PREDÁTOR: EVOLÚCIA

PREDÁTOR: EVOLÚCIA

6.0

Reštartovať staré známe látky je kumšt. Tvorcovia totiž vždy narazia na vlnu nostalgie a súčasne otázku, ako modernizovať sériu tak, aby ostalo niečo z minulosti a zároveň to prinieslo niečo nové, aktuálne. Za nimi môže stať silná značka, no každý neuveriteľný pokus o jej zveľadenie vedie k devalvácii a bodu, od ktorého sa už dá len ťažko odlepiť.

Svoje by o tom vedeli povedať producenti Terminátora (ale na rok sa ide opäť do toho), no aj využitie postavy Predátora vo filmoch posledných 15 rokov nevzbudzuje obrovské nádeje. Predátori (2010) boli silne priemerní a cross-over Votrelci vs. Predátor sú skôr akčnou jednohubkou ako pamätným kúskom. Takže producenti urobili zaujímavý krok – a na tento diel zavolali chlapíka, ktorý má v Hollywoode veľmi dobré renomé scenárista a v prvom Predátorovi dokonca hral.

Volá sa Shane Black, napísal Posledného skauta či Smrtonosnú zbraň, režíroval Iron Mana 3Ostrých chlapcov. To najlepšie, čo dokáže vytvoriť, sú scenáre a často do nich prepašuje humor. Jeho réžia nie je úplne konzistentná, ale jeho celky držia pokope, čo je pre diváka často dobrá správa. A tak sa Predátor v jeho poňatí snaží nadviazať na predchodcov (prvý a druhý diel), aj rozšíriť sériu a najmä baviť tým, že veľa vecí povie či ukáže vopred a potom nás nechá spájať si postavy či udalosti.

V prológu filmu havaruje na Zemi vesmírna loď s jedným Predátorom a pri kontakte s vojakmi dôjde k peknej otočke – vojak McKenna si nechá z bojiska poslať pár artefaktov priamo k sebe domov. Tam sa ich nenápadne ujme jeho vlastný autistický syn, ktorému to parádne páli a dokáže rozlúštiť tajomstvá či kódy masky i zbraní. Medzitým ľudia študujú Predátora z miesta havárie a povolajú biologičku Casey, zatiaľ čo na Zem dorazí druhý Predátor, čo už vzbudzuje obavy – o čo mu ide? Keď sa začnú po mestách či komplexoch preháňať obaja, ľudia budú zrejme hrať iba druhé husle. Kým sa do akcie nezapojí jedna šialená skupina vojakov a renegádov z autobusu, kde sa ocitol i McKenna – táto zostava má šancu uhrať za pozemšťanov nielen pár bodov, ale najmä zistiť, o čo Predátorom ide.

Predátor: Evolúcia Predátor: Evolúcia

Vyzerá to na pohľad ako pekná zlátanina a snaha dostať Predátorov na Zem, kde by v mixe oboch dielov z minulého storočia bojovali v prírode i v meste – starej generácii pripomenuli aké to bolo, novej sa už uviedli v plnej kráse. Viaceré elementy filmu celkom zabrali a minimálne nepôsobí ako tmavý brutálny akčný film, kde sa chcú iba vytrhávať miechy a sekať hlavy. Hoci tieto elementy vo filme nesmú chýbať, práve akcia ostáva skôr iba na priemernej úrovni a nedokáže upútať ničím novým. Schopnosti Predátora sú dobre známe, ukážu sa naplno v prvej scéne a až neskoršie momenty vás dokážu poklepať po pleci, to keď na scénu nabehne hi-end verzia loviaceho monštra s niektorými vymoženosťami a power-upmi.

Na samotnej akcii a likvidácii sa veľa vymyslieť nedá, preto je fajn sledovať ako Shane Black navodil skôr odľahčenú atmosféru cez partiu, ktorá sa Predátorovi má postaviť. V iterácii z roka 2010 figurovali známi herci a tu je to presne naopak, hviezdy menšej svietivosti sa snažia zabrať bláznivými charaktermi a vtipným vyčíňaním v civile i akcii. Je to banda týpkov, ktorí si strieľajú do makovice, majú bizarné návyky a zároveň sú milo ľudskí – pekne pôsobí scéna, keď sa snažia spríjemniť nocľah spiacej Casey.

Práve voľba menej známych hercov a košaté postavy výborne ladí s ich tupými hláškami, ktoré vás chcú iba instantne pobaviť. Keď ich majú silné mená, čo sa snažia hrať, odídu do stratena. Ale týmto sa celkom darí prednášať ich a nie sú militantne trápne, ale pekne pasujú do kontextu boja s emzákom (na tomto mieste sa navyše patrí pochváliť slovenské titulky).

Predátor: Evolúcia Predátor: Evolúcia

Ešte lepším elementom je aj malý chlapec: Jacob Trembley z Izby odvádza prakticky najlepší herecký výkon a jeho outsider v štýle Rain Mana dekóduje hieroglyfy z lode Predátorov, skúma záhadu nákladu či lokalitu vesmírnej lode a najmä nádherne pochoduje s maskou na Halloween. Je to silný kontrast, že v brutálnom príbehu vystupuje malý chlapec, ale aspoň sem vtisol trošku ľudskosti a iný rozmer.

Podčiarknuté, sčítané, Predátor 2018 je určite lepší a zábavnejší kúsok ako Predátori 2010. Neprináša síce nič nevídané, ale stávka na humor, bandu nesúrodých charakterov, šikovného chlapca a atmosféru, kde sa mieša akcia, sci-fi a malomestské prostredie celkom vyšla. Choďte do veľkej sály s Dolby Atmos a užijete si hlučné dobrodružstvo, čo kult drží slušne pri živote.

The Predator (USA/Kanada, 2018, 107 min.)
Réžia: Shane Black. Scenár: Fred Dekker, Shane Black, Jim Thomas, John Thomas. Hrajú: Boyd Holbrook, Trevante Rhodes, Jacob Tremblay, Keegan-Michael Key, Olivia Munn, Sterling K. Brown...

autor Michal Korec 19.9.2018