LAJKA

LAJKA

7.0

„Opäť len suchý papier“, povzdychne si jedno z trojice šteniat v odľahlej zasneženej ruskej dedinke. Ich bojovná mama sa opätovne rozhodne svojim ratolestiam priniesť niečo pod zub. Pri hľadaní sa dostane do potýčky s miestnymi nebezpečnými psami, poživeň však pre svoje deti predsa len získa. Na ceste domov ju náhle odchytia dvaja muži, pre vyššie ciele. O akých métach hovoríme,  napovedá meno nebojácnej fenky – Lajka.

Práve v týchto dňoch (presne 3. novembra 1957) má let psa Lajky do vesmíru už šesťdesiate výročie. Ideálna príležitosť vytvoriť pamätné umelecké dielo, ktorým by sme si mohli udalosť pripomínať. Ponúkanej idey sa chytil český režisér Aurel Klimt, ktorý sa prostredníctvom bábkovej animácie a pesničiek s chytľavými textami rozhodol vyrozprávať pútavý príbeh v celovečernom filme. Aby však nešlo o klasické či priamočiare zhrnutie známych faktov, príbeh oproti historickým faktom posunul ďalej. V skutočnosti síce Lajka v rakete do vesmíru odletela, ale na Zem sa už živá nevrátila. Kabína rakety sa prehriala a život fenky na svoj návrat už nemal šancu. Je vhodné pripomenúť, že Sovietsky zväz so svojím psom Lajkou nebol jediný, ktorý sa o prvenstvo letu do vesmíru usiloval. Tento fakt kreatívne a naozaj trefne využili aj tvorcovia, ktorí rozvíjajú napríklad aj let opice rovnakým smerom.

Aurel Klimt vo svojom animáku prináša naviac však aj pozitívne posolstvo. Otvára možnosť, že Lajka spolu s ostatnými zvieratami, ktoré boli tiež pokusne vystrelené do vesmíru, prežili. Usadili sa na neznámej planéte Quem. Planéta to je farebná a plná prapodivných stvorení. Pozemské zvieratá sa s tými domácimi, pôvodnými celkom rýchlo skamarátia. Zdanlivo harmonickú idylu preruší príchod dvoch ľudských kozmonautov, pri ktorých paradoxne nehrá vôbec podstatnú úlohu, že jeden je Rus a druhý Američan. Ľudská chamtivosť a baženie po sláve a lepších zajtrajškoch nemá hranice.

Dôležitú úlohu vo filme zohráva čierna diera, ktorá pomôže ruskému kozmonautovi Jurimu Levobočkinovi zorientovať sa v obrovskom vesmíre. Tvorcovia sa vtipne hrajú aj s menami niektorých postáv, hoci humor pravdepodobne odčítajú len staršie ročníky divákov. Okrem spomenutého ruského kozmonauta Levobočkina ten americký má priezvisko Knockout a ruský vedec, ktorý Lajku do vesmíru vysiela, dostal meno Kokotov. Animátori tak akoby naznačovali svoj postoj k jednotlivým postavám alebo krajinám, z ktorých pochádzajú. Dá sa z toho vyčítať tiež dávny historicky daný vzťah k sovietsko-americkej studenej vojne.

Lajka Lajka

Režisér a taktiež autor námetu k snímke Aurel Klimt už má s animovaním bábok bohaté skúsenosti. Pätnásť rokov pred realizáciou sci-fi muzikálu Lajka adaptoval dve rozprávky zo svojskej knihy českého herca a spisovateľa Jana Wericha Fimfárum. Konkrétne zrealizoval príbehy Franiška Nebojsu a Hrbáčov z Damašku. V oboch príbehoch sa mu podarilo vierohodne zachytiť osobitý humor autora predlohy. Podobne rozpoznateľnú situačnú komiku režisér pretavil aj do svojho prvého samostatného celovečerného diela – Lajka. Forma humoru je umocnená najmä spomínanými pesničkami.

Lajka vznikala dlhých osem rokov v rokoch 2011 až 2017. Mnoho času zabrala najmä výroba bábok pre rôznorodé postavičky príbehu. Pri realizácii pomáhal aj známy slovenský výtvarník František Lipták. Tvorcovia v štúdiách vytvorili niekoľko rôznych verzií jednotlivých zvierat, ako aj prostredí (ruskej zasneženej dedinky či planéty Quem) pred zelenou stenou.

Lajka Lajka

Tradícia bábkovej animácie v českom filme má svoje hlboké korene. Za všetky spomeňme adaptáciu Trnkových Broučkov. Aurel Klimt, rodák zo Žiliny tvoriaci v Čechách, je absolventom Katedry animovanej tvorby pražskej FAMU. Už počas štúdia vytvoril niekoľko kvalitných diel, ktoré uspeli na viacerých filmových festivaloch. Za svoj film Pád získal cenu českej kritiky Kristián. V súčasnosti právom patrí k hlavným predstaviteľom českého animovaného filmu a jeho hlavným formovateľom.

Ak do hodnotenia diela zaraďujeme aj pocity divákov, tak v prípade Lajky môžeme hovoriť o miernom sklamaní. Dospelý divák si totiž z kina odnesie iba: „Bolo to pekné, ale nič viac.“ Film síce pripomenie okolnosti nedávnej histórie, prinesie alternatívny záver, ako aj rozprávkový motív o tom, ako dobré zvieratká preľstia chamtivých ľudí, ale to je všetko. Detskému divákovi to však isto bude stačiť. Českí autori však opäť preukázali obrovský tvorivý potenciál a najmä to, že česká animácia ešte žije a stále je zábavná a pozerateľná.

Lajka (Česko, 2017, 87 min.)
Réžia: Aurel Klimt. Scenár: Aurel Klimt. Výtvarníci: Martin Velíšek, František Lipták, Aurel Klimt. Animácia: Jan Štencl, Olivie Dolanská

autor Barbora Gvozdjáková 6.11.2017