lippová 16.12.2016