Kino recenzia > V pasci
Špina
Wind River
Valerian and the City of a Thousand Planets
Wish Upon

V PASCI

Námet nepatrí medzi najlepšie v hororovom žánri roka 2016, ale nie je zosnovaný zle – v hlavnej roli detská psychologička, ktorá prišla o manžela pri autonehode. A jej syn nehodu prežil, no je ...

Námet nepatrí medzi najlepšie v hororovom žánri roka 2016, ale nie je zosnovaný zle – v hlavnej roli detská psychologička, ktorá prišla o manžela pri autonehode. A jej syn nehodu prežil, no je pripútaný na lôžko a matka sa o neho musí non-stop starať. Ostane bývať v dome uprostred lesov, kde na ňu zíza ticho a samota, no Mary sa nevzdáva svojej práce. A jej nový pacient Tom prišiel o matku a Mary sa rozhodne zobrať si ho domov, aby sa mu mohla venovať naplno. Jedného dňa počas snehovej búrky Tom zmizne a Mary ani netuší kam – uprostred lesov, prázdneho doma a zimnej pľušte začnú zvučať podivné rachoty a možno ich niečo sleduje... Duch alebo niečo iné? A dokáže osamelá žena prežiť?

Niekoľko atribútov pre úspešný triler/horor. Potrebujete dobrú predohru. Zaujímavé postavy. Nejaké zlo. Jeho výborné prejavy – ľakačky, bafačky, teror, dačo hrozivé. Dobrú pointu. Je to základná päťka aplikovateľná pre každý film a všetko navyše je milý bonus (dobrá výprava, lokalita či prostredie).

V pasci má zvládnuté najmä tie drobnosti okolo. Niekto z produkcie našiel parádne miesto i dom, kde sa bude odohrávať dusná dráma s neznámym zlom. Zavolal šikovného kameramana a režisérovi dal pokyny, ako si má všetko postrážiť, aby na veľkom plátne vo finálnom zostrihu film dobre vyzeral. To sú presne tie nuansy pre prvých 20 minút, ktoré vás zaujmú. Dobrá predohra: setup, načrtnutie postáv a aj situácií, do ktorých sa budú rútiť. Tie už také originálne nie sú, lebo čo je už svieže na tom, že sú na samote v lese nejakí ľudia, vystavení ako terče niečomu neprirodzenému?

Je zrejmé, že atmosféra má neskôr začať gradovať a budú sa drať nevysvetliteľné momenty a minúty strachu. Lenže V pasci tu sa nechá vlákať do vlastnej pasce – nevypísaná Christina Hodson vytvorila sľubnú premisu, no potom začína vrstviť ošúchané scény, ťažkopádne nadväzujúce scény a čo je ešte horšie, dialógy plné klišé – tie sú azda najhorším elementom scenára, no niečo tí herci hovoriť musia! Prirodzene, debutantke dlho trvá rozvinúť poriadnu zápletku a keď sa rozbehne, zahluší ju pointou, čo nemá nikto z nás vytušiť, ale aspoň polovica divákov sa trafí, pretože veľa možností na výber nemá...

Problém je so samotným zlom a jeho ukážkami. Na jednej strane chce hrať na psychologickú nôtu a vzápätí seká lacné triky a ťahy ako zdrapnutie za ruku či neposedné medvedíky z prírody! Podivné (pa)zvuky berieme a niektorí unudení diváci by už dokonca uvítali aj šmarenie predmetov do kamery alebo vŕzgajúce drevo, aby im nahnalo trochu husej kože. V pasci súperí skôr o najnižší počet ľakačiek za posledné obdobie, ten film v podstate len prejde. Ak je to útecha pre tých divákov, čo sem príde ako sprievod, fajn. No pre cca 15-20 tisíc kinohororových fanúšikov u nás to bude skôr slabá vizitka a ani obstojne budovanú atmosféru rozhodne nezachráni.

Fajnšmejkri sa upnú aspoň na dobré herecké výkony. Naomi Watts ide silný štandard a zachraňuje čo sa dá. Jej úloha je uveriteľná a nezávideniahodná, no tie situácie, kam ju posiela scenáristka, sú dielom náhody. Vychádzajúca hviezda Jacob Tremblay sa snaží sekundovať, ale jeho jarný horor Somnia bol podstatne lepší. Darmo máte silných hercov napasovaných na ploché postavy.

V tomto smere sa nedá konštatovať nič iné ako premárnená šanca. Z piatich atribútov sa ujali dva – predohra a postavy. Zlo, jeho prejavy i pointa vás budú mátať – a inak ako dúfate pred návštevou kina. Kúsok pre najvernejších zástancov žánru, čo chcú vidieť všetko v kine.

Shut In (Kanada/Francúzko, 2016, 91 min.)
Réžia: Farren Blackburn. Scenár: Christina Hodson. Hrajú: Naomi Watts, Charlie Heaton, Jacob Tremblay

2016-12-3030.12.2016 | Michal Korec