BEZ LÁSKY |
BEZ LÁSKY |
Ruský režisér Andrej Zvjagincev je už známy aj slovenským divákom. Mnohí z nás videli na veľkom plátne jeho predošlé sugestívne a výsostne aktuálne dielo Leviatan, pomenované podľa bájnej príšery z knihy Thomasa Hobbesa. Leviatan priniesol Zvjagincevovi nomináciu na Cenu americkej filmovej akadémie za najlepší zahraničný film, ako aj Zlatý glóbus v rovnakej kategórii.
V režisérovej tvorbe dominuje dôraz na vizuálnu stránku a na prácu s kamerou. Tematicky patrí k jasne vyhraneným autorom, ktorý sa zameriava na presnú a vypointovanú kritiku súčasného politického zriadenia v jeho vlastnej domovine – Rusku. Rovnakému prístupu je verný aj vo svojom najnovšom filme Bez lásky, za ktorý si zaslúžene odniesol Cenu poroty z tohtoročného festivalu v Cannes.
V snímke Bez lásky režisér nazerá nielen na ruskú spoločnosť ako takú, ale kritizuje aj samotných ľudí, ktorým viac než na druhých záleží iba na sebe samých, ktorí sa zaujímajú iba o to, ako vyzerajú a čo nové sa deje na sociálnych sieťach. Z filmu priam cítiť vyprázdnenosť vzťahov, z ktorých sa emócie, medzi nimi aj láska, už dávno vytratili.
Zvjagincev spracoval silný intímny príbeh, ktorý diváka okamžite vtiahne. Manželský pár Žeňa a Boris sa rozvádzajú. Nemajú si už čo povedať a jediné čo chcú doriešiť, je predaj ich spoločného bytu. Nespája ich nič, každý má už život zariadený po svojom. Popri týchto starostiach úplne ignorujú prítomnosť svojho dvanásťročného syna Aljošu, ktorý im je viac na obtiaž než na radosť. Zo sebeckého zaujatia vlastnými problémami ich vytrhne až hrozivé zistenie, že ich jediný syn neprišiel večer domov. Nikto nevie, kde sa Aljoša nachádza. Zrazu sa musia spoločne dohodnúť, ako a kde začať hľadať syna a ako sa popri tom vyhnúť osobným nezhodám či hnevu z minulosti. Oddeliť to však úplne nejde.
Hlavnú ženskú hrdinku si zahrala Marjana Spivak, ktorá je u režiséra hereckým nováčikom. Jej Žeňa je presvedčivá a uveriteľná. Sympatie divákov si však získava až v tých najemocionálnejších scénach, kedy svoju pretvárku a pričasto nasadzovaný umelý úsmev konečne odkladá. Žeňa jednoducho nedokáže mať rada samú seba, preto lásku nedokáže prejaviť. Ani jej novému partnerovi sa úprimného citu nedostáva. V ich vzťahu dominuje skôr fyzická náklonnosť.
Práve v opakovanom emocionálnom zlyhávaní matky a partnerky vidieť Zvjagincevovu precíznu prácu s psychológiou postáv. Napriek zdanlivému empatickejšiemu prístupu Borisa (Alexej Rozin) ani on, ako otec či partner, nie je citovo úplne vyrovnaný. S novou partnerkou čaká dieťa, ale k novému potomkovi sa nevie správať primerane. Zdanlivo ho síce berie láskyplne do náruče, ale jeho mojkajúce pohyby s dieťaťom sú neprirodzene prudké.
Andrej Zvjagincev sa už stihol stať symbolom súčasného ruského filmu. Často je prirovnávaný ku svojmu krajanovi Andrejovi Tarkovskému. Vplyv možno vidieť najmä v štylistickom prevedení celej snímky a najmä v dlhých pôsobivých záberoch na depresívnu krajinu, ktoré nechávajú vyznieť autentickým hereckým výkonom. Práve preto môžeme film Bez lásky, v ktorom sledujeme temer až bezútešný osud manželov a rodičov zároveň charakterizovať aj slovom krásny. Uznanie patrí majstrovskému oku kameramana Michaila Krichmana, ktorý podobne ako Alexej Rozin je častým spolupracovníkom režiséra.
V dráme Bez lásky sa Zvjagincevovi podarilo vierohodne poukázať na otočené priority súčasnosti, kde sa nakoniec rozpadá úplne všetko, kde sa ani pátracia akcia po synovi nekončí šťastne. V rovnakej dobe sa do našich kín dostáva aj najnovší film slovenského režiséra Juraja Lehotského Nina. Snímka sa venuje podobnej, priam až rovnakej téme, hoci filmové príbehy vznikli nezávisle od seba. Lehotský však k téme pristúpil predsa len s väčšou mierou optimizmu. Porovnaniu s ruským filmom sa však nedá vyhnúť. Urobiť tak môžete aj vy.
Neľubov (Rusko/Francúzsko, 2017, 127 min.)
Réžia: Andrej Zvjagincev. Scenár: Oleg Negin. Hrajú: Marjana Spivak. Alexej Rozin, Janina Hope, Matvej Noviko ...