Kino recenzia > Všetko alebo nič
The Shape of Water
The Disaster Artist
Darkest Hour
The Square

VŠETKO ALEBO NIČ

Prvé mesiace roka 2017 sľubujú tri komerčné slovenské hity rôznych žánrov – Všetko alebo nič dáva po rokoch odpoveď na nesmierne očakávanú otázku: Kedy niekto sfilmuje Evitu alebo ...

Prvé mesiace roka 2017 sľubujú tri komerčné slovenské hity rôznych žánrov – Všetko alebo nič dáva po rokoch odpoveď na nesmierne očakávanú otázku: Kedy niekto sfilmuje Evitu alebo Keleovu-Vasilkovú a ako bude v kine vyzerať?

Rýchla správa pre fanúšičky: máte ženský film a la Bridget Jones, hrdinky riešia milostné pletky, muži zväčša z kategórií sukničkárov, ex, gej-kamarátov a občas šarmantný doktor, ktorého treba nechať dlho čakať na príležitosť. Super kamoška, detské sny, vysnívané momenty. Čitateľkám známe prvky, s ktorými sa stotožnia – cieľovka môže organizovať dámske jazdy a užije si ich.

Ako pôsobí Všetko alebo nič na tých, ktorí evitovky nečítajú a skôr sa pohybujú medzi filmami? Budú nesmierne zvedaví (ako ja) ako pretaviť populárnu ženskú literatúra do slovenského filmu. Ako sú vykreslené hrdinky a riešené pointy? Náčrt deja berie dve kamošky z detských čias a hodí ich do obdobia po tridsiatke, kedy spoločne prevádzkujú malé kníhkupectvo. V súkromnej sfére sa im „darí“ všelijako: Linda je slobodná mama, čerstvo zamilovaná do muža, čo do nej pár ráz vrazil a nespustil z nej oči. Vanda má rada život, strieda partnerov a o láske len hovorí do luftu. Každú čaká iná línia.

Ukážka naznačila dušu filmu: je instantný, hrdinov hodí do známych situácií, kde čakajú relatívne ľahké riešenie (nie vždy, čo je sympatické). Ľahko sa zamilovať, ťažko sa rozísť. Potenciálny milostný triangel získa oveľa menší priestor ako čakáte (žiadny boj na férovku o srdce Pauhofovej na námestí) – mužské postavy sú dosť nevyrovnané. Evita prirodzene miluje tie ženské, chce urobiť šťastnými svoje hrdinky: dopriať lásku i nezávislosť. Rozvíjajúci sa príbeh nadhodí línie, vďaka štedrej (až príliš) dĺžke 113 minút a spojeniu dvoch kníh je čo rozprávať, všetko je poukladané do osudu hrdinov, veselé i smutné.

Našinec je zvedavý na dialógy a isté pointy – prídu všetky do jednej, niektoré rozpracované viac, iné menej. Ani jedna nie je úplne originálna, všetky videné, raz vyrozprávané, len inak poukladané. Dialógy obyčajné a zrejme čo v knihe ľahko funguje, ťažšie sa prenáša na plátno. A archetypy sú absolútne všade!

Azda je to záležitosť dramaturgie i réžie so stávkou na záplavu slov. Lenže čo na stranách knihy zaberá (zámerne som si nalistoval pár kapitol a čítajú sa fajn) a vytvára napätie, to vo filme neexistuje. Všetko doslovné, omieľané – ostáva málo priestoru na filmovú reč. Často sa nominujú prvoplánové vtipy: do replík, situačných scén. Inde sú prehnané, milostné scény pôsobia neprirodzene (zabudnite na pekelnú z Lídy Baarovej). Dramatické chvíle prekvapivo zaberú: posledný dialóg Jakuba a Lindy či oznámenie dcére po kúpeli. Kde sa šetrí slovami, tam je príjemne.

Nejeden divák ide z kina ohučaný, striedajú sa monológy, dialógy, šifrujete hlasy; aj Všetko alebo nič spadá do súčasnej línie dabovaných filmov. Klára Issová podá bláznivý výkon a Bibiana Ondrejková ho ešte vytočí cez dabing. Michal Zebrowski sa snaží hrať solídne, no len čo otvorí ústa a počujete Tomáša Maštalíra, pochopíte, že niečo nesedí. Z castingu mi nesedí Táňa Pauhofová ako Linda – vekom sa trafí, no jej sedia silnejšie roly (Lída Baarova, Kruté radosti). Lepšie by sa hodila seriálová herečka či menej opozeraná tvár. No fanúšičky jej výkon budú zrejme chváliť a prídu na nový Tánin film.

Na lokálne pomery má forma Všetko alebo nič dobré atribúty: kamera poteší, aj použitie ručnej je svieže, hudba plní úlohu, kde ju treba (občas príliš dramatická, keď film chce najmä baviť) a je tu snaha o trošku rafinovaný strih i striedanie línií vo finále. Na veľkom plátne sa film úplne nestratí.

Všetko alebo nič plní očakávania čitateliek Evity na slovenský ženský film – dostanú ho. Špeciálne tá cieľovka, ktorá si v nedávnom ženskom mesačníku lahodí pri ankete - Ste pripravená na otvorený vzťah? Pokojne môže odskočiť od detí či frajera a s kamarátkami dostane 113 minút zábavy. Ostatní, ktorí očakávali, o čom evitovky sú a či sa z nich vykľuje nový prúd slovenských filmov, na ktoré by chodilo 150 tisíc divákov, si povedia, že je to adekvátny štart, ale vo svojom vnútri čakali určite viac.

Zvuková recenzia šéfredaktora Kinemy (od 47:20)

Všetko alebo nič (Slovensko/Česko, 2017, 113 min.)
Réžia: Marta Ferencová. Scenár: Evita Urbaníková, Marta Ferencová. Kamera: Peter Bencsik. Hrajú: Táňa Pauhofová, Klára Issová, Ľuboš Kostelný, Michał Żebrowski, Paweł Deląg, Ondřej Sokol, Petra Hřebíčková, Zuzana Kronerová a ďalší

2017-01-1313.1.2017 | Michal Korec

Romantický/Komédia
113 min