READY PLAYER ONE: HRA SA ZAČÍNA

READY PLAYER ONE: HRA SA ZAČÍNA

8.0

Občas pri recenzii mrkáme na čitateľa a vravíme, že pri filme by mal mať niečo napozerané, načítané či odohrané. Pri Ready Player One je tip umocnený asi tak na štvrtú, bez odkazov na desiatky filmov či hier si nemusíte naplno užiť megalomanský celok. V traileroch sa črtal veľký guláš a ultimátny film, v ktorom sa môže objaviť hocičo od virtuálnej reality cez bláznivé preteky po King Konga a výsledok zájde ešte ďalej. Spielberg a jeho detská duša sa hrajú na 150% a nezabúda ani na malé posolstvo.

V roku 2045 fičí ľudstvo na VR videohre Oasis – ľudia tu môžu prakticky čokoľvek objavovať, hrať a skúšať. Po smrti tvorcu Hallidaya prišla nová výzva, ktorú sa už päť rokov snažia hráči splniť: nájsť tri kľúče a získať Zlaté vajce, ktoré dá víťazovi veľké bohatstvo i kontrolu na videohrou. Do lákavej hry sa zapája osirelý Wade a s kamošom Aechom skúšajú vyhrať automobilové preteky i prvú indíciu. Spolu s nimi sa do hry dostáva aj Art3mis, Daito či Sho, ktorí budú musieť spojiť sily, lebo Zlaté vajce by veľmi rád získal aj šéf firmy IOI spolu s obrovskou odmenou. Malý tím to proti masívnej presile korporácie, za ktorú hrajú tisícky hráčov s najlepšou výbavou, nebude mať jednoduché.

Ak sme roky hľadali najlepší videoherný film, môžeme pokojne prestať. Ready Player One sa naplno zaoberá videoherným svetom a jeho dosahom na ľudskú spoločnosť. Zachádza tak ďaleko, že väčšina filmu sa odohráva v Oasis a do reálneho sveta si zväčša odskočíme a strih šikovne mieša budúcnosť roka 2045 s možnosťami Oasis. Celý scenár zasadený do virtuálneho sveta prakticky nasleduje náplň mnohých hier – zvládni level, získaj kľúč, indície na ďalší svet či splň úlohy. Akurát sa easter egg stáva hlavným cieľom hľadania, nie iba vedľajšou odbočkou na krátenie dlhého času. Azda je len škoda, že Spielberg väčšinu času trávi v Oasis a neukáže nám viac aj zo sveta roku 2045.

Jedinou výčitkou scenára môže byť (ale nemusí, závisí podľa uhla pohľadu), že sa postavy nevyvíjajú a sú vopred dané v istých škatuľkách: avatari reprezentujú hráčov, za nimi sa skrýva malé tajomstvo identity (keď si uvedomíte kamarátstvo Wadea a Aech, je celkom úsmevné), no počas 140 minút sa tu nemení ich charakter. Kto je odhodlaný od začiatku, ten je aj na konci, partia drží pokope, je tu smelý hrdina, baba na zamilovanie, správny kamoš, korporátny záporak i jeho šikovný poskok. Ak berieme film ako adaptáciu videoherných svetov, niet čo vyčítať. Ak je poctou filmom 80. rokov, platí to tiež.

Je fascinujúce, s akým elánom točí 71-ročný Spielberg vrcholové sekvencie. Do sedadla vás prikvačí už prvá: automobilová naháňačka prekonáva všetko videné: je tu toľko elementov, že ich na prvý raz nestačíte vstrebať. Trať sa formuje ako puzzle, jazdí sa po diaľnici i mimo, fičia tu vlaky, deštrukčné gule, hryzie T-Rex a na vežiakoch King Kong. Pritom máte prehľad, kamera Janusza Kaminského sníma detaily, spomaľujú sa scény, mení sa pohľad (360-stupňové oblety sú populárne) a vstrebáte videoherné elementy ako ničenie oponenta, pripísanie kreditov druhému a tým šancu dobiť si benzín.

