Kino recenzia > Psia duša
Isle of Dogs
Mečiar
All the Money in the World
The Current War

PSIA DUŠA

Detsky naivný a do poslednej bodky kúzelne pravdivý. Tak sa dá v skratke vyjadriť štýl Psej duše. Pre pochopenie psích myšlienkových pochodov nachádzame stále len ľudsky vyjadriteľné...

Detsky naivný a do poslednej bodky kúzelne pravdivý. Tak sa dá v skratke vyjadriť štýl Psej duše. Pre pochopenie psích myšlienkových pochodov nachádzame stále len ľudsky vyjadriteľné konštrukcie, pretože psovo disponovaný človek jednoducho nie je. Za pokus však stojí nazrieť aspoň tak, ako to ide, do psej hlavy a predstaviť si, čo vlastne v majoritne ľudskom svete znamená jeho miesto po boku svojho pána.

V neposlednom rade po boku psieho trénera, ktorý sa kvôli dokonalej obetavej scéne neštíti ignorovať práve psiu dušu, aby pre filmové stvárnenie trpiaci psí herec vybudoval žiadaný efekt pre diváka, pretože v samotnej snímke sú psie duše obetavé, milujúce a chápajúce.

Pôvodom švédsky režisér Lasse Hallström (Láska na karí, Bezpečný prístav) sa vo svojom poslednom filme Psia duša snaží zachytiť poslanie najlepšieho priateľa človeka. Podľa knižnej predlohy vznikol americký film, ktorému je problematické priradiť cieľové publikum. Do našich končín prišla snímka s českým dabingom, čo navádza zušľachtiť ním detského diváka. Animované produkty si ho ale vycvičili klipovitejšími a kvantitatívne závratnými vizuálnymi i zvukovými efektmi. S pozvoľným a jednoduchým tempom psieho príbehu sa, bohužiaľ, stotožní asi ťažko. Zostáva skupina zvieratkárov, ktorí si pobahnia v peknom a milom príbehu, pribaliac si pod prísľubom hromady popcornu aj svoje ratolesti.

Psou dušou nás sprevádza Baileyho hlas – zlatého retrievera ale postupne striedajú ďalšie rasy. Sledujeme niekoľko psích životov, sprevádzaných ich komentárom a pozorovaním správania svojich majiteľov. Ocitajú sa v rôznych prostrediach, no stále majú na zreteli spriaznenosť s vodcom ľudskej svorky. Ich príbehy plynú pre diváka zvratovo nenásilne, ponúkajú mu skôr dôležitosť určitých momentov spolužitia, ktoré interpretujú psou optikou. Ľudskí protagonisti stoja v ústraní a skromne načrtávajú dejové zvraty, ktoré sú však pre psa v jeho chápaní rozhodujúce.

Keďže poznávací proces zvieraťa je oproti nášmu veľmi prostý, divákovi ako ľudskej bytosti sa jeho obmedzenosť môže zdať príliš jednoduchá a neatraktívna. Stačí sa však naplno vcítiť do Baileyho sveta a pochopíme, ako sa v práve takej jednoduchosti odzrkadľuje skutočné puto. Zložitostiam ľudskej reality dáme vďačne zbohom. Tie sú vo filme schválne popísané len formálne a schematicky, ako sa rôzne typy rutinného života človeka odrážajú v tom psom.

Baileyho rozprávanie v rôznych psích životoch ohraničuje ich narodenie a smrť. Aktuálny psí hrdina si uvedomuje akurát to, že je znova na svete a znova nanovo „očucháva“ okolie. V poslednom príbehu sa spomienky trošku prederú do popredia, aby sa patrične láskavo uzavrel predostretý kruh zrodu a zániku. Bez citového nátlaku na diváka, ktorý má pochopiť, že ako človek v sledovaní dojemnej psej spovede nemá šancu, pokiaľ sa naplno nevžije do psej duše.

A Dog's Purpose (USA, 2017, 100 min.)
Réžia: Lasse Hallström. Scenár: W. Bruce Cameron, Cathryn Michon, Audrey Wells, Maya Forbes, Wally Wolodarsky. Hrajú: Josh Gad, Dennis Quaid, Peggy Lipton, K.J. Apa, Bryce Gheisar...

2017-02-044.2.2017 | Zuzana Ondrišová