THE DISASTER ARTIST

THE DISASTER ARTIST

8.0

„Oh, Lisa, why are you doing this to me?“

Tak, a s Disaster Artist, sa, dúfam, fenomén s názvom The Room (2003) uzatvára. Je na divákovi, nakoľko je vytrvalý dosledovať najhorší film všetkých čias. Stalo sa vám niekedy, že sa v prehrávači videí omylom zjavil iný titul, než aký ste zadali? Presne tento moment som zažila pri sledovaní posteľovej scény s Tommym Wiseauom. Ale skutočne, po dodatočnom načerpaní informácií o The Room sa pred mojimi očami rozvinul ten profesionálne najnezvládnutejší film, aký som kedy videla. A právom si zasluhuje svoje „prvenstvo“ s následným skultovnením tejto takmer stominútovej „DRÁMY“.

Povedzte, dá sa Mojsejovcom šplechnúť do ksichtu, že sú mentálny odpad slovenských médií? Ani náhodou, zvyšujú sledovanosť, lákajú inzerentov, stavajú si svoje prostoreké impérium na našej zvedavosti. Fenomén atraktívnej debility poňali po svojom bratia Francovci. Starší James zrežíroval život Tommyho Wiseaua a postavil sa do jeho roly. Daveovi sa ušla dôležitá pozícia Tommyho najlepšieho priateľa Grega Sestera.

Odvážna snímka Disaster Artist sleduje detinskú túžbu Tommyho Wiseaua stať sa hollywoodskou hviezdou. A patrične detinsky mu to vychádza. Má bezodné konto, neznámu minulosť a príšerný akcent. Ako morbídne nevkusný boh pomsty bojuje so systémom, ktorý vedia zosadiť z mentálnej spôsobilosti všemohúce peniaze. Wiseova vytrvalosť učaruje nadšenému Gregovi. Takmer ako opatrovateľ ZŤP mu umožňuje investovať do prenesenia príšerného scenára na filmové plátno.

Disaster Artist nakrútil Franco vo výbornej hereckej kooperácii so svojím mladším bratom. Mladší Dave v role Grega zápalisto bojuje s všadeprítomnou brakovosťou obklopujúcou tajomného Wiseaua. S výstredným Tommyho nevkusom sa ale pod vidinou nevysychajúceho finančného pokrytia musia popasovať ešte aj najatí členovia filmového štábu.

The Disaster Artist The Disaster Artist

Legendárne nakrúcanie The Room dostáva Francov film do dynamickejších obrátok. Dovtedy sa divák neznalý tohto kultu pohodovo vezie na absurdne vtipnom nepomere Grega a Tommyho. Potrebné zákulisie ťažkej hereckej branže načrtáva Disaster Artist klišéovitým výpočtom honosného hollywoodskeho zázemia, najatie hercov i štábu prebieha veľmi chaotickým spôsobom. Konečne je technika na mieste a Tommy Wiseau alias postava Johnnyho ťahá scenáristické, režisérske i producentské nitky po svojom („I need to show my ass to sell this picture.“). Aby dal zvyšku profesionálneho štábu najavo, že hoci ten má výhrady voči často nelogickým pasážam, Tommy ich ubezpečuje, že „takto plynie život, ľúbostné nezhody a zápalisté prejavy hnevu sú prejavom úprimného herectva“. Rekvizity smiešne napomáhajú umocniť Tommyho myšlienkové pochody spolu s použitím čudesných mimokontextových replík.

Publikum má možnosť rezignovať a nechať aktérov spriadať si svoj nešťastný plán. Tá časť, čo však mala tú česť zhliadnuť The Room, očakáva absurdné scény a režisérovi Disaster Artist fandí, na čom všetkom nakrúcanie The Room kolabovalo a koľko zásadných nezhôd bolo štábom vedome prehliadaných, len aby im ich lukratívny podiel na drahom projekte neprepadol.

The Disaster Artist The Disaster Artist

James Franco odviedol záslužnú režisérsku prácu a nominácia na Oscara za najlepší adaptovaný scenár (Scott Neustadter, Michael H. Weber) je na mieste. Film hýri šťavnatým postavami a slepou láskou k umeleckej dramatičnosti. Disaster Artist si ale zaslúži pozornosť diváka nielen kvôli prvoplánovanejšiemu humoru stavaného na základe pitoreskných scén. Realizáciou filmu totiž došlo k poukázaniu na oveľa hrozivejšiu myšlienkovú nadstavbu. Ako veľmi sme ochotní tolerovať odpad hlásiaci sa k umeniu za cenu hmotnej odmeny. Darmo sa sekundárne ideme popukať od smiechu a velebíme kult braku („I did not hit her. It's not true. It's bullshit. I did not hit her. I did not. Oh, hi Mark!“).

The Disaster Artist (USA, 2017, 104 min.)
Réžia: James Franco. Scenár: Scott Neustadter, Michael H. Weber, Greg Sestero podľa knihy "The Disaster Artist: My Life Inside The Room, the Greatest Bad Movie Ever Made". Hrajú: Dave Franco, James Franco, Seth Rogen, Ari Graynor, Alison Brie, Jacki Weaver ...

autor Zuzana Ondrišová 18.2.2018
8.0
7.6