KRÁĽOVNÁ KRISTÍNA

KRÁĽOVNÁ KRISTÍNA

5.0

Kristína, švédska panovníčka z polovice 17.storočia, neodškriepiteľne patrí k najzaujímavejším ženským postavám európskych dejín. Vyznávačka vedy a pokrokovej filozofie, vizionárka, teoretička reforiem, ktoré však nikdy nezrealizovala, neoblomná zástankyňa mieru - ale tiež „zradkyňa“ luteránskych tradícií svojho ľudu a zarytá odporkyňa manželstva, ktorej údajná homosexualita dodnes patrí k najpikantnejším tajomstvám švédskej monarchie.

Nečudo, že sa k nej s obľubou vracajú aj filmári – Kristínu tak už v minulosti stvárnili aj herečky Liv Ullman či Greta Garbo. Tento krát sa do mužských šiat tejto ženskej panovníčky obliekla vychádzajúca herecká hviezda švédskeho filmu Malin Buska a v rozpačitom koprodukčnom počine režiséra Miku Kaurismäkiho (brat slávnejšieho Akiho) rozhodne patrí k skromnému počtu pozitív.

Kristínin nástup na trón bol vlastne z núdze cnosťou. Nezostávalo jej totiž nič iné, ako vyplniť prázdne miesto na tróne namiesto syna, ktorého sa jej otcovi (kráľovi Gustavovi II. Adolfovi) nepodarilo splodiť. Kristína sa však nemieni zmieriť s úlohou cennej koristi na šachovnici medzinárodnej politiky. Napokon, loviť, panovať aj bojovať vie vďaka prezieravej výchove rovnako dobre, ako ktorýkoľvek muž.

Jej vášnivá záľuba vo filozofovaní, uprednostňovanie umenia pred bojovými stratégiami a tvrdohlavé odmietanie sobáša však vedú k rastúcemu znepokojeniu dvora aj širokých más. Keď, navyše, na kráľovnine pozvanie do Švédska prichádza francúzsky mysliteľ René Descartes, začína sa otvorene hovoriť o tom, že chce panovníčka konvertovať na katolícku vieru. Kristína si však z rečí ťažkú hlavu nerobí. Nemá na to, napokon, ani čas – až príliš ju totiž zamestnávajú jej vlastné úvahy, pochybnosti a neskrotné vášne. K tým posledným patrí najmä pôvabná dvorná dáma, ktorú v prítmí vlastnej spálne dôverne prezýva „Belle“...

Kráľovná Kristína Kráľovná Kristína

Film Kráľovná Kristína nesie v anglickom origináli názov The Girl King (Kráľ – dievča) a ten o jeho obsahu vypovedá predsa len priliehavejšie. Kristínu totiž naozaj zobrazuje v prvom rade ako „dievča“ – dievča, ktoré je plne ponorené do svojich protichodných emócií, bojuje so skostnatenými konvenciami svojich predkov, naivne verí každému, kto je ochotný s ňou debatovať na jej obľúbené témy a nechá sa súkromnými rozptýleniami celkom odpútať od svojich povinností. Nakoľko férový je takýto portrét ku skutočnej Kristíne, to radšej prenechajme historikom. Nakoľko je však férový voči divákom?

Pokiaľ sa na Kráľovnú Kristínu vyberiete do kina s očakávaním klasickej historickej drámy plnej intríg, dejinných udalostí a akcie, budete zrejme sklamaní. Zo života či panovania Kristíny sa vo filme faktografických informácií dozviete len minimum - a aj to minimum bude tak ledabolo usporiadané, že si z neho žiadny všeobecný prehľad nevytvoríte. Akcia vo filme absentuje úplne a na intrigy, ktoré by dokázali potešiť milovníka konšpiračných spletencov, tu zúfalo chýbajú naozaj zaujímavé vedľajšie postavy. Aký-taký potenciál má, hádam, len Kristínin mentor Axel (hrá ho Michael Nyqvist známy zo sfilmovanej krimitrilógie Millenium) a jeho syn Johan (Lucas Bryant), obaja však konajú veľmi predvídavo a bezzubo.

Kráľovná Kristína Kráľovná Kristína

Kristína vás asi nepoteší, ani ak v nej budete hľadať akúsi artovo-filozofickú klubovku. Úvahy a  konverzácie z jej scenára sú na to až príliš jalové a nepresvedčivo sa prelínajú so zaujímavou, ale len plytko spracovanou romancou medzi panovníčkou a jej dvornou dámou. Všetko je to akési mdlé, povrchné, chýba tomu napätie a gradácia – a možno tomu pri nakrúcaní chýbali aj štedrejšie rozpočty, pretože, s výnimkou krásnych kostýmov, film nijak extra výpravne (ako by si téma zaslúžila) nepôsobí.

Jediným skutočne žijúcim, dýchajúcim a pútavým na dvore Kráľovnej Kristíny, napokon, ostáva samotná Kristína. Malin Buska ju hrá s vášňou a úprimným zanietením, má v sebe akýsi rebelský náboj, na ktorý sa dobre pozerá a chvíľami, možno aj vďaka kostýmovej štylizácii, pripomína „Drozdajku“ Jennifer Lawrence z Hier o život. Film samotný zase chvíľami pripomína Jakubiskovu Bátoričku. Silný historický námet, zdatná herecká predstaviteľka – a predsa tak trochu fiasko.

Tyttökuningas (Fínsko, Kanada, Nemecko, Švédsko, 2016, 106 min.)
Réžia: Mika Kaurismäki. Scenár: Michel Marc Bouchard. Hrajú: Malin Buska, Sarah Gadon, Michael Nyqvist, Lucas Bryant, Hippolyte Girardot, Peter Lohmeyer, François Arnaud, Martina Gedeck, Patrick Bauchau, Samuli Edelmann

autor Hana Lippová 27.1.2017
5.0
3.7