MATKA!

MATKA!

7.0

Už teraz je takmer jasné, že najnovší film Darrena Aronofského má veľmi rozporuplné prijatie u kritikov i bežných divákov. Relatívne silné ohlasy z Benátok zmarilo prijatie v Toronte i prvý víkend v USA, kedy diváci vycapili na adresu filmu najhoršie hodnotenie – F. Nadšení kritici z festivalu a sklamané platiace publikum? To vyzerá na silnú artovú záležitosť, no matka! má v jadre oveľa viac.

Má ťažko uchopiteľný dej. V dome uprostred lúky žije manželský pár. Ona sa stará o dom, snaží sa čo najlepšie rekonštruovať jednotlivé časti, on je poet hľadajúci nové verše. Jedného dňa príde do domu istý muž, rozhodne sa tu prenocovať. Na ďalší deň príde aj žena, ktorá k mužovi patrí. Neskôr sa objavia ďalší návštevníci, ktorými je on celkom opantaný – no jeho manželka nenachádza akosi pochopenie na to, ako ich dokáže takto vrelo prijať a ju ignoruje. A to je iba začiatok udalostí, ktorým budú obaja čeliť.

Na matku! sa dá pozerať dvojako – pôjdete na ňu nepripravení alebo si čosi prečítate o postavách od Aronofského či J. Lawrence. Odporúčam prvú cestu, hoci film sa pozerá ťažšie, o to väčšie víťazstvá môžete dosiahnuť po videní a následnej analýze. Ideálne je vidieť film aspoň v dvojici či skupine.

Aronofsky nakrútil niečo veľmi netradičné, unikátne, na pohľad nespojité, no súčasne veľmi znepokojivé. Nielen zobrazením jednotlivých aktov, ale najmä tým, čo chce divákom odkázať. Negatívne hodnotenia vyplývajú z nepatričných očakávaní – matka! nie je klasický horor či triler, ako sa snaží navodiť nejedna ukážka a nemá top pointu v štýle Šiesteho zmyslu, po ktorej si poviete: aha, už mi je to jasné a teraz môžem ísť pozerať druhý raz a vychutnám si tie detaily, keď sa dialo toto či tamto.

Na druhej strane matka! má dej, nebojte sa, nehrá sa žiadna divadelná hra, či pokus ako kedysi Dogville. Je to profesionálne nakrútený film: kamera krásne sníma haciendu, Jennifer má veľké detaily (80% času nabieha na jej tvár), zvuky sú neskutočne sugestívne (suplujú aj hudbu, soundtrack Johanna Johannsona sa do filmu nedostal) a herecké výkony sú vynikajúce. Lawrence ťahá celý film, Bardem sa spočiatku páčiť nemusí, no má mimoriadne momenty, Ed Harris a Michelle Pfeiffer zosobňujú top vedľajšie roly.

Matka! Matka!

Zámerne vám nenapíšem ani ako sa na film pozerať, ale skúste sa povzniesť nad konkrétny dej a hľadať pri sledovaní niečo abstraktné. Je výborné pamätať si jednotlivé detaily (budete o nich diskutovať) ako záhadné predmety, podozrivé scény či dumať, či ste podobné správanie postáv niekde videli alebo vám niečo pripomína. Nielen z filmu, ale celkovo zo sveta. A je dobré poznať niektoré časti Biblie. Nemusíte ju recitovať po veršoch, ale rozhodne pomôžu a vďaka nim si môžete film užiť oveľa lepšie.

matka! má totiž pomaly plynúci dej (čo je prakticky jej najväčšia výčitka, dalo by sa niečo vystrihnúť) a ten vás najprv zdržuje od hladšieho sledovania a ku koncu sa pre zmenu začnú strihať oveľa dravšie scény vrátane istých kúskov násilia či nechutností. Pre milovníkov Pílky to nebude nič nevídané, bežný divák sa pozastaví. Neprístupnosť 18+ však treba pripísať psychologickému nátlaku na diváka viac ako iba tomu čo na plátne uvidí. Nehovoriac o intenzívnom finále, kde sa mieša zrod a deštrukcia.

Všetky scény prispievajú do čoraz ťažšieho hutného celku, ktorý presahuje možnosti iba jedného filmu. Aronofsky chce podať jedno posolstvo, no navešal ho na veľké množstvo náročne uchopiteľných scén, či jednoduchých alebo nesmierne zložitých ako v závere. Skôr bude sedieť artovému divákovi (ani tu ho neakceptuje každý), masový bude nesmierne prekvapený – ale možno ho niečo zo symboliky osloví.

Matka! Matka!

Asi väčšina divákov sa bude pozerať na mix scén, sériu odkazov a vidia nespojité dielo. Pod kožou skrýva neskutočne poskladané posolstvo, ktoré treba vnímať inak ako bežný film. Je to ťažké, keď ani neviete, koho postavy reprezentujú.

Počas sledovania sa viac ráz môžu tipy na pointu zmeniť, čo je v poriadku, ako dobrý triler odhaľuje vrstvy. Je kontroverzný pre pár scén, no viac pre netradičný formálny štýl, kde zdĺhavé scény nedávajú akoby význam, ale prispievajú do niečoho oveľa väčšieho. A keď si poskladáte svoju interpretáciu, možno sa trafíte do toho, čo povedal sám režisér. Alebo aj iného. Po videní ostáva najväčšia otázka pred mnohými, ktorú na prvé pokusy neuhádnu – kto je titulná matka a ako zapadá do diela.

Mother (USA, 2017, 121 min.)
Réžia: Darren Aronofsky. Scenár: Darren Aronofsky. Hrajú: Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris, Michelle Pfeiffer, Brian Gleeson, Domhnall Gleeson...

autor Michal Korec 26.10.2017