VADÍ NEVADÍ

VADÍ NEVADÍ

4.0

Jason Blum má v Hollywoode cit pre parádne scenáre i brilantnú produkciu. Za pár šupiek dokáže pretaviť nejeden materiál na megahit. Ide mu karta, vytvoril série Paranormal Activity, Insidious, Očista i V zajatí démonov. Blum navyše kopol do vrtule – čím ďalej, tým pod jeho patronátom vzniká viac filmov. No ani on nemá jasný patent na 100% kvalitu a Vadi-nevadí je skôr slabší kúsok...

Zápletka posiela partiu mladých študentov do Mexika na jarné prázdniny, kde popri tradičnom opijáši idú do starého kostola hrať vadí-nevadí, no hra sa neskôr presúva z dovolenky do ich bežných životov. V praxi to znamená, že z ničoho nič sa niekto v ich okolí démonicky mení, položí im osudovú otázku, musia sa rozhodnúť pre odpoveď a potom dostanú úlohu. Často ničivú, dosť násilnú alebo úmyselne odkrývajúcu hlboké tajomstvá, ktoré môžu mariť životy známych. Teraz je otázne, či môžu bláznivý kolotoč zastaviť skôr ako ich všetkých povraždí.

Horor sa dá urobiť z hocijakého námetu a Vadí-nevadí chce dokázať tento fakt za každú cenu. Intro je hlasné, úderné, diabolský smiech strieda rýchly strih a bláznivý čin – v tom momente ešte netušíme, či dve mladé dievčatá patria k hlavnej partii alebo len tematicky nasadzujú pôdu. O pár minút neskôr už máme jasno, no súčasne sa boríme s prvým neduhom novinky: relatívne malý rozpočet stavil na mladé a nie príliš skúsené herečky, ktoré síce jasne odlíšime (milá brunetka, mrcha-blondínka), no sympatie si k nim budujeme ťažko. Partia sa rozšíri o frajera, kamoša, ďalší pár, ale to už tušíme, že sa nám skôr vytvára potenciálna skupina obetí pre vražednú hru. Účelový casting za pár šupiek.

Tento typ hororu kladie viaceré otázky: ako sa hrdinovia k záhade dostanú, čo za ňou vlastne je a ako (resp. či) ju môžu poraziť. A samozrejme, či budú vraždy dostatočne pestré a popritom sa budeme skôr báť alebo zabávať. Rýchlo pochopíte, že novinka upaľuje do druhej kategórie a pripomína klasické vyvražďovačky Nezvratný osud, akurát miesto osudu ide hrdinom po krku záhadné zlo a hrá s nimi Vadí-nevadí.

V praxi vidia hrdinovia všade názov hry (na plagáte, aute, ryje sa do ruky) a znenazdajky dostanú výzvu, ktorú musia splniť (čím ohrozia seba či kamošov) alebo riskujú, že zomrú. Spočiatku hrá na morálnu nôtu – hrdinovia chcú chrabro odolávať a chrániť partiu, no rýchlo zistia, že ak nechcú zomrieť, musia sa správať sebecky. S tým má problém hrdinka Olivia a pár správnych, no to vedie k ich nutnému obratu a akcii. („V týchto situáciách musíš myslieť primárne na seba.“)

Vadí nevadí Vadí nevadí

Zadané úlohy sú rôznorodé: treba vyzradiť tajomstvá (kde inde ako uprostred davu, aby boli mnohí pri tom), pretaviť skryté túžby na činy (vzniká aj milostný trojuholník) a neskôr sa pristúpi k brutálnym zákrokom, kde nechýba poníženie či fyzický trest. Zväčša platí, že ak si hrdina vyberá Nevadí, vyzradí niečo dôležité. Ak Vadí, úloha je náročnejšia, má blízko k možnej samovražde, lebo šanca na splnenie je nižšia. To je prakticky jediný rozdiel medzi Vadí-nevadí, v každom prípade ide hrdinom pod kožu.

Aby bol scenár zaujímavejší (žiaľ, vo finále nie je), ide aj do rodinných väzieb: hrdina-gay má tatka, čo by nerád počul pravdu o synovi a iná hrdinka zase tragicky prišla o otca v minulosti. Táto snaha o hlbšiu sondu do života i minulosti hrdinov extrémne zdržuje v poslednej štvrtine a naťahuje dĺžku.

Vadí nevadí Vadí nevadí

Hoci ľakačiek nie je vo filme veľa (strhnete sa štyri-päť ráz), napínavé scény na minútku sa objavujú. Sú fajn pripravené, no neústia do ničoho zaujímavého. Démonické výrazy na tvári okolia sa ukážu byť po čase skôr smiešne ako napínavé, sú bizarnou súčasťou a hodili by sa neraz až do grotesky. Krvavé momenty sa urputne držia nízkeho ratingu, takže na potoky krvi či sekery do hlavy môžeme zabudnúť.

Ešte horšie je, že popri slabšej miere napätia a nechcene vtipných momentoch sa váľa balast v záľahe dialógov, až sami nemôžete uveriť, že sem Jason Blum nenabehol a 15-20 minút z nich nevystrihol. Potom by možno film dostal lepší švih a vyšiel na priemerný level. Takto je skôr premárnenou šancou na duchovného bratranca Nezvratného osudu – snaží sa byť moderný použitím mobilných technológií, no v jadre ostal archaický zástupca žánru. Len pre hltačov hororu, čo chcú v kine chodiť na všetko.

Truth or Dare (USA, 2017, 100 min.)
Réžia: Jeff Wadlow. Scenár: Jillian Jacobs, Michael Reisz, Christopher Roach, Jeff Wadlow. Hrajú: Lucy Hale, Tyler Posey, Violett Beane ...

autor Michal Korec 21.4.2018