Kino recenzia > Spojenci
Wonder
The Disaster Artist
Untitled Deadpool Sequel
Hostiles

SPOJENCI

Spojenci pútajú na seba mnohorakú pozornosť. Najprv tajomný projekt Roberta Zemeckisa z druhej svetovej. Potom ostro sledovaný film Marion Cotillard a Brada Pitta, ktorý zatriasol aj jeho...

Spojenci pútajú na seba mnohorakú pozornosť. Najprv tajomný projekt Roberta Zemeckisa z druhej svetovej. Potom ostro sledovaný film Marion Cotillard a Brada Pitta, ktorý zatriasol aj jeho súkromím. Súčasne oscarová šanca, čo mohla aj veľa zarobiť. A u nás nečakane posunutá premiéra o 8 týždňov, takže na film sa už pozeráme s inými očakávaniami, no stále je interesantnou súčasťou tejto sezóny.

Brad Pitt hrá špióna, ktorý sa akurát spustil na padáku nad africkú púšť a v Casablance ho čaká misia – má hrať fingované manželstvo s Marianne, infiltrovať sa do lokálnej smotánky a v správnom čase ísť po vytýčenom cieli. Je to smrteľná úloha, pri ktorej sám odhaduje šancu 60:40 (že to nezvládnu), ale ich cesty sa budú krížiť ešte znova pri ďalších skúškach, ktoré overia ich identitu, oddanosť a zároveň nevyhnutne aj ich vzťah, do ktorého postupne padajú a rozvíja sa rozmanitým smerom.

Spojenci majú zaujímavú štruktúru a ústi do istej ambivalentnosti. Dve rozličné polovice vyvolajú iné pohľady, pointy a majú aj odlišný priebeh. Bez nutnosti vyzradenia výsledku prvej treba napísať, že je lepšia, napínavejšia, má šmrnc a výbornú výpravu i kostýmy, za ktoré vymákol oscarovú či BAFTA nomináciu. Atmosféra druhej svetovej vojny v Casablance je výborná – napätie na každom kroku, dlho si nemôžete byť istí, kto je na ktorej strane a aký cieľ tu majú vlastne hľadať. Sú tu milé náhody, premyslené momenty i nečakané scény, spoznávanie lokálnych patrónov a zvyklosti je podarené a keď nadíde moment plánovania či zosnovania akcie, budete prikovaní do sedadiel.

Druhá polovica mení miesto i náplň; ponechala si rovnakých hrdinov a vloží ich do novej situácie. Aj tu stále drieme napätie, no vychádza z iného kontextu. Zhodná myšlienka ostáva: dá sa tomu druhému stále veriť? Vojna stále prebieha, špióni či nasadení agenti nie sú výnimkou, postupné infiltrácie stále prebiehajú a treba byť obozretní aj pri najbližších. Postava Maxa je sužovaná skúškou a niektoré indície môžu dokonca vyvolávať pocit, že je to iba hra a všetci sledujú jeho správanie.

Z dvojice Brad Pitt-Marion Cotillard tu hrá prím práve Pitt, lebo zatiaľ čo v prvej polovici sú postavy celkom vyrovnané, druhá sa naplno sústredí na jeho dilemy. Čím sme ďalej, tým je nasadenie väčšie a do deja sa dostávajú aj nečakané akčné či napínavé scény, ktoré vyvolávajú rozmanité pocity – je možné, aby chlapík pod takým tlakom konal také veľké činy alebo je to už filmom prifarbená línia? Nie je tu núdza o napätie či nasadenie, lenže zatiaľ čo prvá polovica je relatívne uveriteľná, druhá tlačí na pílu a zo scenára sa snaží vyžmýkať veľké situácie.

Z tria prvkov akcia-romantika-napätie víťazí práve napínavý, lebo sa dostáva takmer do každej scény. Romantika je prítomná, ale vyárendovala si iba pár scén a rovnako aj akcia. Obrovskú vojnovú vravu nečakajte a s výnimkou dvoch-troch scén je takmer škoda, aby mal film aj vysokú prístupnosť. Vďaka nemu síce vybrané momenty môžu ponúknuť trošku vojnovej brutality (tu a tam nečakaný priestrel), ale inak nie je potrebná. Čo je veľké plus pre diváčky, ktoré by sa eventuálne mohli zľaknúť, že ich muž berie na ďalšiu vojnovú strieľačku s Bradom Pittom. Nie, druhé Železné srdce sa nekoná.

No Spojenci majú v sebe zvláštnu auru, ktorá filmu bráni stať sa nezabudnuteľným. Všetko tu zapadá, skončí istým (aj očakávaným) smerom a predsa by ste si želali iný priebeh – možno viac vojenských akcií, väčšie napätie a neisté iskrenie na fronte, zatiaľ čo tvorcovia ho preniesli inde. Akoby na papieri vyzerala látka oveľa príťažlivejšia a po nakrútení prišla o potenciál. Svedčí o tom ledabolé tempo, nie príliš výrazný soundtrack Alana Silvestriho či tlmené emócie. Možno je to aj Zemeckisov zámer...

Pre diváka to znamená naplnený potenciál asi na 70%. Scenár je dobrý, ale nie výnimočný, herecké výkony veľmi dobré a nezabudnuteľných filmových momentov iba niekoľko. Na januárové blues je to však dobrý recept – dusná Casablanca i druhá svetová padnú v kinosále vhod.

Allied (UK/USA, 2016, 124 min.)
Réžia: Robert Zemeckis. Scenár: Steven Knight. Hrajú: Brad Pitt, Marion Cotillard, Jared Harris...

2017-01-2929.1.2017 | Michal Korec