Kino recenzia > Ant-Man a Wasp
Les Misérables
Childs Play
A Rainy Day in New York
Jeanne

ANT-MAN A WASP

Ant-Man sa formuje ako nenápadná séria Marvelu, ktorá vo výraznej miere stavila na humor. Platí to pri všetkých atribútoch: hrdina je vtipkár, ktorého alter ego je zdrojom obrovského ...

Ant-Man sa formuje ako nenápadná séria Marvelu, ktorá vo výraznej miere stavila na humor. Platí to pri všetkých atribútoch: hrdina je vtipkár, ktorého alter ego je zdrojom obrovského množstva gagov, mravce sú zábavné, jeho oblek a zväčšená i zmenšená forma si pýtajú frky. Odľahčený je dej, ktorý má síce istého protivníka, no mu ide viac o zábavné vyznenie. Hrdinovi kamoši sú skvelý zdroj situačnej komiky (na Michaela Peñu sa dá spoľahnúť) a ešte aj akcia rada skĺzne do odľahčenej roviny.

Druhý diel je v tomto smere ideálnym nástupcom a jednoznačne platí, že pri rovnakom tíme pod vedením režiséra Peytona Reeda sa nedajú očakávať iné pocity, vyústenia alebo celkové dojmy. Ku všetkému sa pristupuje s ľahkosťou, čo mierne prekáža snahe vygradovať akčné a dramatické momenty; ak sa chceme neustále baviť, neostáva priestor pre poriadne vykreslenie čŕt nových postáv, zloducha či krízové situácie.

Dobrá správa je, že sa dozvieme, prečo Scott nevyrazil do spoločnej Avengers akcie v Infinity War. Nie je to dychberúce vysvetlenie, ale dá sa ľahko akceptovať a autori sa s ním pekne hrajú v prvej tretine, keď sa dáva dokopy so starými známymi, Hankom Pymom a jeho dcérou Hope. Tí začali objavovať teórie o tom, čo sa nachádza v kvantovom delíriu, kde sa ponoril na chvíľu Scott pri absolútnom zmenšení a radi by sa doň ponorili. O vstup do kvantového sveta majú záujem viacerí: na scénu dorazí nový záporák a ten si žiada očakávané spojenie. Okrem Ant-Mana sa do akcie zapája aj jeho nová partnerka Wasp s lepšími schopnosťami. Tandem bude musieť čeliť viacerým nástrahám – a navyše Scott má stále v pätách FBI.

Ant-Man a Wasp je tradičným pokračovaním. Využíva vychválené schémy a snaží sa pridať čosi nového. Scott, jeho rodina, Hank a Hope, všetci sa vracajú s rovnakými rolami ako v minulej časti. Hrajú presne podľa očakávaní, nič na sebe nemenia, akurát už niektorí nie sú takí originálni. Michael Peña stále doručí kopu vtipov, no jeho vycibrené plánovanie či rozprávanie z jednotky sa už napodobniť nedá. Má vlastné scény, kde môže opäť využiť svoju postavu, možno v nových situáciách, ale tajným triumfom už nie je.

Obohatenie je doručené v podobe očakávanej partnerky: Wasp je všetko, čo nový diel potrebuje, aby nás udržal v strehu. Fungovanie mravcov a ekosystému poznáme, využitie Wasp ako lepšej postavy, s lepšími skúsenosťami i arzenálom vytvára pre Ant-Mana viac ako iba parťáka. Je to vyrovnaný akčný člen, o čom svedčia prvé sekvencie na vlastnej misii. Wasp je tvrdá postava, no hodí sa aj do dueta, ktoré zase využije druhá polovica filmu. Z nových postáv treba spomenúť aj záporáka s vlastnou dilemou a nasadením, no tu naráža nový Ant-Man na problém. Slabé vykreslenie a nevýrazné herecké vyznenie prekrývajú aj solídnu schopnosť, ktorou chce bojovať a zavariť našim hrdinom. A ľudskí protivníci sú skôr otrepaní kravaťáci.

Čím dokáže Ant-Man a Wasp upútať bez okolkov, to sú akčné sekvencie. V IMAX vyzerajú fantasticky, lebo tvorcovia sa prepínajú do plnohodnotného formátu 1,90:1. Pútavá je však aj náplň, ktorá využíva top rýchly strih, brilantné prechody, dravú kameru a navyše neustále efekt zmenšovania a zväčšovania postáv či predmetov vrátane áut. Očakávaná akčná naháňačka v San Franciscu je parádna a kvôli akcii sa oplatí film vidieť aj dva razy, lebo zrejme nestihnete vstrebať všetky elementy, ktoré sem tvorcovia vložili.

Súčasne je tu jedná línia, kde už Ant-Man ľahkosťou začína trpieť – a to sú rodinné sekvencie. Pokiaľ ste sa báli, že raz Disneyho vplyv prevalí Marvelácky štít, dočkali ste sa. Opakujúce sa infantilné oslovenia dievčat (fazuľka a pod.) a zdĺhavé scény Scotta s dcérou síce pomáhajú rodinnému vyzneniu a sprístupnia film aj mladším tínendžerom, no v skutočnosti nás zdržujú od lepšieho vysvetlenia diania i akčných scén.

Ant-Man a Wasp si odnáša zhodné hodnotenie ako jednotka, lebo starých známych solídne využije a nové postavy, efekty či akcia sú dobrým zadosťučinením. No jedna vec je asi istá – Ant-Man bude v Marvel univerze patriť medzi odľahčené príspevky. Takú líniu komiksový svet uživí, na jeho vrchol nedosiahne.

Ant-Man and the Wasp (USA, 2018, 118 min.)
Réžia: Peyton Reed. Scenár: Chris McKenna, Erik Sommers, Paul Rudd, Andrew Barrer, Gabriel Ferrari. Hrajú: Paul Rudd, Evangeline Lilly, Michael Peña, Walton Gogginsm, Bobby Cannavale, Judy Greer, Michael Douglas ...

2018-07-077.7.2018 | Michal Korec

Akcia/Dobrodružný
118 min