Kino recenzia > Western
Les Misérables
Childs Play
A Rainy Day in New York
Jeanne

WESTERN

Hoci sa zdá, že žáner westernu bol vyčerpaný, mnohí tvorcovia sa stále pokúšajú nájsť nové východiská pre jeho vzkriesenie. V čistej forme by sme ho však už asi márne hľadali. Fúziou viacerých...

Hoci sa zdá, že žáner westernu bol vyčerpaný, mnohí tvorcovia sa stále pokúšajú nájsť nové východiská pre jeho vzkriesenie. V čistej forme by sme ho však už asi márne hľadali. Fúziou viacerých žánrov je aj film Valesky Grisebach, nominovaný na tohtoročnom festivale v Cannes na cenu Un Certain Regard.

Mainstream či nezávislá tvorba, oba prúdy odhaľujú skrytý potenciál westernu, aby ho priblížili aj súčasnému divákovi. V tomto filme privádza režisérka tichého bojovníka zo západného sveta do východného a z jej westernu sa tak stáva eastern. Podobne ako to bolo v prípade maďarsko-slovenskej snímky Mirage, odkrýva aj kultúrne rozdiely a ťaží z konfliktov dvoch odlišných mentalít. Nadradenosť ekonomicky vyspelejšieho národa tu latentne vystupuje do popredia. Režisérka a scenáristka vystavila na pranier nemecký nacionalizmus ukrytý vo vyvesení vlajky na bulharskom území.

Práve do Bulharska prichádza partia robotníkov, aby postavila pre miestnych vodnú elektráreň. Usídlia sa na kopci nad zapadnutou dedinou a ich dni bežia rutinne rozdelené medzi prácu a oddych. Incident pri kúpaní v rieke sa postará o to, že obyvatelia bulharskej dedinky sa začnú mať na pozore. Čoskoro zatúži hrdina snímky Meinhard uniknúť od partie nemeckých robotníkov a vydáva sa spoznávať domorodú komunitu. Divák rovnako ako miestni obyvatelia čoskoro zistia, že jeho úmysly sú čisté a získa si našu aj ich dôveru.

Kladný a záporný hrdina je vo Westerne čoskoro odhalený. Žánrové klišé si autorka prepožičala z farebnej symboliky. Hrdina v bielom si nájde aj koňa a práve na ňom sa vydáva za svojimi novými priateľmi. Záporáka v čiernom zas vedie jeho temná stránka. Oba charaktery sú precízne vykreslené a svojho diváka vedú priamočiaro, avšak bez predvídateľnosti. O ich životnom príbehu sa dozvedáme len v malých útržkoch. Náš hrdina je bez skutočného domova, bez citových väzieb, s jednou bolestivou stratou na duši.

Tento western je celkom iný a očakávať niečo sa tu priveľmi nedá. Všetko sa odohráva v pomalom tempe, prvú hodinu sa len zoznamujeme s postavami a prostredím, bez vzruchu sa ponárame do zdanlivo nezáživného príbehu. Na prvý pohľad sa tu nič nedeje, no čoskoro odhalíme, že sa tu deje až príliš. Všetko plynie zľahka, napätie však postupne narastá vnútri samorasta Meinharda i závistlivého šéfa Vincenta.

Snímku v civilnom duchu dotvárajú samí neherci. Meinharda Neumanna režisérka objavila na konskom trhu v Berlíne a hneď ho obsadila do hlavnej úlohy. Našla v ňom svojho westernového hrdinu, ktorý dokáže s minimom emócii v tvári vyvolať maximálne emócie v divákovi. Z obyčajného robotníka vyťažila maximum a celé bremeno príbehu ako aj celé vyznenie film stoja prioritne na ňom. Bez problémov dokázal ustáť ťaživosť snímky, pričom zachoval jej prirodzenosť.

Režisérka a scenáristka Valeska Grisebach originálne vystihla myšlienku, že jazyková bariéra nie je skutočnou prekážkou medzi ľuďmi. Tá tkvie v niečom celkom inom. Odhaliť ju môžeme aj prostredníctvom tohto filmu. Chce to len trpezlivosť preniesť sa cez pozvoľné, nenásilné tempo snímky. A hoci sa príbeh záverečnými titulkami neuzatvára, ale dáva priestor nášmu dotvoreniu, hĺbku a nadčasovosť mu nemožno odoprieť.

Western (Nemecko/Bulharsko/Rakúsko, 2017, 119 min.)
Réžia: Valeska Grisebach. Scenár: Valeska Grisebach. Hrajú: Meinhard Neumann, Reinhardt Wetrek Waldemar Zang, Viara Borisova, Veneta Fragnova, Syuleyman Alilov Letifov

2017-10-2222.10.2017 | Barbora Bačíková