VRAŽDA V ORIENT EXPRESSE

VRAŽDA V ORIENT EXPRESSE

8.0

Je neuveriteľné sledovať, čo všetko vo svojej kariére už natočil Kenneth Branagh a je zrejmé, že paleta jeho filmov sa môže ešte ďalej rozšíriť. Lebo ak ste si mysleli, že zvládol rozličné shakespearovské hry, komiksového Thora či dokonca Jacka Ryana pre Paramount a Popolušku pre Disneyho, nakrúca ďalej. A najnovšia verzia Vraždy v Orient exprese potvrdzuje jeho cit pre adaptácia i nové stvárnenie jednej nezabudnuteľnej roly – Hercula Poirota, ktorú môže hrať ďalších 10 až 20 rokov...

Najprv vyšetruje malý prípad v Jeruzaleme (niekto šlohol vzácnu relikviu), čo je pre diváka predohra a spôsob zoznámenia sa s investigatívnymi metódami. Potom už nastúpi plnohodnotný prípad, kedy sa potrebuje Poirot dostať z Istanbulu do Londýna a Orient expres je najlepšou voľbou. Pred nástupom sa už zoznámi s jednou guvernantkou i lekárom, ktorých stretávame na palube spolu s množstvom iných cestujúcich. Jedným z najvýraznejších je Edward Ratchett, má obavu o svoj život a chcel by si Poirota najať. O pár hodín neskôr dochádza k titulnej vražde a Poirot začína pri vykoľajenom vlaku viesť nové vyšetrovanie – každý je podozrivý, no kto a kedy mohol vraždiť?

Je to klasická zápletka s hľadaním páchateľa, akurát niektorí fanúšikovia budú reptať, že prológ je asi dlhý a Poirota spoznávať nechcú. To by bola však obrovská chyba, pretože práve menšie scény nám umožňujú stotožniť sa s Kennethom Branaghom ako hercom s nezameniteľným šarmom. Legendu hrá po svojom, vtisol jej veľké množstvo humoru, šikovných poznámok, štipku džentlmenstva a kopu detektívneho umu. Mnohí môžu reptať, že jeho postava má blízko k pitoresknej verzii, no je to osobité poňatie, ktoré by pri eventuálne vznikajúcej sérii mohlo Branaghovi strašne dlho vydržať. Je unikát.

Vražda v Orient Expresse Vražda v Orient Expresse

Aj Branagh-režisér tvorí šikovne a od prvých chvíľ stavil na opulentný vizuál, ktorý dáva na veľkom plátne vyniknúť Jeruzalemu, Instabulu i štartu vlaku na jeho grandióznu púť. Hoci 55-miliónový rozpočet nenapovedá o veľkých záberov, každý exteriér vás prekvapí a bohato zdobený interiér tiež núka dobré momenty. Sú ideálne vytvorené ako platforma pre tucet hercov, ktorí tu predvádzajú silné kreácie – osvedčená Judi Dench, nenápadná Penelope Cruz, snaživý Josh Gad, chameleón Williem Dafoe či vynikajúca Michelle Pfeiffer. Toto je výkvet herectva v plnej kráse, každý dokáže potiahnuť sólo momenty, napríklad pri výsluchoch s Poirotom i nahrávať mnohým ďalším hercom.

A na dnešné pomery má Vražda v Orient exprese, aspoň pre neznalcov, veľmi dobrý scenár. Kvalitná zápletka, kopa motivácií i asociačných skokov, ktoré nás na chvíľu odvádzajú od pozornosti, no rýchlo nás vrátia späť. Iste, znalci posudzujú iba spracovanie, no nováčikovia sa môžu kochať a skladať si puzzle ako Poirot sleduje jednotlivé detaily, pristupuje ku svedkom či eventuálnym vrahom. Predloha je ideálna a na rozdiel od rýchlo písaných scenárov umožňuje vychutnať si film na prvú a eventuálne aj opakované videnie, kedy si môžeme spájať jednotlivé body a vidieť ich v kontexte zločinu.

Vďaka tomu sa vo filme nenudíte. Má napínavé chvíľky, je súčasne moderný a uháňa k pointe, ktorú mnohí tipujúci bez znalosti kníh skrátka nedajú. Agatha Christie má na konte množstvo skvelých kníh a Kenneth Branagh ukazuje, ako na ne – ladne adaptovať, pridať moderné prvky, staviť na hercov. Je tu veľa humoru vychádzajúceho z postavy, sú tu vzrušujúce momenty vyšetrovania. V takom prípade ani nevadí, že väčšina filmu sa odohráva na menšom priestore, herci a dialógy si bohato vystačia. Ale predsa sa tu budujú aj lepšie emócie, keď kamera krúži okolo vlaku alebo Patrick Doyle dodá citlivú a výborne komponovanú hudbu.

Vražda v Orient exprese sa mohla opiť hereckými výkonmi a prepáliť pôvodnú látku, no naopak, tu si Branagh zobral to najlepšie, pripravil pre divákov svojskú verziu Poirota, režíruje na istotu a scenár je tak dobre adaptovaný, že po videní budete mať chuť ísť rovno do naznačeného pokračovania. Bola by obrovská škoda, keby sa nenakopla nová vlna detektívok so stredným rozpočtom či Poirotova séria.

Murder on the Orient Express (Malta / USA, 2017, 114 min.)
Réžia: Kenneth Branagh. Scenár: Michael Green. Hrajú: Kenneth Branagh, Penélope Cruz, Willem Dafoe, Daisy Ridley, Leslie Odom Jr., Manuel Garcia-Rulfo...

autor Michal Korec 12.11.2017