Kino recenzia > Bodi: Psia Superstar
In den Gängen
Dobrá smrť
Whered You Go, Bernadette
Yomeddine

BODI: PSIA SUPERSTAR

Bodi dospieva v ďalekej dedinke s jasne nalinkovaným životom: ísť v tatkových šľapajach a stať sa strážcom oviec, na ktoré si brúsia zuby nenažraní vlci. Nie je zmierený s osudom a na tú rolu nemá ...

Bodi dospieva v ďalekej dedinke s jasne nalinkovaným životom: ísť v tatkových šľapajach a stať sa strážcom oviec, na ktoré si brúsia zuby nenažraní vlci. Nie je zmierený s osudom a na tú rolu nemá ani talent. Keď do dediny spadne rádio, objaví úplne novú dimenziu, pričuchne k rocku a napokon sa mu podarí vydať do sveta, aby sa stal členom kapely či zahral raz jedno veľké gitarové sólo. Dovtedy sa však musí boriť s mestskými patáliami, získať nových kamošov, vzdorovať zlým chlapíkom a možno nájsť veľkého hudobného borca a naučiť sa tie najlepšie triky...

Raz je to baletka, inokedy snaživý psík. Počas jarných prázdnin čakajú v kine animáky, ktoré majú podobných hrdinov túžiacich odhodiť priemerne úlohy a snívať vo väčšom. Spoločným menovateľom je aj relatívne jednoduchý scenár, snaha zabaviť i poučiť. Bodi stavil na osvedčený štýl: najprv spoznáme postavu a oceníme jej dobré vlastnosti, potom držíme palce v každej situácii, prežijeme nejednu šlamastiku a v druhej polovici vykrešeme tie iskry nádeje, ktoré vedú už k novému úspechu. Varírovať sa dá všeličo – miesto pôvodu, destinácie pre prerazenie, spôsob kladenia prekážok alebo aj šikovne zvolení protivníci vo veľkom náročnom svete, kde nestačí iba prekonať samého seba.

Bodi je relatívne sympatický charakter na 80 minút, no do rebríčka najobľúbenejších ho zaradíte asi ťažko. Ničím nevyniká z radu postáv, ktoré na nás ročne chŕlia animáky – deti si ho rýchlo obľúbia, ľahko sa stotožnia s veľkým hudobným snom, ale nám dospelým povie máločo nové a inšpiratívne. To je spoločný menovateľ aj ďalších postáv – zaliečajú sa deťom, no nepresahujú rámec archetypov pre nutné rozprávanie striedavých úspechov a sklamaní. Je zrejmé, že Bodimu nevyjde šanca na prvú a musí sa pretĺkať okolnosťami. Na jeho púť sú navešané postavičky, čo ho sprevádzajú dlhšiu chvíľu. Hlavná línia je relatívne jasná a znalý divák presne vie, čo má čakať.

Občas je však náročné sledovať vedľajšie epizódky, ktoré sem vkladajú otravné postavičky, čo nie sú často zladené s hlavným hrdinom. Odvrátia pozornosť, vypália vtipy či akciu na prvú a to im stačí. No trošku náročnejším divákom nebudú tieto vstupy pripadať príliš zábavne, ale skôr príkladne instantné ako zaplniť nie príliš náročnú dĺžku 80 minút.

Bodimu nečakane drhne tempo, hoci netrvá dlho, čo je spôsobené absenciou vnútornej dynamiky postáv, ich konania či vizuálnej snahy. Pretavuje sa to aj na celkovej kvalite animácie, ktorá je len priemerná a ničím nezaujme – postavy, prostredia, ich aktivity.

Divákovi (aj detskému) v roku 2017 už nestačí iba ponúknuť veľa odlišných zvieratiek a hodiť ich do rozličných škatuliek. Na to, aby sa dokázali zapísať hlbšie do pamäti potrebujú staviť buď na nečakane prepracovaný dej ako vlaňajší Zootropolis, skúsiť citlivé vyznenie a vizuálne efekty ako Kubo alebo sa pokúsiť o pamätné postavy ako Moana/Dory, prípadne mať unikátnu atmosféru ako Kung Fu Panda.

Bodi nemá z toto nič – je predvídateľný, baví, kde nutne musí s postavami, ktoré očakávate, bez štipky nadsádzky alebo odhodlania vypáliť nejaký element na maximum. Ak chcel staviť na rock a hudbu, mal dobrý plán, no realizácia ostala na polceste. Je to animák na jedno videnie, ktoré spríjemní jeden deň, no na opakované pozeranie alebo citovanie sa nekvalifikuje.

Rock Dog (Čína/USA, 2016, 80 min.)
Réžia: Ash Brannon.

2017-03-077.3.2017 | Michal Korec