Untitled Deadpool Sequel
Hostiles
The Post
I, Tonya

KRUHY

Samara je známym zástupcom hororu. Svojho času desila divákov ošúchanou videopáskou, ktorej pozretie znamenalo istú smrť a mrazivý telefonát s týždňovým ultimátom. Pôvodný japonský film...

Samara je známym zástupcom hororu. Svojho času desila divákov ošúchanou videopáskou, ktorej pozretie znamenalo istú smrť a mrazivý telefonát s týždňovým ultimátom. Pôvodný japonský film z roku 1998 sa dočkal vydarenej americkej verzie a tá naopak vlastného slaboduchého pokračovania. A keďže Hollywood nevie čo so sebou, máme tu tretí diel so znásobeným názvom Kruhy, v ktorom dospelé postavy vystriedali teenageri a šablóna ide naplno.

Julia (Matilda Lutz) a Holt (Alex Roe) sú mladý a dokonalý pár, ktorý na čas rozdelí Holtove štúdium v inom meste. Jediný kontakt cez Skype však dostáva trhliny. Frajer sa neozýva, neberie telefón. Po návšteve jeho vysokej školy zisťuje Julia pozadie záhadnej legendy o videopáske, ktorá zabíja ľudí. Jej milý je na rade, tak jej nezostáva nič iné, iba prebrať štafetu na svoje plecia. Spolu s profesorom Gabrielom (Johnny Galecki) sa vydávajú na cestu poznania krutej minulosti Samary.

V zásade je tretí diel veľmi zbytočným pokračovaním. Paletou postáv kompletne mení karty a ako spojivo zostáva len samotná Samara a jej video. Americký remake pôvodného Kruhu dokázal pracovať s mysterióznym motívom naplno. Tu už sa ide na autopilota a z mystéria zostáva len deravá a nudná báchorka, ktorú je treba predať nasilu cez prízemný „rodinný“ príbeh. Scenárista Akiva Goldsman (jeden z troch) asi už ozaj stratil svoje zlaté pero, ktorým dokázal napísať parádny scenár ešte pred 10 rokmi.

V kontexte všetkých troch filmov je ignorovaný Kruh 2 a s minulosťou Samary tu pracujú tvorcovia vlastným štýlom. Niekomu môže sadnúť tento príbeh viac ako predošlé vysvetlenie, no oklieštenie tajomna na minimum a väčšie zapracovanie ľudských faktorov stiera pôvodnú šťavu knižnej predlohy. Dokonca sa dočkáte zmeny tempa na priam detektívne pátranie, z čoho trčí nuda už pri prvej zmienke.

Ako čisto hollywoodsky film naráža na generické problémy sequelov. Variácie stokrát videného sú vo deji ako povinná záplata. Tu postava odhaľuje podstatu Samary, za chvíľu lezie do zjavného nebezpečenstva a na záver prichádza „šokujúce“ odhalenie. Ani mladšia sorta divákov už nedokáže producentom zhltnúť tieto opakované schémy a priamo v kine sa ich väčšina často skôr smiala, než sledovala dej so zatajeným dychom.

Nevraviac o forme. Základné vizuálne náznaky so smiešnym obsahom (notebook + USB kľúč = pozri si to video!) striedajú klasické ľakacie scény, ktoré má dnes každá ducharina a viete ich odhadnúť už niekde na chodbe pred kinom. Horor v tejto forme je dávno za zenitom, trópy sú rovnaké a ako tak fungujú väčšinou len v prípade doplnku ku inému silnému žánru. Črtala sa psychologická rovina s nábehom na nadprirodzenú podstatu ľudského vedomia, ale zostalo to zakliesnené v jedinom tematickom rozhovore medzi hlavnými postavami.

Na Kruhy sa dá rýchlo zabudnúť. Neschopnosť udržať publikum v napätí sprevádza štandardná minutáž. Film našťastie nie je výrazne pretiahnutý a vytýčenú cestu neopúšťa, takže sa aj nezáživná nuda dopracuje do finále rýchlejšie. Aspoňže bol Leonard Hofstader - Johnny Galecki znesiteľný. Do výsledného hodnotenia však veľa bodov nepridal.

Rings (USA, 2017, 102 min.)
Réžia: F. Javier Gutiérrez. Scenár: David Loucka, Jacob Estes, Akiva Goldsman. Hrajú: Matilda Anna Ingrid Lutz, Alex Roe, Johnny Galecki...

2017-02-044.2.2017 | Lukáš Slovák