PÁTRANIE

PÁTRANIE

8.0

Nový triler Pátranie mal premiéru ešte na Sundance v januári a vzbudil pozornosť dvoma faktormi – silným vyšetrovaním s istou pointou a formou, ktorá je ako vystrihnutá zo života generácie miléniálov, ktorí nespúšťajú zrak z displejov smartfónov či monitorov.

Delenie recenzie na obsah a formu mnohí zatracovali už pred desiatimi rokmi, lebo tvrdohlavo tvrdia, že predsa spolu súvisia (a nedá sa povedať, že nie), no v prípade Pátrania nadobúda iný rozmer. Obsah je tradičný, pokiaľ ide o zápletku, kde máme príliš starostlivého otca, ktorý sa snaží naplno starať o svoju dcéru-tínendžerku a tá mu robí klasicky napriek v štýle, občas trucuje alebo sa neozýva, niekedy niečo zabudne, no čo iné sa už len dá čakať od násťročnej. Horší moment nadíde, keď sa jedného dňa akosi neozve vôbec – nedvíha telefón, správy sú ledva doručené a vôbec nie prečítané.

A tak začne otec pátrať vo vernom sprievodcovi vlastnej dcéry – začne sa logovať do jej notebooku, hľadať spojitosti, kontakty a pritom zistí, že jeho ratolesť možno žila trošku inak ako si myslel. To, čo by malo nasledovať, je bežné vyšetrovanie a v tomto diele nechýba ani detektívka či pátranie v teréne, no divák bude všetko vnímať odlišne, lebo autori sa rozhodli pre istý kľúčový formálny zvrat...

Každá scéna filmu sa odohráva totiž iba na displeji či obrazovke niečoho. Väčšinu času vidíme hrdinu (otca) cez prednú kameru notebooku či smartfónu, veľa minút vidíme iba pasívnu obrazovku, kde sa budú objavovať správy a diskusie ako na iPhone. Občas zoberú tvorcovia do úvahy aj klasický formát ako LCD TV, kde bežia správy alebo nasadia pohľad z potajomky inštalovanej kamery. Pre všetkých, čo sa boja, že ich bude bolieť hlava z toho, že sa prišli pozerať do kina iba na monitory, displeje či TV, mám však dobrú správu – funguje to prekvapivo dobre a kontakt s reálnym svetom vám na plátne ani chýbať nebude. Samozrejme, občas si vychutnáte insiderské vtipy typu Apple je to najlepšie a Windows povinné zlo, ale bez problémov budete vnímať aj úmyselne nižšie rozlíšenia niektorých scén a pod.

Pátranie Pátranie

Áno, technológie môžu byť zradné – autori nám dovolia nahliadnuť iba tam, kde chcú, aby sme boli. Tú hru s divákom netreba brať ako podraz, lebo scenáristi nevedia oveľa viac ako v inom filme, len budete ukrátení o širokouhlé zábery malého mestečka či okolitej prírody – hoci, ruku na srdce, ide o tradičné americké malomesto, ktoré nie je príliš originálne, takže technologický kompromis a stávka na odlišný formát hrá skôr v prospech miesta diania. Presnoriť les či roklinu v tme môžete cez bežnú kameru, ale rovnako aj cez objektív videoreportéra z lokálnej telky, ktorá sa sem bleskovo dostala.

Voľba trileru ako žánru je veľmi dobrá pre hranie s technológiami a divákom. Prvú polovicu šmejdíme v notebooku dcéry spolu s tatkom, hľadáme heslá, kontakty, snažíme sa zistiť niečo o dievčati a je to sonda do aktuálnej spoločnosti, keď jeden notebook môže obsahovať viac údajov ako bežný dialóg. Ako sa s tým vysporiada technologicky neznalý divák? Občas mu niečo ujde (odkiaľ získal tamto heslo?), no väčšinu času nemá problém držať krok. Mladá cieľovka (vo veku stratenej dievčiny) si bude hovieť, že to nie je vôbec zložitý triler. Keď sa už o dievčati čosi dozvieme a nastane poctivé vyšetrovanie aj v teréne, uvidíme viac záberov, začnú sa sem chabrať médiá (ideálne pre nasadenie ďalších kamier či displejov).

Pátranie Pátranie

V druhej polovici filmu opadne prvotný ošiaľ z formy a prestanete ju nadobro riešiť, čo slúži v prospech scenáristickej línie, ktorá vám chce trošku šermovať pod nosom nejedným zvratom a dostať vás do bodu nečakaného rozuzlenia. Nie je to najobjavnejšia pointa trileru tohto roka ani dekády, no je akceptovateľná a nie je malicherná, čo je na dnešné pomery malé plus.

Pátranie sa mohlo javiť ako experiment, ktorý sa pohrá s divákom, no nakoniec z neho vyšiel solídny celok. Iste, ten koncept rozprávania deja cez obrazovky už využívajú aktuálne aj iné filmy, preto sa váš finálny názor môže líšiť podľa toho, koľko ste ich už videli. Ak bude toto váš debut, vypáli dosť dobre.

Searching (USA, 2018, 102 min.)
Réžia: Aneesh Chaganty. Scenár: Aneesh Chaganty, Sev Ohanian. Hrajú: John Cho, Debra Messing, Joseph Lee ...

autor Michal Korec 18.9.2018