BRLOH

BRLOH

7.0

Nové komédie s Willom Ferrellom sa k nám nedostanú vždy, často sme radi za každý ďalší kúsok. Brloh patrí k jedným z lepším – vystihol výbornú tému a opäť sa potvrdilo výborné párovanie Willa s ďalším komediálnym talentom, tento raz Amy Poehler. Pri filme máte isté očakávania a tento ich dokáže plniť.

Zápletka spočíva v tom, že dvaja odhodlaní rodičia sľúbili dcére štúdium na solídnej univerzite. Zhodou okolností však nemôže slečna získať štipendium a keďže mama s tatkom s ním jasne rátali a iné peniaze k dispozícii popri hypotéke nemajú, rozhodnú sa s trošku divným kamošom Frankom otvoriť kasíno na tajňáka v dome. Vo Vegas i filmoch si jasne naštudovali, že kasíno vždy vyhrá, je to pre nich istota ako sa dostať k peniažkom. Pár susedov či obyvateľov mestečka si príde zahrať, oni za mesiac dosť zarobia a situácia je vyriešená. Lenže cesta k vytýčenej sume nie je úplne hladká...

Premisa je jasná a Brloh myslí na všetky situácie. Čo sa môže stať pri prevádzke ilegálneho kasína a ako môže vzniknúť? Výborne pracuje s prostredím malého mestečka, vytvára klamlivé signály a keď začne fungovať, prídu všetky možné vtipné situácie: rozšírenie o kultúrne vystúpenia, ilegálne bitky (stačí pár naštvaných susedov, ktorí si to chcú medzi sebou rozdať), podvodníci, neskôr aj všimnutie si väčšími borcami, ktorí nemajú radi, že im v okolí vyčíňa niekto a chce na hazarde zarobiť slušné peniažky.

Scenáristi menia anekdoty vo vhodnom tempe, ako by si rozvrhli film na epizódy a chcú do nich vložiť dostatočné množstvo vtipov. Humor je často situačný, herci majú pole pôsobnosti pre svoj štýl a neraz idú na hranu. Žiadna scéna netrvá dlho – strih si stráži, aby v každej scéne vynikol Will, Amy či kamoš Jason alebo všetci naraz. Akoby platilo pravidlo 10 minút a dosť, nenaťahujme zbytočne a dokážme diváka prekvapiť iným nápadom či komplikáciou.

Brloh Brloh

Keď sa občas pozriete na hodiny, za 20 minút sme už dostatočne pokročili, do hodiny príde ďalší zvrat a stále vás má čo prekvapiť do záverečných titulkov. Konečne letný film, ktorý nemrhá materiálom, ale zmestí sa do kože a štandardných 90 minút.

Originalita scén je na pomery žánru dobrá a čím ďalej smerujeme, tým viac sa mení aj na menšiu paródiu kasínových i gangsterských filmov. Vidno to na skvelej štylizácií kostýmov Willa a Amy, vyhrotených momentov a vzápätí sa potvrdí aj vyššia miera neprístupnosti. Keď prebieha noc bojovníkov alebo sa poľuje na podvodníkov (plus výborná epizóda Mäsiar), ide riadne do tuhého, tečie krv a brutálne scény sú na mieste. Plus tradičná várka vulgarizmov, sexuálnych narážok alebo laškovania s drogami.

Kontrast veľké neresti v malomeste funguje. Skladba vtipov je veľmi dobrá, hoci miestami očakávaná. Nečakajte obrovské zázraky a megazápletku, hoci autori ešte aj v poslednej tretine nasadia pár chuťoviek (a je fakt neuveriteľné ako sa dokáže využiť aj šmykľavá dlážka s partiou dobrých komikov).

Brloh Brloh

Hlavné duo sa predvádza vo výbornom švungu a chémia medzi nimi funguje. Ferrell ide svoju ligu, no miestami je tlmený, aby dal priestor ostatným komikom na pľaci. Popri epizóde Mäsiar mu „ide“ práca s číslami a ako tatko-ťuťmák obstál. Amy Poehler bude pre mnohých divákov skôr neznáma, no práve ona má miestami ešte originálnejšie vtipy. Konečne prišiel čas, aby sme si na komičky z USA zvykli, predstavujú solídnu alternatívu a dokážu výborne improvizovať. Jason Mantzoukas je správny magor, vo svojej roli prerástol vedľajšiu postavu a povýšil ju na takmer na rovnakú úroveň k hlavnému páru. Je to sčasti nečakané, že mu venovali tvorcovia toľký priestor, no dobre ladí s ostatnými.

Brloh má jasnú premisu a očakávania si naň nastavíte ľahko. A väčšinu spĺňa – je to typická americká komédia Willa Ferrella, ktorá dostala výborný nápad, dokázala ho využiť, prihrala ešte aj ďalšiu devízu v podobe silnej chémie s Amy Poehler. V čase, keď nie každý dobrý nápad z papiera zvíťazí v kinosále, ide o malé plus. A ak ďalšie komédie tohto typu chcete v kine, upaľujte na ňu. Inak si ďalšie tri môžeme škrtnúť a ďalší Ferrell príde o dva-tri roky...

The House (USA, 2017, 88 min.)
Réžia: Andrew Jay Cohen. Hrajú: Will Ferrell, Amy Poehler, Ryan Simpkins ...

autor Michal Korec 29.6.2017