SPIEVANKOVO A KRÁĽOVNÁ HARMÓNIA

SPIEVANKOVO A KRÁĽOVNÁ HARMÓNIA

4.0

Bola to otázka času. Jeden z najväčších lokálnych diváckych fenoménov sa dočkal svojej kinoverzie. Je to v poradí šestka, no autori šikovne číslovku vynechali. Ako vnímať Spievankovo očami neznalca?

V Spievankove žije kráľovná Harmónia, ktorá sa pripravuje na veľkú hudobnú slávnosť. No akosi sa jej pokazí „harmónium“, takže posiela do sveta pomocníkov (Husľový a Basový kľúč), aby prišli na kĺb problému. Popritom sa vydáva na pomoc aj duo Spievanka-Zahrajko, aby zistili, čo sa deje v kráľovstve. Na pomoc si volajú pár detí, získajú cennú mapu a odhaľujú rozličné miesta i postavy.

Z pohľadu fanúšika Spievankova prišlo „filmovejšie“ dobrodružstvo so starými známymi a novými pesničkami. Trvá 70 minút, na plátne vyzerá lepšie ako iba na DVD (rozpočet cítiť, na plátne sa film nestratí) a detváky si pospevujú počas filmu i po ňom. V tomto smere jasné odporúčanie.

My ostatní to máme ťažšie. Hneď prvá päťminútovka odhalí charizmatického rozprávača, sympatickú mladistvú kráľovnú a groteskných poskokov, z ktorých neviete pochopiť, prečo pitoreskne prehrávajú. Keď nastúpi hlavné duo, pochopíte, že to je celkový spôsob vyjadrovania a maximálna štylizácia postáv. Ťažko rozlíšiť herecké výkony, mnohí spadajú do zhodnej škatuľky infantilných charakterov, ktorým navyše pomáha aj make-up, úmyselne prehnaný kostým (krídelká, tykadlá, atď.). Je to súčasť koloritu, čo sa chce prihovoriť čo najmenším deťom, aby aj štvorročný na prvý raz uhádol, kto sa mu prihovára.

Cielením na nízku cieľovú skupinu (prakticky deti s jednociferným vekom) sa uberajú aj ďalšie filmové prvky. Dej nemôže prakticky existovať a motivácie postáv musia byť jednoúčelové – žiadne vrstvenie charakterov či zmena počas jedného filmu. Ak je niekto lenivý, bude taký celý film. Ak usilovný alebo má renomé, mnohí ho rešpektujú. Akurát ak je niekto popletený, tomu môžu hrdinovia trošku pomôcť.

Absencia dejového tmelu sa rýchlo prejaví na filmovej štruktúre: mapa kráľovstva odhaľuje lokality, kam hrdinovia musia prísť, nájsť postavu v istom probléme a pomôcť jej. Prípadne druhí pomôžu našim. Putovanie má schému: príchod, nastolenie situácie, pesnička, riešenie, ďalšia pesnička. Na jednotlivé situácie sú navešané nielen postavy, ale aj hudobné nástroje. Ich hľadanie, záchrana i používanie tvorí najväčší plus: učí deti, aké nástroje existujú a postavy na nich hrajú piesne. Niekedy prídu skutočné chuťovky ako kontrabas či fagot, takže sa čosi naučia aj starší.

Spievankovo a Kráľovná Harmónia Spievankovo a Kráľovná Harmónia

Lenže na druhej strane ani filmové Spievankovo nezakrýva svoj pôvod: je to kompilácia piesní, akurát v trošku väčšej produkcii. Bez poriadneho deja sa budú ostatní diváci ťažko sústrediť, hoci sa postavy menia, štýl ostáva stále rovnaký. Filmových momentov je dosť málo a väčšinou všetko smeruje iba na pieseň, kde sa postaví Zahrajko, Spievanka a päť detí v istej choreografii. Je jasné, že pred TV to určite funguje a deti môžu kopírovať tanec i spievať do rytmu, no v kine táto možnosť odpadá a Spievankovo tým pádom nie je dostatočne filmové. Lebo sústrediť sa na detské postavy sa chvíľu dá, no neskôr to omrzí. A pri titulnej dvojici sa nedá rozvádzať herecký kumšt, keď si neustále idú tú istú pózu.

Čím ďalej nové Spievankovo sledujete, tým viac rozoznávate plusy a mínusy. Pesničky sú chytľavé, nie ani veľmi kopírované – na hudbe a slovách sa niekto fakt namakal. Ale herecké výkony všetkých sú až príliš prispôsobené detskému divákovi a vo filmografii lepších hercov bude pôsobiť tento film skutočne ako netradičné obohatenie. Michal Hudák ako krt sa snaží, rovnako Ivan Vojtek ako slimák, všetko sú to však variácie na prosté postavy, ktoré musia zaujať veľkými pazúrmi či nemotorným pohybom.

Márne čakáte, že kamera zrazu vyletí a ukáže vám veľký kus kráľovstva. Epizódy sa odohrávajú bežne na jedinej lúke, barine či okolo domu. Niektoré návštevy zaujmú, iné nudia. Rýchle striedanie vás drží v strehu, takže k záverečným titulkom sa dopracujete. Objavíte, že za veľkým fenoménom je obrovská štylizácia a infantilné postavy, ktoré škôlkarom a raným školákom imponujú, no neskôr z nich vyrastú.

Na jedno filmové popoludnie to môže stačiť. Možno je to aj lepšia voľba ako béčkový animák. Ale na celkové kinopomery je to málo, veľa toho istého a od regulárneho filmu s dejom to má ďaleko.

Spievankovo a Kráľovná Harmónia (SR, 2017, 70 min.)
Réžia: Diana Novotná. Scenár: Mária Podhradská a Richard Čanaky (námet), Lenka Tomešová (scenár), Halka Marčeková (dramaturgia). Hrajú: Mária Podhradská, Richard Čanaky, Anna Kachutová, Anikó Vargó, Marián Labuda ml., Ady Hajdu, Ivan Vojtek, Lucia Vráblicová, Michal Hudák, Roman Pomajbo, Štefan Skrúcaný, Mária Čírová, Karol Čálik ....

autor Michal Korec 13.10.2017
4.0
-