T2 TRAINSPOTTING

T2 TRAINSPOTTING

7.0

Ako urobiť pokračovanie kultu po 21 rokoch? Hrdinovia majú dvakrát toľko rokov, iné životné povinnosti a niektorí aj priority. Stále platí, že si treba zvoliť život a ísť doň naplno, niektorých neopustil návyk na drogy a dávajú do ňufáku či žíl solídne dávky. Mark Renton, Sick Boy (dnes už Simon), Spud a Begbie majú iné štartovacie pozície ako minule, no v Edinburghu ich čaká opäť pár osudových momentov.

Mark sem pôvodne prišiel pozrieť známych z Amsterdamu. Begbie akurát zdrhol z lochu a zistil, že má syna, čo študuje hotelový manažment. Spud je vo víre drog, hoci sám tuší, že treba vypadnúť a urobiť niečo aj pre potomka či partnerku. Simon prevádzkuje krčmu, kam nik nechodí, ale s bulharskou priateľkou Veronikou dúfa, že urobia veľkú otočku a rozbehnú niečo naplno. Markov návrat vplýva na každého a prebúdza pocity pomsty či empatie – niektoré opätuje, iné odráža. Na minulosť nikto nezabúda, ale čo s budúcnosťou...

Danny Boyle si môže vybrať hocijakú látku a urobiť z nej netradičný film. Nadviazať na absolútny kult, čo si mnohí zafixovali ako jeden z najlepších filmov o drogách a živote, je extra výzva aj pre neho. Za 21 rokov nabral množstvo skúsenosti na Pláži, s Milionárom v chatrči či v Tranze. Návrat k jeho štyrom chalošom a ich osudom v Edinburghu je čiastočne reflexiou nielen pre nich, ale aj ich fanklub – kam sa dostali po dvoch dekádach a ak v polovici 90. rokov riešili čo robiť na prahu dospelosti či po skončení výšky, dnes sa stretávajú s inými problémami ako napríklad kríza stredného veku, výchova detí či udržanie manželstva. Asi preto bude mať T2 šancu obnoviť kult jednotky; hoci sa jej zrejme nepodarí zreprízovať megaúspech, poslúži ako vítané repete a reunion s kvartetom kamošov, s ktorými sa kedysi diváci stotožňovali. Platí aj uznanlivé pokyvovanie, že T2 je najmä mužský film, hoci má aj dobré ženské postavy, pánske publikum sa asi hlbšie ponorí do myslí protagonistov súčasnej doby, ich starostí či strachu.

T2 Trainspotting T2 Trainspotting

T2 má o 25 minút dlhšiu stopáž ako jednotka a čiastočne stráca na svojej údernosti – pri jednotke miešali autori jednotlivé epizódy: Markova odvykačka, Tommyho prepadnutie drogám, Begbieho poviedky. Súčasne to neznamená, že sa nebudete mať na čo pozerať; Danny Boyle pridal grády na audiovizuálnom štýle, ktorý nepustí z ruky – aj obyčajný dialóg v krčme dokáže neuveriteľným spôsobom snímať, zvučiť či obohatiť. Parádne epizódy vložil aj do pokračovania: opätovné uvedenie hrdinov, neuveriteľne vtipnú lúpež Begbieho so synom, návštevu klubu s témou 1690, aj novú naháňačku. Môžete sa tešiť na zaujímavú kombináciu žánrov: od vtipných až po neuveriteľne napäté. Zároveň je T2 skôr jednoliaty film, nemá odlišné časti ako predchodca: T2 nie je slabšie alebo silnejšie natočená: je iná, v niečom dravšia, technicky premakanejšia, no nie údernejšia.

Má pamätné zábery, silnú kameru a parádne pracuje s hudbou, hoci na nezabudnuteľný nástup Born Slippy sa nadväzuje ťažko. Ale pozor, tu sa prejavuje láska k jednotke, ktorú si Boyle ctí a aj Born Slippy pár ráz púšťa v náznakoch, inokedy preskočí na inú časť skladby a takmer nikdy ju nenechá odznieť celú – lebo vie, že ju znalci jednotky milujú a na vychutnávanie stačí pár tónov a nie celých päť minút. Hudba je aj tentokrát výborne zvolená do jednotlivých scén, nehovoriac o miešaní niektorých skladieb.

T2 Trainspotting T2 Trainspotting

Prelínanie s jednotkou je zároveň jedným z najlepších elementov filmu. Teoreticky jednotku vidieť nemusíte (hoci budete sa cítiť inak) a pochopíte, čo sa stalo. Minule Mark Renton podrazil iných a zdrhol. Dvojka si ju pripomína rôzne – nadväzuje dejom, vyťahuje konkrétne scény alebo postavy (nečakaný vstup právničky pre znalcov!) Výborným spôsobom prelína jednotku so súčasnosťou práve Spud...

Áno, aj film o drogách ako Trainspotting môže byť nečakane citlivý a nostalgický. Na to sa musíte pripraviť a potom si ho užijete azda rovnako dobre ako dravú jednotku kedysi. Už nie je taká búrlivá ako jej hrdinovia – no presne reflektuje ich životy, štýl a nás, divákov. Kam sme sa dostali – a čo musíme riešiť.

DRUHÁ STRANA MINCE: Ako vníma T2 ženská diváčka, čo jednotku nepozná? Ako silný artový film, ktorý asi súčasné neznalé publikum ľahko neosloví. Nechápe pôvodný kult, ale rýchlo pochopí danie. Postavy sa jej budú zdať spočiatku nesympatické, a po polovici filmu si na ne zvykne a bude čakať ako sa rozvinú ich príbehy, dokonca si niektoré obľúbi ako Spuda. Scény z minulosti v nej nevyvolajú extra pocity, pocíti vybraný soundtrack i formu. 7/10

T2 Trainspotting (UK, 2017, 117 min.)
Réžia: Danny Boyle. Scenár: Irvine Welsh (novela), John Hodge (adaptácia). Hrajú: Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller, Steven Robertson, Shirley Henderson

autor Michal Korec 16.2.2017