NA PLNÝ PLYN

NA PLNÝ PLYN

5.0

Podobne ako sa vo svete videohier objaví jeden silný titul, ktorý chcú mnohí kopírovať, aj pri filmoch nájdete hitovice hodné pozornosti nejedného producenta hľadajúceho ďalší hit do svojej zbierky. Tie filmy o autíčkaroch tu boli už dávno pred Rýchlo a zbesilo, no práve táto séria bežiaca na nitropohon i kaskadérske kúsky so štvorkolesákmi posmeľujú iných tvorcov, aby skúsili niečo podobné. Dobrá správa je, že Na plný plyn nie je iba európske R&Z, skôr má bližšie ku kuriérom a menším akciám.

Bratia Fosterovci sa pretĺkajú životom krádežami luxusných áut. Takmer vždy je ich komu streliť, no tento raz ulovili parádnu mašinku niekomu, kto za ňu zacvakal solídnych 41 miliónov eur a nechce sa zbaviť nielen jej, ale ani kradošov, ktorí si ju vyhliadli. A tak sa Andrew a Garrett ocitli pripútaní na stoličke a na ich gebule mieril brokovnicou francúzsky boss, ktorý nedokáže prehltnúť, že mu súper prebral milované Marseillers pre čierny trh i drogový biznis. Ba čo viac, túži po jeho staršom Ferrari s obrovskou hodnotou, takže britskému duu dá šancu zachrániť sa výmenou za čmajznutie červeného tátoša. Akurát je tu časový limit jedného týždňa a do partie sa im nanominoval jeho synovec...

Z plagátov je zrejmé, že niekto sa chce zviezť na úspešnej vlne populárnych filmov a má ingrediencie na úspech ako šikovných chalošov, krásne devy a rýchle autá. Rozmenené na drobné – je to recept na dodanie akcie, troška romantického laškovania a najmä pocitu, že sme sa dostali do iného sveta, kde nič nie je nemožné a najlepšie autá parkujú v súkromnej garáži len pre to, aby sa niekto nimi mohol pokochať, občas povoziť a inak tŕpnuť, či mu ich nešlohne niekto šikovnejší. A tak sa dostávame na Francúzsku riviéru, kde prišli po nejaké lopky aj anglickí bratia. Ich ťažký prízvuk ich odhaľuje hneď, no sympatie si k nimi hľadáte ťažko.

Na plný plyn Na plný plyn

Starší Andrew chce byť rozumnejší a najradšej by už z džobov vypadol, no potrebuje ešte zvládnuť jednu poslednú fušku, zachrániť si krk a možno požiadať peknú Stephanie o ruku (nebojte, aj na to dôjde). Akurát mu chýba charizma, ktorou by si získal divákov. To, že sa Scott Eastwood nestratil v romantických drámach ho ešte nekvalifikuje na hlavného šampióna. Paradoxne o tom svedčí jeho casting v nedávnej Zbesilo osmičke, kde dostával pravidelne po hube. No jeho mladší brat Garrett je ešte menej sympatický a najradšej by ste mu vypálili z fleku, lebo má patent a reči na všetko, pričom sám dostáva partiu do šlamastiky a túži po fešande z motofachu.

Že lepšie dopadli ženy a zloduchovia, to je v poriadku. Ana de Armas sa predstavila vlani v menších filmoch a tento rok ju čaká veľký Blade Runner 2049, jej peknú tváričku i talent si môžete naštudovať. Dvaja bossovia bojujúci proti sebe sú zrejme najlepšou devízou, každý má svoje diabolské plány a je trošku magor, ale to patrí k tomu. Nemôžete mať plnú garáž áut bez krvilačných chúťok či úchyliek.

Jednoduchý dej však prináša dobré momenty a jeden fajnový plán. Týždňové ultimátum neumožňuje síce veľa špekulácií, ale pretože treba riešiť kopu zúčastnených, ostane priestor na povinné jazdy typu hľadanie a skladanie nového tímu (priemerne zábavné), neustále obšmietajúcich sa agentov (už menej) a riešenie pletiek v hlavnej trojici resp. štvorici. Najhoršie dopadajú ich dialógy v akcii či mimo nej, už sme ich počuli veľakrát, no keď majú tvorcovia ukázať akciu...

Na plný plyn Na plný plyn

...nie je to vôbec márny pokus. Pletky s bossmi vedú k dobrým momentom, kde sa môžu predviesť na cestách i mimo nich. Kým sa snažia zastaviť lietadlo, infiltrovať na nebezpečné miesta či odraziť útok neprajníkov, je to kvalitná akcia. Neraz dosť fyzická (naháňačka v prístave) alebo s dobrými nápadmi (finále si šetrí pár dobrých zákrut). Kým sú autá i hrdinovia v pohybe, je to nečakane rýchly a slušne natočený film. Dokonca sa vzdiali iným sériám a snaží o vlastnú identitu. Veľmi pomáhajú európske reálie, vďaka ktorým nabral Na plný plyn svojskú atmosféru. Kamera, hudba, strih šliapu naplno.

Na pomery žánru teda dobrý priemer, pri ktorom sa nebudete nudiť. Na veľké série síce nemá, ale ak ste fanúšikmi Kuriérov alebo sa vám páčil Need for Speed, môžete si dopriať v letný večer či škaredé popoludnie aj tento film. Pri vhodnej stopáži 96 minút vám rýchlo ubehne a dôstojne zabaví.

Overdrive (Francúzsko/USA, 2017, 94 min.)
Réžia: Antonio Negret. Hrajú: Ana de Armas, Scott Eastwood, Gaia Weiss...

autor Michal Korec 3.7.2017