Kino recenzia > Madam slúžka
Mary Queen of Scots
Stan & Ollie
Captain Marvel
Mary Poppins Returns

MADAM SLÚŽKA

Popoluška dostala novú tvár. A to dokonca tvár Rossy de Palma, dvornej herečky Pedra Almodóvara. Je preto jasné, že ďalšia variácia na klasický príbeh nebude celkom stereotypnou nudou ...

Popoluška dostala novú tvár. A to dokonca tvár Rossy de Palma, dvornej herečky Pedra Almodóvara. Je preto jasné, že ďalšia variácia na klasický príbeh nebude celkom stereotypnou nudou. Príbeh napriek inšpirácie známou rozprávkou vybočí z hlavnej línie a nájde si vlastnú cestu i cieľ.

Svojská interpretácia francúzskej spisovateľky a scenáristky Amandy Sthers nás vezme do súčasného Paríža a otvorí nám dvere do sídla zámožnej rodiny Američanov Anne a Boba. Vekovo nerovný pár sa už niekoľko rokov snaží uprostred najromantickejšieho mesta na svete vzkriesiť vyprchaný cit. Na aristokratov však udrela ťažká doba. Ich prepychový život sa môže veľmi ľahko rozplynúť, ak nezaplatia dlhy. Bob je preto nútený predať hodnotný obraz zo svojej zbierky – Caravaggiovu Poslednú večeru.

Práve ten sa stane predmetom debaty slávnostnej večere s prominentnými hosťami. K stolu má nečakane zasadnúť 13 ľudí, čo však poverčivá pani domu nedopustí a nešťastné číslo Poslednej večere doplní o jedného hosťa. Stane sa ním služobná Maria, ktorej táto chvíľa celkom zmení život. So zmenenou identitou sa pridá k majetným hosťom a svojou bezprostrednosťou očarí obchodníka s umením Davida. Ten celkom podľahne jej prirodzenosti a otvorenosti. Presvedčený o jej šľachtickom pôvode sa bezhlavo rúti do klamlivého vzťahu. Od tohto momentu sa začne odvíjať netradičný príbeh Popolušky a jej princa.

V snímke Madam slúžka však rozprávková romanca získava celkom iné rozmery. Hoci režisérka a autorka literárnej predlohy i scenára narúša klišé príbehu a v istých momentoch prináša viac kúzla ako klasická rozprávka so všetkými čarami, nemožno sa ubrániť pocitu, že zmenená štruktúra príbehu ublížila. Kúzlo nevyprchá s odbitím dvanástej, ale so záverečnými titulkami. Realita nás až príliš tvrdo drží pri zemi a zanechá v nás pachuť nahnitej trpkosti.

Toni Collette v podaní Anne drží svoj part pevne v rukách. Jej postava s dvojznačným charakterom dokazuje, že ľudia nie sú zlí, ale len nešťastní. Citovo vyprahnutá povrchná snobka túži po tom istom ako jej slúžka a, samozrejme, robí všetko pre to, aby Maria nedosiahla v milostnej sfére viac ako ona sama. Rossy de Palma pôsobí v sterilnom prostredí obmedzencov osviežujúco, už po krátkom čase si nás získa a my jej všetko veríme. Trojicu hlavných protagonistov uzatvára Harvey Keitel ako manžel Anne. Jeho postava takisto prejde zmysluplným vývojom a zapadne do kolotoča akcií a reakcií.

Komédia popretkávaná drámou neprináša žiadne šialené humorné kúsky ani vyeskalované napätie. Všetko sa nesie v znamení triezvych výstupov bez melodramatickej emotívnosti. Citovosť je zatlačená do úzadia, o to silnejšie môže doľahnúť v závere. Madam slúžka nie je z tých filmov, z ktorých sa nám podlomia kolená, a už vôbec nás nevytrhne z letargie. Sprostredkuje svoj veľavravný odkaz a nechá nás vymáčať sa v pragmatickosti a účelovosti ľudskej existencie.

Madame (Francúzsko, 2017, 91 min.)
Réžia: Amanda Sthers. Scenár: Amanda Sthers, Matthew Robbins. Hrajú: Toni Collette, Harvey Keitel, Rossy de Palma, Michael Smiley, Tom Hughes

2017-12-1818.12.2017 | Barbora Bačíková