DEADPOOL 2

DEADPOOL 2

8.0

Štúdio Fox pracuje s Marvel licenciou zaujímavým spôsobom a za posledné tri roky doručilo viaceré originálne projekty (s víziou ďalších). Prvý Deadpool prevrátil svet komiksu naruby, papuľnatý hrdina si nebral servítky a mal aj veľmi slušnú akciu. Bol to čerstvý závan Marvelu, ktorý o rok neskôr sťažil Logan, labutia pieseň Hugh Jackmana ako Wolverina, takmer vo westernovom poňatí. A v čase, keď sa tweety predháňajú o smutnom konci štúdia Fox a spojenia s Disneym (ktorý paralelne chrlí Avengers), prichádza druhý Deadpool ukazujúci, ako rozšíriť film postavený na sarkazme, nekorektnosti a násilí. A zväčša funguje.

Fanúšikovia sú pripravení zhltnúť film ako malinu, no ťažšie to majú diváci, ktorí akosi neveria, že dvojka by mohla byť rovnako dobrá, ak nie lepšia. Dôvod je jednoduchý: originál je len jeden a to, čo pred dvomi rokmi vyrážalo dych a objavovali sme plnými dúškami, sa stáva skôr reprízou, v ktorej treba skúsiť nasadiť lepší dej, viac postáv, drsnejšiu akciu, alebo nekonečné popkultúrne narážky.

Deadpool 2 to všetko má už v prvej tretine, ktorej nechýba treskúce intro, zaujímavý zvrat s barelmi benzínu, istá strata ako motivácia pre ďalšiu existenciu, alebo mierna melanchólia hrdinu. No ak by postupoval film takto celých 119 minút, zistili by sme, že univerzum sa rýchlo vyčerpáva, vtipy fakt nie sú také ostré a chce to viac šťavy. Nové scény so starými postavami tešia, ale nešokujú.

Našťastie, Deadpool 2 sa rozbehne. Prídavky doručia rovnako vysokú spokojnosť ako minule. Je tu v minulosti týraný chlapec s ohnivými päsťami (volá sa Russell, má prezývku Firefist) a to, čo sa zdá ako nezvládanie svojich schopností, môže mať nečakané vyústenie. Na scénu nastúpi aj Cable, drsný borec z budúcnosti (hrá ho zhodou okolnosti Josh Brolin, dôjde aj na vtip s Thanosom) pripomínajúci líniu Terminátora v súkromnej réžii. Cable je solídne spracovaný: jeho motivácia, schopnosti i arzenál mu dajú šancu vyniknúť minimálne v troch vymakaných akčných scénach.

Druhá tretina ukáže ako sa naplno Deadpool infiltruje ku koloritu X-Menov. Čo bolo minule jemne naznačené a jasne odmietané, sa tentokrát využíva naplno. Už tu nie je iba pár postáv so špeciálnymi schopnosťami, ale sme v univerze, kde sa sčasti riešia otázky existencie mutantov, spoznáme ďalších a dočkáme sa jednej fantastickej sekvencie naznačenej v traileri: vznik X-Force alias Deadpool tímu. Neradno prezrádzať viac, táto pasáž v polovici minutáže patrí k absolútnemu vrcholu filmu.

Deadpool 2 Deadpool 2

Presne tam sa ukážu najsilnejšie momenty Deadpoola 2. Funguje humor, ktorý je zasadený do istého kontextu a už to nie je iba pichľavé drístanie naokolo (lebo to nemôže fungovať nonstop). Dialógy sú stále dobré, no niektorým chýba trošku šmrnc z jednotky. Ale v neskorších pasážach sú super, lebo je sa do čoho navážať. Niektoré sú rýdzo samoúčelné, no pokiaľ netrvajú dlho, sú fajn. Zaberajú aj akčné scény: začiatok je zahrievacie kolo, ale scéna naháňačky je top - prináša vynikajúce využitie postáv, ich možností, sčasti aj prostredia a bravúrne kulminuje. Akcie však nie je príliš veľa, film ju využíva pre majestátne úseky a nezabúda byť sarkastický ani počas nej.

Áno, Deadpool je stále drzý, bez zábran, často sólista, no už neváha byť ani súčasťou akejsi skupiny či prijať pomoc, keď dostáva dobre na zadok. Búra štvrté steny, neustále komentuje dianie ako naposledy a jeho rozprávanie je neraz nelineárne. Šermuje s naráciou v rozličných časoch a ešte lepšie vyznejú vsuvky akoby z iných filmov. Snové sekvencie, prestrihy, druhý diel je bohatý na formu a umne sa s ňou hrá. Vložiť otravný dubstep? Robiť si z neho vtip znova? Ak sa to tvorcom v aktuálnej chvíli hodí, nezaváhajú. Hoci je veľkým paradoxom, že v takto roztrieštenom deji sa nájdu aj vážne momenty.

Deadpool 2 Deadpool 2

Scenár sa ťažko posudzuje klasickým pohľadom, celistvá línia je priamo obetovaná tuctom odkazov, aby vynikla rýchla zábava diváka. Niekedy je vtip vytrhnutý z kontextu, inokedy paródiou na samotné univerzum, občas rýpe do konkurencie – miera politickej nekorektnosti je vysoká.

Výsledok sa drží na úrovni jednotky. Prvotná originalita je obetovaná za nové prvky, parádne prídavky a dobré postavy. Na druhej strane vzniká otázka, ako dlho sa dokáže udržať tento štýl. Vymyslieť čosi do trojky (ktorá zrejme pri mamutích tržbách môže prísť), to už bude top výzva pre starý či nový Fox.

Deadpool 2 (USA, 2018, 119 min.)
Réžia: David Leitch. Scenár: Rhett Reese, Paul Wernick, Ryan Reynolds, Rob Liefeld, Fabian Nicieza. Hrajú: Josh Brolin, Ryan Reynolds, Morena Baccarin, Zazie Beetz, Brianna Hildebrand, Bill Skarsgård, T.J. Miller...

autor Michal Korec 16.5.2018
8.0
6.8