HALLOWEEN

HALLOWEEN

6.0

Toto je jedenásty diel série a trvalo jej 29 rokov, aby nová časť mala premiéru v októbri, teda presne tam, kam tematicky patrí. Opäť má nového režiséra (David Gordon Green doteraz nakrútil všeličo možné vrátane huličskej komédie) a rezolútne si povedala, že vyhodí všetkých deväť doterajších pokračovaní a teraz nadviaže pekne-krásne na rok 1978 a posunie nás rovno o štyri dekády vpred.

Takže vitajte v roku 2018, Laurie Strode má takmer 60 rokov, žije zabarikádovaná vo svojej haciende, za sebou má ťažký život s nedostatočnou výchovou svojich dcér (aspoň tak to ony vnímajú) a stále sa upína na deň, kedy sa možno Michael Myers dostane preč zo sanatória. Akurát za ním prišla dvojica Aaron a Dana, ktorí si chceli natočiť poriadny podcast, no nedostali z neho vlastne nič, hoci ho štengrovali aj pomocou jeho známej masky. Dvojica mladých ľudí navštívi aj Laurie, ktorá im veľa nepovie. Celá mela začne v momente, keď autobus prevážajúci pacientov zo sanatória do iného ústavu havaruje, Michael Myers je opäť slobodný a na druhý deň, 31. októbra sa môže jeho nové vraždenie v čase sviatku duchov a kostýmov prejaviť naplno.

Viacerí diváci zatracujú mnohé pokračovania Halloweenu a v tomto smere som na ich strane. S výnimkou Halloween: H20 sa nenatočilo za celý čas nič zaujímavé, dvojica filmov od Roba Zombieho ma nechala úplne chladným a ruku na srdce, žáner slasher ponúkol veľa lepších kúskov vrátane Vreskotu. Preto sa tá šanca nadviazať na pôvodný Halloween, s dejovou líniou a celkovým vyznením vrátane atmosféry, zdá ako takmer geniálna. Prvé reakcie z Toronta boli nadšené, vlastné očakávania patrične nabudené a...

...na rozdiel od iných kritikov či divákov sa u mňa entuziastický pocit nedostavil. Prvý akt s návštevou Michaela Myersa v ústave, predstavenie jeho doktora a snaha o psychologickú sondu do jeho života (veď koľkí už roky tvrdia, že ide o čisté zlo v čírej podobe alebo vyslanca Pekla) sú veľmi dobré elementy. No keď stretneme Laurie Strode po prvý raz, nádeje rýchlo opadnú. Z Laurie je troska a niektorým divákom jej bude ľúto, no keď sa pozrie na rodinku na čele s nie dobre obsadenou dcérou (Judy Greer), šanca na zisk sympatií je veľmi nízka. A to je problém, pretože v prvej polovici filmu si potrebujeme vytvoriť aj vzťah k potenciálnym obetiam, aby tá mordovačka nevyšumela do prázdna.

Halloween Halloween

Michael je teda vonku, kalendár prevráti stránku na 31.10 a začína očakávané besnenie. Zatiaľ čo niektoré horory si ctia určité pravidlá koho zabiť a koho nie, pri tomto Halloweene nič také neplatí – z Michaela je monotematická vraždiaca mašina, ktorá hluší takmer každého, okolo ktorého prejde, či ide o predavača na pumpe, niekoho z jeho návštev v sanatóriu alebo nejakú tetušu za oknom na ceste na predmestí. Možno si máme vysvetliť jeho non-stop vraždenie dlhoročnou absenciou a tým, že si chce pozdvihnúť počet obetí, no to je príliš slabá motivácia. Tak ako aj medzi fanúšikmi série zrejme už pominuli strážené čísla, koľko ľudí zabil Michael v ktorej časti a aký je aktuálny medzisúčet.

Samozrejme, atmosféra mestečka je veľmi dobrá, uveriteľná a keď príde scéna, kde má Michael zabiť aj opatrovateľku či jej priateľa, tak sme tematicky takmer v roku 1978 a všetko funguje. Lenže podobných scén je málo – občas príde vtipný moment, keď deti obdivujú Michaelov kostým či práca s prostredím. No okrem nich všetko pôsobí síce ako pred 40 rokmi a dejovo o nič iné nejde, ale na dnešné pomery je to málo. Už nestačí iba pustiť známy hudobný motív a pokračovať vo vraždách, chcelo by to čosi viac. Áno, sú tu patrične brutálne vraždy a občas preblysne pri nich aj dobrý nápad, ale to je všetko.

Halloween Halloween

Nápadov na oživenie je tu viac. Napríklad Michaelov doktor Ranbir Sartain je ním taký posadnutý, že by sa radšej postavil na jeho stranu ako k polícii. Alebo že vo finále dočkáme celkom zručne natočenej scény nábehu Michaela na Laurinu haciendu, aby nastala poriadna mela. Ak niekto tipuje, že sa spoja všetky tri generácie (babka Laurie, mama, vnučka) proti nemu, je to tak. Zároveň aj finále trpí pomalým strihom, dlhými zábermi a hoci napätie i dobrý efekt vám nedovolia spať, celkový dojem je už dávno rozpačitý.

Autori stavili na to, že ak berú old-school prístup, pôvodného hrdinu, jeho motív a atmosféru a navrubujú všetko do dnešného diania, môže to fungovať. A ono to funguje – ako ďalšie pokračovanie, určite lepšie ako tony ostatných, no žáner sa už posunul ďalej a toto je skôr také obzeranie, ako by vám niekto vytiahol film z konca 70. rokov. Ak na niečo také máte chuť, Halloween si užijete. My ostatní, zmlsaní časom a kopou iných hororov, už menej.

Halloween (USA, 2018, 106 min.)
Réžia: David Gordon Green. Scenár: David Gordon Green, Danny McBride, Jeff Fradley. Hrajú: Jamie Lee Curtis, Judy Greer, Andi Matichak, James Jude Courtney, Nick Castle...

autor Michal Korec 21.10.2018