ŠPINAVÝ KŠEFT

ŠPINAVÝ KŠEFT

5.0

S Romainom Durisom sa stretávame aj v Chaumeilovom druhom celovečernom filme Špinavý kšeft (Un petit boulot). Obľúbený herec dostal úlohu babráckeho nájomného vraha, no na k(l)amača sŕdc z Chaumeilovho debutu jednoducho nemá. Režisér nadväzuje na svoju osvedčenú komediálnu líniu a Durisovou charizmou opäť nešetrí.

Jaques (Romain Duris) po zavretí továrne siaha na existenčné dno. Jeho bývalý kolega mu ponúkne miesto na benzínke, z čoho by sa Jaques inak nesmierne tešil, keby tesne predtým nevzal kšeft v zavraždení známeho nevernej manželky. Lokálny mafián Gardot (Michel Blanc) mu postupne chystá ďalšie zákazky a Jaquesovo morálne jadro sa rozpadá. Bez problémov likviduje nepohodlné osoby, pretože mu to jednoducho finančne vyhovuje.

Francúzsky režisér Pascal Chaumeil opätovne zabrúsil do komediálneho žánru, no na rozdiel od K(l)amača sŕdc ho pretkal čiernym humorom s kriminálnou zápletkou. Stále však Durisova postava divákom konvenuje, či už ako profesionálny zvodca, alebo neprofesionálny zabijak. V aktuálnom filme ale nezvláda zachrániť chabý scenár a ťažko uveriteľné dejové peripetie. Musíme si byť vedomí vysokej nadsádzky, ktorá obaľuje Jaquesov charakter, aby sme sa odbremenili od reálnejších konzekvencií, aké by ho v bežnom živote postretli.

Špinavý kšeft Špinavý kšeft

Príbeh plynie v ľahkom štýle čiernej komédie s trocha riedkou dynamikou a únavnejším cyklením jednotlivých vražedných zadaní. V prostredí malého mestečka sa rýchlo šíria novinky a Gardotova podsvetná postava zaručuje občasné zlepšenie životných podmienok. Síce sa nás úvod filmu snaží navnadiť na sociálnejšiu nôtu, zakomponovaním „rutinných“ objednávok na vraždy naberá Špinavý kšeft rýdzo komediálny smer. Sympatické postavy žijú trocha podvratnejším životom a čiastočne nedomyslené plány trestných činov z nich pre diváka robia „milých babrákov“.

Film veľmi slabo funguje vo dvojici Duris a Blanc hlavne kvôli nevyužitému potenciálu vzťahu životného stroskotanca a zazobaného mafiána. Blancov Gardot má príliš láskavý tón a blahosklonné premýšľanie vzhľadom na svoje špinavé spoločenské postavenie. A Jaques len plytko plní úlohy namiesto toho, aby vydoloval zo svojej inteligencie a šarmu intenzívnejší dialógový zážitok pre diváka. Obaja sú tak navzájom spokojní, dôveryhodní, ľahko šmrncnutí protizákonným odérom, až začínajú nudiť.

Špinavý kšeft Špinavý kšeft

Pascala Chaumeila nakopla úderná romantická komédia, v čiernom humore dosť tápe. Príliš preferuje zdravé morálne cítenie a šetrí akčnejšími eskapádami v konaní postáv. Ponúka síce láskavú čiernu komédiu, no dosť lepenú citovými väzbami, nadôvažok, posiľňovanú klasickou romantickou zápletkou. Pozbieral mafiózne maniere, no umiestnil ich do príliš čistých duší. Výsledne sa uhladene ostré hrany obrúsia a spolu s divákom z kina vyvanie ľahký vetrík pobavenia a trocha krkolomne navodenej dobrej nálady.

Un petit boulot (Francúzsko/Belgicko, 2016, 107 min.)
Réžia: Pascal Chaumeil. Hrajú: Romain Duris, Michel Blanc, Alice Belaïdi

autor Zuzana Ondrišová 13.3.2017