Kino recenzia > Slender Man
Skjelvet
The Mule
What They Had
The Aftermath

SLENDER MAN

Na začiatok máme dobrú správu, hororová novinka Slender Man nie je až takou katastrofou, ako napovedali ohlasy americkej novinárskej obce, pretavenej do roztomilých 9% na mienkotvornej...

Na začiatok máme dobrú správu, hororová novinka Slender Man nie je až takou katastrofou, ako napovedali ohlasy americkej novinárskej obce, pretavenej do roztomilých 9% na mienkotvornej stránke Rottentomatoes. Problém je samozrejme aj v tom, že výrazne kladne ohodnotiť tento horor môže iba máloktorý fanúšik žánru, pričom aj priemerné hodnotenie je považované za záporné. Percentuálne hodnotenie samotného filmu je tak omnoho vyššie, ale stále podpriemerné, 35%. Každopádne tu máme ďalší zameniteľný, ale znesiteľný teenagerský nadprirodzený kúsok so zopár solídne a remeselne na úrovni nakrútenými scénami s potenciálom diváka slušne vystrašiť.

Stredná škola, menšie mesto v štáte Massachusetts. Štyri unudené teenagerky si krátia čas flirtovaním s chalanmi, popíjaním vodky, vypisovaním správ cez messenger a pozeraním videí na sociálnych sieťach. Tak sa dostanú aj k mestskej legende o tajomnom Slender Manovi a povzbudené pohárikmi vodky si pozrú, napriek varovaniu, že bubák pozornosť namieri práve na ne, krátke video na internete. Dlhý, chudý chlapík bez tváre nenechá na seba dlho čakať a pripraví dievčatám krušné chvíle. O pár dní sa v miestnom lese stratí prvá z nich a zvyšné kamarátky začnú po nej pátrať. Postupne si zisťujú všetky podrobnosti o mytológii tohto tvora a tieto zistenia im dávajú iba málo dôvodov na optimizmus.

Slender Man môže na prvý pohľad navnadiť fanúšikov staršieho a neprávom zabudnutého inteligentného hororu Candyman z roku 1992. Jeho zápletka bola taktiež založená na legendách a mýtoch. Stačilo päťkrát pred zrkadlom vysloviť jeho meno a váš život bol v troskách. Podobnou premisou disponuje aj Slender Man, ten je však zacielený primárne na mladšie, teenagerské publikum. Na tom by samozrejme nemuselo byť nič zlé, ak by scenár dokázal využiť potenciál príťažlivo znejúceho námetu podobne ako spomínaný Candyman. Dielo Sylviana Whitea sa však rozdrobuje na sériu kratších strašidelných epizód z jedného úseku života študentiek a nedokáže ich pospájať dostatočne pevnou dejovou niťou. Postavy v nich prežívajú viac menej stále tie isté peripetie s nadprirodzenou bytosťou, čím sa film stáva značne repetetívny a jednotlivé sekvencie v časovom slede sujetu zameniteľné.

Postavy tak stále opakujú tie isté chyby, nedokážu sa poučiť. Je zrejmé, že sme v spojitosti s démonickou bytosťou, napriek tomu máme odvahu ostať samé vo veľkom dome a čakať, kedy príde ďalšia nevítaná návšteva. Namiesto súdržnosti sme schopné sa hádať v ten najnevhodnejší moment kvôli spolužiakovi a prestávame si dôverovať. Divák si tak iba ťažko nachádza vzťah k postavám. Casting je sympatický v tom, že neponúka žiadne modelky z radov roztlieskavačiek, napriek tomu žiadna zo štyroch hlavných predstaviteliek nedisponuje výraznejšou charizmou. V príbehu absentuje aj dôležitejšia figúra v zrelšom veku, prítomnosť niektorej hereckej hviezdy v rokoch by dodala filmu určite niečo málo na príťažlivosti. Pričom priestor v radoch rodičov a učiteľov strednej školy tu bol.

Klady snímky tak treba hľadať skôr v technicky zaujímavej stránke jednotlivých sekvencií. Režisér a kamerman zámerne upomínajú na tvorbu Davida Lyncha, napínavé videohovory dajú spomenúť na sledovacie video z Lost Highway. Niektoré kamerové triky a vzhľad Slender Mana našli inšpiráciu v kultovom Jakubovom rebríku z roku 1991. Film tak v týchto momentoch naberá „príjemnú“ retro atmosféru, samozrejme za predpokladu, že spomínané diela divák pozná. Problém nastáva vo finále, ktoré bohužiaľ musí po prvej scéne v lese a najmä nervydrásajúcej sekvencii v knižnici väčšinu publika sklamať. Mytológia záhady nie je dostatočne dovysvetlená, zaujímavý zber informácií nie je v neskoršom deji dotiahnutý do zmysluplnejšieho celku.

Scenár sa snaží hľadať myšlienkovú paralelu medzi Slender Manom a realitou v spojitosti s nezdravým návykom mladej generácie na sociálnych sieťach a amatérskych videách, čo sa odzrkadľuje na všadeprítomných laptopoch a mobilných telefónoch, slúžiacich ako primárny zdroj komunikácie a v niektorých momentoch aj strašenia. Bohužiaľ chvályhodný úmysel vytvoriť funkčú metaforu by vynikol lepšie v kvalitnejšom žánrovom kúsku, ako sme boli v nedávnej dobe svedkami pri Prekliatom dedičstve alebo Tichom mieste.

Slender Man (USA, 2018, 93 min.)
Réžia: Sylvain White. Scenár: David Birke, Victor Surge. Hrajú: Joey King, Julia Goldani Telles, Jaz Sinclair, Alex Fitzalan, Taylor Richardson, Javier Botet ...

2018-08-2424.8.2018 | Erik Binder