RESIDENT EVIL: POSLEDNÁ KAPITOLA

RESIDENT EVIL: POSLEDNÁ KAPITOLA

4.0

Milla Jovovich tvrdí, že to už bude posledná kapitola. Nečudo, videohry sa filmovej sérii dávno vzdialili a tohtotýždňový herný Resident Evil 7 pôsobí ako reboot série a smeruje k iným zážitkom. Filmy sa držia zubami-nechtami Umbrella príbehu v zdevastovanej zemi, prázdnych metropolách a varírujú všetko videné v drsnej hudbe, konvolútnom deji, efektnej akcii. Na plátne nenáročný divák viac nepotrebuje, hráč by sa zrejme do interaktívnej verzie tohto diela nepustil.

Navrátilec Paul W.S. Anderson odrežíroval dve tretiny série vrátane päťky, ktorá je neskutočne slabučká (1/10 je už rarita!) – finálna kapitola núka nevídanú šancu odraziť sa od dna a snaženie efektne uzavrieť. Prepojenie s  päťkou je náročné, efektne zostrihané intro vám viac-menej vysvetlí, o čo ide. Top riešenie pre neporiadnych divákov, ktorí si dobrovoľne nechali ujsť jeden z minulých dielov. Rýchlo zostrihaný úvod vás hodí do deja, kedy sa Alice musí vrátiť do Hive, kde tróni šanca na stop zombie apokalypse, no súčasne čakajú ultraťažkí protivníci, ktorí by sa jej strašne, ale strašne radi zbavili raz a navždy.

Prirodzene, ani finálna kapitola sa nemorí s precíznym dejom a scenáristi vydestilovali to najnutnejšie na naplnenie stopáže a výplň jednotlivých akčných scén. Akékoľvek snahy o kontinuitu sa síce plnia, keďže scenár si píše samotný Paul W.S., ale dejové torzo už po rokoch ťažko zachráni, to by si musel zavolať niekoho šikovného alebo priamo Japoncov z Capcomu, aby sérii vrátili pôvodnú dušu. Ešte sa objavujú podivné snahy o vysvetlenie pôvodu zla a prepájanie generácií, ale prídu dosť neskoro.

Resident Evil: Posledná kapitola Resident Evil: Posledná kapitola

Paul W.S. Anderson využil finálnu kapitolu na repete najobľúbenejších/najznámejších scén minulých dielov a ponúkne ich na vyššom či hard-core leveli. Pre hráčov sľubný štýl a la New Game+, t. j. rovnaká jazda s inými podmienkami. Príde scéna s vražedným laserom, budú naháňačky, pästné súboje a v prvej tretine jazdy na motorke či s obrneným vozidlom, za ktorými sa pachtia armády zombies. Je tu vytočený zloduch, aj nejaký menší boss, neskôr sa ešte reinkarnujú iní padlí bojovníci len aby sa mala s kým Alice mlátiť. Postáv je zrazu dosť a sami sa usmievate, koho by sa ešte oplatilo vrátiť do hry, nechať znova bojovať a opäť zahlušiť. Ak je to variácia na japonský comeback a opakované nasadzovanie zdanlivo porazených bossov do hry, funguje polovičato.

Prekvapivo sa striedajú dobré scény a pasáže, kde ubehne hravo 30 minút filmu, no potom vás mrzí, že sa tempo spomalí a sme svedkami nudnej akcie alebo snahy niečo vysvetľovať (dosť nepodstatná, ale musí byť). Určite je to posun vpred oproti päťke, kde ste chceli vyskočiť z kože či sedadla, lebo vás pár scén upokojí, pár navnadí a nad inými mávnete rukou, že nie je to úplne márne.

Hovoriť o hereckých výkonoch nemá zmysel, Milla sa len tvári naštvane a našla si nový štýl – cediť cez zuby hlášky a vysvetlenia, je zbytočne otvárať ústa. So zaťatými zubami je viac cool. Predsa môže čosi ukázať z hereckého umenia vo finále, kde iba nerinčia zbrane; Paul sa snaží vysvetliť vznik vírusu a prepojiť ho s postavou Alice. Efektné na jedno pozretie, spojitosť so sériou nehľadajte. Je celkom možné, že niekto raz filmovú sériu rozlúskne a na niečo príde.

Nebude to bežný divák, ktorý chce vidieť Millu Jovovich mlátiť sa so zombies v známom alebo novom aranžmáne. To Posledná kapitola doručí, má lepšie tempo ako predchodca, dej chabý ako diely minulé a snáď sériu uzavrela. Vrátiť Resident Evil do kín? Jedine japonský reštart ako pri hre!

Resident Evil: The Final Chapter (Francúzsko/Nemecko/Kanda/Austrália, 2016, 106 min.)
Réžia: Paul W.S. Anderson. Scenár: Paul W.S. Anderson. Hrajú: Milla Jovovich, Iain Glen, Ali Larter

autor Michal Korec 28.1.2017