ZRODILA SA HVIEZDA

ZRODILA SA HVIEZDA

8.0

Novú verziu Zrodila sa hviezda sprevádzajú búrlivé ovácie z Benátok i Toronta, kritiky vystrelené do stratosféry, entuziastické výkriky, že Lady Gaga vie poriadne hrať a ide si po oscarovú nomináciu. Áno, rysuje sa tu šanca na prvý výrazný oscarový kaliber sezóny, kde sa budú rátať počty nominácií na viac ako iba jednej ruke. A čo je dôležitejšie, toto je mimoriadne silný autorský projekt Bradleyho Coopera.

Hoci ide o štvrtú verziu známeho námetu (po rokoch 1937, 1954, 1976), pôsobí relatívne sviežo a nie je potrebné poznať tie minulé. Jackson Maine je starý rocker lavírujúci medzi úspešným životom na pódiu a roztrieskanou púťou alkoholika mimo neho. Mladá Ally maká ako servírka, každý piatok spieva sóla v travesty bare, kde jednoznačne vyčnieva. Keď po jednom koncerte zavíta Jackson práve na jej číslo, okamžite spozoruje výnimočný talent a rozhodne sa po nej chňapnúť. Začína odysea nepriamej úmery – zatiaľ čo Ally rastie popularita a sláva, Jackson žije čoraz viac v jej tieni a bojuje sám so sebou.

Na prvý pohľad to znie ako variácia na všetky videné príbehy, kde sa z nuly stane hviezda a bojuje so svojím úspechom. Krása tohto filmu spočíva, že tento údel rozdeľuje medzi dve postavy a ich vzájomný vzťah. Nejde tu o solitéra, ale spoločné putovanie dvoch ľudí, ktorí sa dajú dokopy na pódiu i v súkromí a ovplyvňujú svoje životy. Je jednoduché vidieť v postave Ally zakríknutú dievčinu s veľkým nosom a zlatom v hrdle, no jej svojská povaha balansujúca medzi vnútornou silou a istou trémou až komplexom jej umožňuje okamžite meniť pozície: chvíľu má problém vystúpiť a do 2 minút žiari ako ešte nikdy. Jej rolu stvárňuje Lady Gaga, ktorá je skutočne hereckým objavom roka, vidíte ju v civilnej podobe, dokáže byť spoľahlivá ako servírka, začínajúca speváčka z baru a napokon dobyť nejedno pódium. Hrá civilne, hrá s nadšením, má neuveriteľný zdroj vnútornej energie pre vystúpenia i dramatické scény. Hocikedy sa má prepnúť do módu speváčky, veríte jej každý tón. A verte, že niektoré piesne poriadne gradujú...

Prvá polovica je neskutočne očarujúca v tom, ako sa deje všetko rýchlo. Absolvujeme prvé vystúpenie Jacksona Mainea a objavíme ďalší obrovský talent na plátne: Bradley Cooper spieva ako odjakživa, pije prvú ligu, nasadil mumlavý prízvuk a je absolútne uveriteľný ako umelec vo finálnom štádiu slávy. Jeho prístup k životu aj v civile je tiež bezprostredný: scény v bare alebo na parkovisku pred supermarketom plynú nádherne, v momente si vychutnávate oba herecké výkony a chémia medzi postavami je iskrivá, hoci im spočiatku nejde o to dostať sa do postele (ale nebojte, režisér Bradley sem trošku erotiky dostal).

Toto je autorský projekt Bradleyho Coopera, ktorého nájdete (možno aj na Oscaroch) na piatich postoch. Hoci Lady Gaga hrá výborne, on je mimoriadne presvedčivý a zrejme čerpá z osobných skúseností, keď mu závislosť zatemnila mozog na jednu noc. Jeho mód trosky, z ktorého prebleskuje aj dobrosrdečnosť, nevyrovnaná trauma s detstvom, otcom i bratom a súčasne dobráka, čo chce vytiahnuť talent na pódium, no neskôr ho vlastne prekonáva, je maximálne uveriteľný. Cooper vyškolený režisérmi ako Eastwood a David O. Russell vedie sám seba do brilantnej roly a jeho snaha vrcholí vo finálnej tretine.

