CHIPS

CHIPS

6.0

Stredný prúd filmov je nesmierne dôležitý, špeciálne ten jarný. Aby sme sa medzi oscarovou sezónou a letnými hitmi nenudili, pomáhajú vyplniť ponuku – a najmä tento týždeň je nimi presýtený (s výnimkou Masaryka, čo sa rysuje ako lokálny hit). CHiPs sú žánrový zástupca akčnej komédie, ktorá dáva dokopy zdanlivo neladiace postavy a posiela ich na tradičné vyšetrovanie, v skutočnosti chce ponúknuť najmä trochu akcie a silné gagy.

Nesúrodé duo tvorí agent FBI s novou identitou Frank Poncherello a bývalý motorkársky pretekár Jon Baker. Ten prvý sem nabehol, lebo treba riešiť záhadný prípad, kde ide nielen o prachy, ale aj zradu v rámci jednotky kalifornskej diaľničnej polície (CHP – odtiaľ názov filmu). A druhý potrebuje poriadnu prácu, jeho manželstvo je v troskách a verí, že takto si ho bude žena oveľa viac vážiť. Samozrejme, spočiatku si nesadnú a hľadajú na druhom chyby, budú sa osočovať, no postupne vyjdú najavo ich kvality a začnú tvoriť parádny tím, kde sa podelia o skvelý postreh, streľbu, bláznivé jazdy na motorke – a aj prípad zrazu dáva zmysel...

Scenár nie je objavný a dá sa označiť za účelový. Aby všetko postupne prišlo do deja – solídne intro, uvedenie hrdinov (vrátane výcviku), prvé smeče a odpaly, ale aj momenty zbližovania a riešenia prípadu. Žáner buddy komédie objavil za dlhé roky rôznych hercov a nepovažuje za dôležité meniť základné pravidlá. Sympatie si buduje postupne a prirodzene, veľa zaváži pri preferencii hercov – ak ich milujete, automaticky môžete prirátať body, ak nie, treba si postupne zvykať a niektoré scény vám sadnú viac, iné menej.

CHiPs využíva vo veľkej miere komikov, ktorých u nás nepoznajú všetci, ale sú aspoň povedomí. Dax Shepard si celý film dokonca napísal a zrežíroval, vďaka čomu nemal zrejme čas alebo ani záujem pchať sa do všetkých scén a je to veľké plus. Jeho Jon Baker je na jednej strane chmuľo s nízkym IQ a smutný rojko, čo túži, aby sa mu manželka vrátila, hoci tá je už dávno opaľovaná iným (do podoby inak poriadnej mrchy ju stvárnila Kristen Bell, Daxova skutočná partnerka a hrá ju výborne).

CHIPS CHIPS

Cestu k Jonovi si budete hľadať ťažko, no v jadre sa z neho vykľuje dobrák, čo do prípadu veľa nesie – a rozhodne netreba podceňovať jeho schopnosti jazdy na motorke. Podstatné je, že Dax sa nenarval všade a dáva priestor vyniknúť inému parťákovi, čím prenechal hlavné husle...

...Michaelovi Penovi. Je to borec, ktorého si zrejme vybavíte najčastejšie z Ant-Mana, no v skutočnosti má za sebou veľa dramatických rolí ako v Marťanovi, Patrole či Železnom srdci. No práve jeho nezastaviteľná držka sa ukáže byť solídnym základom pre celý film. Pena kecá prakticky stále, komentuje svoje aktivity, aj iných, no má súčasne dobré metódy. Jeho väčšie zastúpenie na plátne je plus vrátane jeho slabostí, čo vedú ku vtipom.

Humor je pomerne nízko inteligentný a hrá na prvú. Občas si vypomôžete so sexuálnymi narážkami, inokedy sa to hýbe miernou brutalitou (pri akčných scénach), väčšinou sa ujme ten verbálny a situačný hrá druhé husle. No je to v poriadku, lebo aj iné dvojičky či akčno-humorní vyšetrovatelia využívajú podobný princíp – jedna huba si odskáče veľa, ostatní sekundujú. Prepracované gagy nehľadajte – a zďaleka všetky neboli v traileri.

CHIPS CHIPS

Akcia je prekvapivo dobre nakrútená, najmä naháňačky a občas prestrelky. Až by som odporúčal na videnie väčšie plátno a sálu vybavenú Dolby Atmosom, lebo dobrý strih a švih filmu pomôže. Samozrejme, nič čo by ste už pár ráz nevideli, ale vhodne poskladané a servírované. To isté platí pre rozpletanie tajomného komplotu z vlastných radov či stabilné poklusávanie k akceptovateľnému koncu.

CHiPs nie sú svetoborní, ale dobre ubiehajú a Dax Shepard ich prekvapivo dobre zlepil. Ľahko nadpriemerná jednohubka nechce (a ani nemôže) konkurovať tomu najlepšiemu zo žánru ako Policajt z Beverly Hills. No do druhej línie (vlani Centrálna inteligencia, predtým x ďalších) vhodne zapadá a na jedno pozretie je fajn.

CHIPS (USA, 2017, 100 min.)
Réžia: Dax Shepard. Scenár: Dax Shepard. Hrajú: Michael Peña, Dax Shepard, Jessica McNamee ...

autor Michal Korec 24.3.2017