SPIDER-MAN: NÁVRAT DOMOV

SPIDER-MAN: NÁVRAT DOMOV

8.0

Niektorí z vás si všimli, že posledné dva roky skloňujem pri filmoch od Marvela výčitku seriálovosti. Kedysi boli letné blockbustre samostatné jednotky, na ktoré ste mohli ísť bez znalosti iných filmov a užili ste si ich naplno (Skala, Twister, Face-Off). Dnes je situácia ťažšia, každé štúdio chce stávky na istotu a živiť univerzum čo najdlhšie. Sony má iba Spider-Mana a zas ho reštartuje, tentokrát s väčšou pomocou. Pri Homecoming sa láme môj postoj k celému Marvelu – a hodnotenie značí, že nádej stále žije, hoci s malými výčitkami.

Zabudnite na minulé série, no oprášte znalosti z vlaňajšieho Kapitána Ameriku, kde Peter Parker zažil debut a nový film naň nadväzuje. Bojoval po boku Avengerov a už sa vrátil na školu, kde ho čakajú povinné predmety, poškuľovanie po spolužiačkach a nekonečné čakanie na ďalšiu akciu. Spríjemňuje si ho malými pomocami pre občanov New Yorku a verí, že tá šanca príde. Počas jednej noci naďabí na nekalý kšeft so zbraňami vedúcimi k pofidérnemu obchodníkovi Toomesovi a jeho alter egu Vulture. Bude trvať, kým si nad oblohou New Yorku zmerajú sily, a všetko vedie k silným konfrontáciám, na ktoré ho ešte nepripravil ani bdejúci Tony Stark, ktorý vidí v mladíkovi potenciál a chce ho chrániť.

Nový Spider-Man patrí skutočne súčasnej generácii. Už to nie je uvedomelý Tobey Maguire, ktorý sa potáca medzi povinnosťami v škole/práci a redakcii. Má pätnásť, je druhák na strednej a zažíva veľký sen naživo. Nedokáže potlačiť mladícky entuziazmus, ktorým prechádzajú aktuálni pubertiaci žijúci na YouTube. Svedčí o tom druhá scéna filmu, kde si Peter točí udalosti z berlínskej mastenice na letisku zo svojho pohľadu. Je to presne niečo, čo by urobil dnešný pätnásťročný chalan a nie inak svedomitý študent, ktorého herec hral pred tromi rokmi v oscarových Pravidlách muštárne.

Tom Holland naplno zosobňuje „Spider-Mana z YouTube“ pre roztržitú generáciu, čo sleduje smartfón stokrát denne a má nainštalovaných päť messengerov, lebo nesmie stratiť kontakt so svetom. Je nesústredený, čaká na top šancu presadiť sa – a scenáristi z toho vynikajúco ťažia pre dve tretiny filmu, čím formujú charakter nového Spider-Mana. Vnútri bije správne srdce, no je nedočkavé. Homecoming plní podstatu „origin“ filmu – spoznávame mladíka, jeho prostredie (i novú sexi tetu May) a neskôr aj prvého zloducha.

Spider-Man: Návrat domov Spider-Man: Návrat domov

Štandardné rozdelenie na dve časti – pôvod a prvá konfrontácia funguje stopercentne. Máme nového kamoša Neda, absolútne zosobnenie geeka, čo chce nahrávať hrdinovi (hoci to s fandením asi preháňa) a črtajú sa tu aj slečny, pri ktorých síce po klasickej Mary Jane niet ani stopy (no buďte pozorní), ale je tu aspoň objekt záujmu z vyššieho záujmu (a politicky korektný). V praxi absentuje klasická romanca a ostáva skôr letmé nadbiehanie, no aj to napokon pasuje do kontextu mladšieho protagonistu. Akurát už nemusíme absolvovať povinné uhryznutie pavúkom a úplne prvé lekcie, čo je fajn. Ísť do úplného prológu po tretí raz za 15 rokov by bolo trošku príliš, takže výmena za mladícke patálie určite zabrala.

Sústredenie sa na pôvod a okolie hrdinu sčasti uberá priestor záporákovi. Michael Keaton a Vulture ostávajú výbornou voľbou (alegória k Birdmanovi je neskutočná v Hollywoode), lebo scenár necháva spočiatku obe línie voľne plynúť, až pri nevhodnom skrížení sa začínajú do seba doslova narážať. Vulture patrí do kategórie „zloduch z nutnosti a cnosti“, nemusí si vyrovnávať účty s celým mestom či systémom, cielene si vyberá nepriateľov, čo mu prekážajú. Jeho motivácia je zakotvená v prológu, zrod jasne pomenovaný i dôvod konfrontácie. Keaton ho hrá znamenito v civilnej i záporáckej polohe.

Akčné scény v stopáži neprevážia, sú vhodne vybrané. Niektoré krátke, iné dlhšie, postupne gradované slúžiac účelu – či chcú ukázať pár schopností Spideyho v novej podobe alebo ho poslať na záchranu či väčšie finále. Preletov cez mesto sme si užili veľa, no scéna vo Washingtone pri memoriáli patrí medzi nové míľniky série a vychutnáte si ju. Aj prepolená loď z ukážky vyzerá vo finálnom strihu výborne.

A napokon je tu pozícia Spideyho v Marvel Cinematic Universe, kde cítiť „marvelizáciu“, no našťastie v menšej miere ako pri Disneyho blockbustroch. Vypožičanie Iron Mana funguje, dobrý mentor sérii chýbal a Tony Stark sa ho zhostí výborne. Väčšou devízou je Happy, Jon Favreaua dodá ľahký vtip, aj lojalitu. Captain America sa stal komickou figúrkou pre dokrútky – a podčiarkuje ako študenti žijú v post-Avengerskom svete. Azda ani my diváci sa z neho nevymaníme, našťastie sa naň toľko netlačí.

Aj vďaka tomu funguje Spider-Man: Homecoming vo veľkej miere súčasne ako samostatný film a diel marvelovskej skladačky. V tohtoročnej letnej ponuke si udržiava nečakanú sviežosť, lebo angažmán dobrých hercov (Holland, Keaton, Downey, Favreau) i nový prístup k novej generácii Spider-Mana sa mu darí využiť výborne. Táto 133-minútovka pár bodov stráca, lebo inovačná nikdy nebude, no ako variácia vlastného i Marvel univerza zaberá. Moja viera v dobré komiksy stále žije.

PS – Tradične vás posielam do IMAX, 3D verzia a niektoré akčné scény v ňom vynikajú.

Spider-Man: Homecoming (USA, 2017, 133 min.)
Réžia: Jon Watts. Hrajú: Tom Holland, Michael Keaton, Robert Downey Jr., Marisa Tomei, Jon Favreau, Gwyneth Paltrow...