Zrodila sa hviezda Zrodila sa hviezda

Jeho scenár je výborný v detailoch: malé dialógy, postrehy, fungovanie šoubiznisu, to všetko sem vkladá s citom. Druhá polovica sa už trošku naťahuje a smeruje do očakávaných vôd, z poskytnutých náznakov sami tipujete pár koncov, čo by sa asi mohlo stať. Niektorí sa trafia presne, iní tesne vedľa, a hoci finiš je sčasti očakávaný (aj kompozíciou scén), cesta k nemu je výborná. Vybrané pasáže trvajú dlho a presne toľko priestoru si zaslúžia. Je tu menší paradox: niekedy by ste uvítali lepší strih a inokedy pridali ešte viac stopáže, lebo film pôsobí miestami skratkovito. No celkovo ubieha 135 minút dosť rýchlo.

Je však obdivuhodné vidieť taký silný režisérsky debut. Cooper vás dostane v každej koncertnej scéne, ktorá na obrovskom plátne s Dolby Atmos vytvára neskutočne sugestívnu atmosféru – repráky revú, vy ste na samotnom pódiu i v backstagei, užívate si každé číslo tak, že ani nedýchate. Nástup Lady Gaga do jednej z najsilnejších piesní (Shallows už mnohí počuli stokrát) nejednej diváčke vtisne slzu do očí a neskoršie momenty ukazujú ako sa spoľahlivo Bradley pohybuje v šoubiznise i zákulisí. Sú tu smutné momenty starnúceho rockera bojujúceho s depresiou a alkoholizmom, trpká príchuť očakávanej straty, nevyrovnané účty rezultujúce do dvoch vynikajúcich scén so Samom Elliottom vo vedľajšej roli. Akurát niektoré scény sú povedomé a ak čakáte niečo originálne, nevídané, treba trošku krotiť očakávania.

Zrodila sa hviezda Zrodila sa hviezda

A sú tu fantastické piesne. Ubolené, lovesongy, precítené, aj občas popové. Vznikli iba pre tento film, niekedy podobne ako v muzikáli vypovedajú viac o hrdinoch a ich duševnom rozpoložení, takže nie sú iba povinnou výplňou. Bradley Cooper si ich odspieval sám, čo len dokresľuje jeho oscarový výkon. Že Lady Gaga berie väčšinu šou, to očakávate automaticky, lebo spevácky si sóla utiahne ako málokto. No aj ich duetá sú mimoriadne presvedčivé, aj krásne snímané. Niekedy možno už na istotu (finále), ale pár prestrihov vyšlo Cooperovi výborne. Plus treba pochváliť kameru neustále sledujúcu svojich hrdinov.

Zrodila sa hviezda je režisérsky debut ako lusk. Bradley Cooper ako herec, scenárista, režisér, spevák a producent vyráža do oscarovej sezóny s páčivým filmom, ktorý nás berie na vzrušujúcu uveriteľnú cestu dua, ktoré spája hudba i vnútorný boj. Mnohí budú chváliť Lady Gaga ako objav roka a skvele spievajúcu herečku, čo stopercentne sedí. No to, že sa dokázal Bradley Cooper katapultovať z pozície herca a sám si naordinoval katarziu z minulosti do postu Jacksona Mainea a z malej Ally vytvorí veľkú star, to je chvályhodný počin.

Hviezdy sa zrodili dve: jedna herecká (Lady Gaga nemá oscarovú nomináciu istú, ale ako by pozdvihla sledovanosť!) a jedna komplexná (ak Bradley Cooper bude žať nominácie okrem hereckej, nebuďte prekvapení).

A Star Is Born (USA, 2018, 135 min.)
Réžia: Bradley Cooper. Scenár: Eric Roth, Bradley Cooper, Will Fetters. Hrajú: Lady Gaga, Bradley Cooper, Sam Elliott, Andrew Dice Clay, Rafi Gavron, Anthony Ramos, Dave Chappelle...

autor Michal Korec 6.10.2018