Ready Player One: Hra sa začína Ready Player One: Hra sa začína

Videoherné pravidlá sú iba jedným z komponentov Ready Player One. Ešte väčšiu rolu zohráva retro a odkazy na popkultúru 70. a 80. rokov; všemožné filmy i piesne si podmanili myseľ šikovného nerda Hallidaya, ktorú študujú fanúšikovia v snahe získať indície. Odkazy majú raz dlhú, inokedy bleskovú stopáž – napríklad celá sekvencia z hororu Osvietenie (Shining) vs. postavy z hier (Halo a Overwatch). Najmä vo finále sa hrá na klasike (tituly z Atari 2600 a ich easter eggs), obrovská bitka na konci solí ešte viac postáv ako prvá naháňačka a skrátka neostanú vyznávači západnej, ani japonskej kultúry. No najväčšie bonusy si vychutnajú tí najväčší znalci a viažu sa k (ne)typickým herným predmetom ako...

Spielberg si uvedomuje, že v prvom rade točí zábavný film. Prehnaný, dravý, dynamický, no nájde si čas pre malé, milé momenty ako dialógy chlapca s dievčaťom či presviedčanie zloduchom. Len občas sa vynoria otázky pozície Oasis v reálnej spoločnosti, kontrasty (prázdny reálny vs. bohatý virtuálny svet) alebo otočená ekonomická realita (ľudia viac míňajú v Oasis, otroci v reálnom svete vykonávajú prácu vo virtuálnom, aby vymazali svoj dlh). Samozrejme, a to je dôležité pre stav spoločnosti roka 2018 posadnutej smartfónmi, hrami či VR, Spielberg vylepí facku mladej generácii, ktorá už nedokáže oceniť reálne skúsenosti, no ulietava na virtuálnych svetoch či nostalgických retro zážitkoch. Niekedy je jemný, inokedy tvrdo ukazuje paradoxy ako posadnutosť hrami v uliciach či kanceláriách.

Zvyšná otázka znie: čo bude mať z tohto filmu niekto, kto hry nehrá alebo filmy nepozná? Určite bude ohúrený vizuálnou stránkou, ktorá si dovoľuje veľa a posúva hranice tak ďaleko, že miestami nebudete spoznávať, čo je reálny a čo vizuálny svet (neraz je to využité aj schválne). Budete sa držať dvojíc, aj si párovať skutočné postavy a ich avatarov, pričom niekedy zistíte ich rozdielnosť. Forma vám prebije obsah nadobro, no vôbec to nevadí – stále môžete obdivovať hudbu Alana Silvestriho a ak máte aspoň trošku blízko k Spielbergovi alebo filmom 80. rokov, prídete si na svoje.

Pri hereckých výkonoch možno pochváliť väčšinu mladého castingu, lebo sú ešte neopozeraní, zbehlý Spielberg navyše z nich dostane patričné výkony pre hrdinu (Sheridan), chrabrú slečnu (Cooke), zlého šéfa (Mendelsohn) a najlepšie vyjde Mark Rylance, ktorého geeka a šéfa nemáte problém uveriť.

Ready Player One je splnený sen fanúšikov i hráčov, ktorí chceli mať veľa známych hrdinov v jednom filme. Síce sa niektorí mihnú na pol sekundy (v lepšom prípade pol minúty), no to bude stačiť. Áno, je to film, ktorý sa najlepšie približuje atmosfére, náplni a fascinácií videohier a zároveň je to dobré sci-fi ukazujúce posadnutosť, odovzdanosť, hrdinstvo a odkaz generáciám. Pre staršie ponúka šancu užívať si plnými dúškami, čo zažili – a pre nové publikum nových hrdinov. Výsledné skóre je kompromis pre variabilné publikum: ako si môžu nehráči odpočítavať, tak si budú fanúšikovia prirátavať ďalšie body.

PS – Moje druhé ja žerúce japonské videohry a plesajúce po videní v IMAX dáva rovno 9/10.

Ready Player One (USA, 2018, 140 min.)
Réžia: Steven Spielberg. Scenár: Zak Penn, Ernest Cline. Hrajú: Tye Sheridan, Olivia Cooke, Ben Mendelsohn, Lena Waithe, T.J. Miller, Simon Pegg