VŠETKO NAJHORŠIE

VŠETKO NAJHORŠIE

7.0

Všetko najhoršie má už z prvej ukážky jasnú premisu a ani celý film ju nezradí – je to svieži mix Na Hromnice o deň viac a Vreskotu. Znie to na počutie bizarne, skĺbiť skôr tajomnú komédiu s hororom, no niektoré spoločné menovatele (záhada princípu, neznáma identita vraha) idú celkom dokopy. Ešte si pripočítajte body za slušnú réžiu, sympatickú hrdinku a celkovo neopozerané tváre – a choďte na to.

Misia pre Tree zdanlivo jednoduchá: v narodeninové ráno sa zobudí na cudzej izbe (na chlapčenskom intráku), štartuje späť do budovy svojho sesterstva, absolvuje rutinný deň (prednáška, obedná porada) a k večeru sa chystá na ďalšiu párty, až ju raz niekto v maske zabije. Lenže nezomiera, ale budí sa zas u neznámeho chlapca (neskôr zistíme jeho meno – Carter) a prežije rovnaký deň znova, žiaľ, aj s nie dobrým koncom a čepeľou noža v črevách. Repete – a prežíva ho znova. Od istej reprízy sa snaží prísť na identitu vraha a pokúša sa dožiť iného zajtrajška. Ako zastaviť cyklus? A stačí vydržať do polnoci?

Na Všetko najhoršie je zaujímavé, že veľkú časť scenára poznáte dopredu. Resp. prvú verziu dňa, čo ste videli v ukážke alebo popise filmu. Oveľa pútavejšie budú samotné variácie, práca autorov s inými dňami i snaha prepojiť jednotlivé opakovania cez postavu hrdinky. Svet i predmety štartujú nanovo, jedine ona prechádza akoby do ďalšieho levelu posilnená o znalosti minulých dní ako miesta alebo spôsoby, kde a ako zomiera. Že sa naučila postupnosť určitých banalít okolo, to je vítaný bonus, no ak ide o jej nadchádzajúcu smrť, prichádza na nečakaných miestach i celkom pravidelne.

Preto nás zaujímajú na koncepte viaceré veci. Napríklad, že sa pamäť hrdinky neresetuje, ale prenáša do ďalších dní. To je fajn pri tvorbe zoznamu podozrivých: nemôže si ho držať na papieri či v mobile, no každý deň si môže urobiť nový a vyškrtnúť neosvedčené tipy. Alebo postupná znalosť – už keď sa dá zistiť, že o určitej minúte sa niečo stane, dá sa to využiť vo vlastný prospech. Prvú polovicu filmu tvorí oťukávanie so situáciou a variácie sú najdlhšie, cca 15 minút. Podobne ako Tree, aj my zisťuje, kde a kedy čo nastane. Neskôr sa dá prežiť trošku dlhšie a dostať sa v dni ďalej, no stále to nestačí.

Všetko najhoršie Všetko najhoršie

Film osciluje medzi ľahším tónom (sú tu prosté dialógy, jednoduchý študentský humor) a napínavým trilerom, kde sa bojíme o Tree: dostať nôž do brucha je bolestivé v každej iterácii a budované napätie dosahuje slušnú úroveň Vreskotov. Občas pomalá scéna, kde čakáme, kde na nás vybafne maskovaný zabijak, inokedy rýchla kamera upaľujúca s našou pozornosťou vpred.

Šikovný strih na druhej strane podporuje prostredná koláž niektorých variácií, ktoré nemusíme prežiť v celej dĺžke, ale zobrať si z nej to najdôležitejšie. Výsledok je výborný – deň po videní filmu si viem predstaviť celý deň Tree s detailmi a počas sledovania filmu ma vôbec nenudili.

Zatiaľ čo mechanizmus opakovania dní sa veľmi neanalyzuje (skrátka sa deje), v druhej polovici si už začíname naplno sami spisovať zoznam podozrivých a dumať, kto by teda mohol Tree chcieť zabiť. Po hodine sa rysuje jedna postava, ktorá dáva zmysel a môže byť aj slepou cestou – a tento pocit tiež zažijete viac ráz. Scenáristi vás zobrali ďalej, ponúkli udičku, no nemusí byť ešte posledná. Gradácia i finálne rozuzlenie je veľmi uspokojivé, hoci pár divákov si možno správne tipne už v polovici.

Všetko najhoršie Všetko najhoršie

Všetko najhoršie má sympatický casting na čele s Jessicou Rothe, ktorá má síce už tridsať, ale do roly Tree sa celkom hodí a prepína módy medzi samoľúbou študentkou, pookriatou dcérou či odhodlanou babou, čo nechce zomrieť. Z plátna sa takmer nevytratí, takže si na ňu treba zvyknúť, hoci najprv v nej budete vidieť tuctovú vysokoškolskú pipku a ku koncu mladšiu verziu Rachel McAdams.

Ale funguje to. Premisa Hromnice krížené s Vreskotom nesklamala, tvorcovia ju dobre uchopili a na hodinku a pol parádne vyťažili. Sú tu nejaké archetypy, občas tuctové momenty, no inak to zaberá na diváka ako má. Za menej ako päť miliónov parádna investícia a pekný horor na jeseň.

Happy Death Day (USA, 2017, 96 min.)
Réžia: Christopher Landon. Scenár: Scott Lobdell. Hrajú: Jessica Rothe, Israel Broussard, Ruby Modine...

autor Michal Korec 11.11.2017