Sector.sk
Kinema.sk
Onlinehry.sk
Plnehry.sk
Funny.sk
Pikosky.sk
Rozpravky.sk
Prihlásiť sa
RSS
Kino recenzia > Sladké sny
The Little Hours
Cloak And Dagger
Gifted
The Man with the Iron Heart

SLADKÉ SNY

Massimov život v útlom detstve poznamenala tragédia -jeho milovaná a krásna matka náhle zomrela. Dospelý divák ľahko vytuší, že chronicky nešťastná žena po tom, ako svojmu synovi naposledy ...
Massimov život v útlom detstve poznamenala tragédia -jeho milovaná a krásna matka náhle zomrela. Dospelý divák ľahko vytuší, že chronicky nešťastná žena po tom, ako svojmu synovi naposledy ...

Massimov život v útlom detstve poznamenala tragédia -jeho milovaná a krásna matka náhle zomrela. Dospelý divák ľahko vytuší, že chronicky nešťastná žena po tom, ako svojmu synovi naposledy popriala krásne sny, zrejme zo sveta odišla dobrovoľne. Deväťročný chlapec však jej tajomnú smrť za zatvorenými dverami, skrátka, nijako nedokáže spracovať a prijať - iste aj vďaka bielym lžiam a zavádzajúcim náboženským i filozofickým zdôvodneniam, ktorými sa mu okolie túto žalostnú situáciu snaží uľahčiť.

Neostáva mu nič iné, než sa s  nepochopiteľnou stratou nejako vyrovnať po svojom. S imaginárnym priateľom Belphégorom, verziou pre spolužiakov, že maminka žije v New Yorku a mnohými ďalšími únikmi od reality, ktorá sa behom jedinej osudovej chvíle stala preň celkom nevľúdnym miestom.

Taliansky filmový veterán Marco Bellochio (Henrich IV., Aféra z titulnej strany, Spiaca kráska) zachytil vo svojej najnovšej snímke Sladké sny celoživotný boj muža s prízrakom nedopovedaných viet a nedovysvetlených činov z onej tragickej noci, kedy prišiel o najdôležitejšiu bytosť vo svojom živote. Robí tak prostredníctvom niekoľkých, voľne poprepájaných epizód z Massimovho života, ktoré sú pre tému tejto straty a bolesti obzvlášť dôležité: svedectvo vzťahu medzi rovesníkom a jeho matkou, ktorú syn odstrkuje tým viac, čím viac sa ona k nemu snaží priblížiť; náhodná prítomnosť v byte miliardára práve v okamihu, keď pácha samovraždu; otrasná skúsenosť z vojnového Sarajeva (Massimo sa stane novinárom), kde sa pri čerstvej mŕtvole matky chlapec nehybne, ako zhypnotizovaný, hrá s videohrou – a tak ďalej.

Tieto silné fragmenty nevytvárajú komplexný príbeh Massimovho života, z toho nám, iste, mnoho faktov aj postáv celkom uniká. Výborne však definujú príbeh jeho vnútorného žiaľu, bolesti deväťročného chlapca, ktorá sa s ním tiahne až do stredného veku.

Sladké sny vznikli na motívy autobiografického bestselleru talianskeho žurnalistu Massima Gramelliniho. Úprimnosť autentického materiálu v nich určite cítiť – najmä keď v okamihoch, kde by sa fikcia zrejme neubránila nejakej tej melodráme, film ostáva skromne úsporný - a predsa veľavravný. Z plátna tiež možno vytušiť pôvodne knižnú štruktúru, čo však môže na diváka pôsobiť trochu rozhádzane a zmätene.

Sladké sny, skrátka, nekompromisne sledujú „pocit“, nie konkrétny príbeh či postavy. Tento pocit je, dokonca, nepochybne dôležitejší, než samotný hlavný hrdina, o ktorom sa mimo mantinelov ústrednej témy prakticky nič nedozvedáme. Minimalistické herectvo Valeria Mastandreu (Massima stvárňuje v dospelosti) s tým je v absolútnej zhode, hoci aj nepatrí k prvoplánovo divácky atraktívnym. Naopak, ťahákom na diváka má nepochybne byť krásna Bérénice Bejo, ktorá ale v skutočnosti vo filme zohráva len malú, hoci svojim spôsobom kľúčovú rolu.

Nenápadnou oporou je deju krásna kamera, zachytávajúca ešte krajšie interiéry starosvetských talianskych bytov. Určite tiež neprepočujete nevšedne náladový hudobný podmaz z dielne Carla Crivelliho, ktorý striedajú dobové hity štýlovo pripomínajúce rozsiahlosť časového úseku, v ktorom sa dej odohráva. Jednoznačným nepriateľom širšieho diváckeho úspechu tohto filmu ale je jeho dĺžka.

Dvojhodinovka s takou špecificky ťaživou a, povedzme si pravdu, tiež nadštandardne sentimentálnou témou, skrátka, bude na mnohých divákov príliš. Ak vás, navyše, ústredná zápletka na emotívnej úrovni akosi minie, bude vám pravdepodobne pridlhý film už aj oveľa skôr. Možno aj preto si od mnohých recenzentov táto snímka po svojej vlaňajšej premiére v Cannes vyslúžila pomerne vlažné, možno až nespravodlivo prísne hodnotenia.


Fai bei sogni (Taliansko/Francúzsko, 2016, 134 min.)
Réžia: Marco Bellocchio. Scenár: Massimo Gramellini, Valia Santella, Edoardo Albinati, Marco Bellocchio. Hrajú: Bérénice Bejo, Guido Caprino, Emmanuelle Devos, Valerio Mastandrea

2017-01-2020.1.2017 | Hana Lippová




login facebok
Fotogaléria k článku
Dráma
134 min
Taliansko Francúzsko
2016
19.1. 2017
12.5. 2016
7 z 10
Mám v zbierke
0 z 10
6 z 10


Kinema na Facebooku
Kinema na Facebooku
Prichádza do kín
Prichádza do kín
Anketa
Anketa
Vaše názory
Vaše názory
katarína | Cuky Luky Film
Mne sa ten film vôbec nepáčil. Už dávno som nevidela niečo tak čajíčkové akoby to deti na ZŠ natáčali, škoda peňazí >
Zacalo to vcelku dobre, ale druha cast "recenzie" je uz iba spletou nezmyzlov a osobnych dohadov autora, a tiez sa tam u... >
Adriana | Cuky Luky Film
Veľmi slabé. A na Dianu Morovú sa nedá pozerať. Preafektovaná až hrôza. >
Amatersky strih. >
>
Sector.sk
>
Kinema.sk
>
Plnehry.sk
>
Onlinehry.sk
>
Funny.sk
>
Zvonenia.sk
>
Pikosky.sk
>
Rozpravky.sk
>
Titulka
>
Recenzie
>
Premiéry
>
Novinky
>
DVD
>
TV
>
Rebríčky
>
Databáza
>
Filmové trailery
>
Podcasty
>
Slovenské filmy
>
Udalosti
>
Preview
>
RSS články
>
RSS novinky.
>
Lacné Letenky
>
AutoOlymp.sk
>
Pricemania.sk
>
Superdeal.sk
>
Filmy
>
info@kinema.sk
>
Všetky práva vyhradené.
copyright 2001 - 2017
Sector s.r.o.
ISSN 1336-4197