VDOVY

VDOVY

9.0

Očakávania pre Vdovy sú vysoké: Steve McQueen nič nenakrútil už päť rokov, od 12 rokov otrokom. A Gillian Flynn známa scenárom pre Stratené dievča dlho nič neadaptovala. Viola Davis takmer nikdy vo filme výkonom nesklame. Takže prvotné vklady majú top kvalitu a... výsledok nesklamal, je to jeden z najlepších filmov jesene a rysuje sa tu možno aj pár oscarových nominácií, ak sezóna dovolí...

Fantastická je už prvá sekvencia, kde McQueen strihá dynamickú lúpež s naháňačkami či streľbou so skôr pokojnými až intímnymi momentmi. Všetko na plátne výrazne vyniká – rachot a streľba v tmavej noci i lahodné ráno v bielej posteli. Je to kontrast ako hrom a nastavuje divákovi všetko potrebné. Lúpež sa zvrtne, stratia sa milióny dolárov, ženy prídu o mužov (každá žije v iných podmienkach, ale strata doľahne na všetky) a pred jednou z nich je neľahká situácia: nejaký chlapík u nej búcha na dvere a tvrdí, že mu má splatiť dva milióny dolárov. A tak sa rozhodne kontaktovať ostatné a presvedčiť ich konať.

Paralelne s týmto údelom sledujeme zdanlivo nesúvisiaci volebný súboj o jednu mestskú štvrť. Mladý syn tatka starostu má bojovať o lokalitu, kde sú bežní ľudkovia a väčšiu šancu by mohol mať už černoch Jamal Manning.

Sú to dve zdanlivo nesúvisiace línie: nevydarená lúpež a trúchliace vdovy, čo musia konať. A politické ambície, kde sa mieša férový boj s podpásovkami, rasizmom a naoko mierovými dialógmi. No Gillian Flynn adaptuje knihu tak zdatne, že vás dostane a servíruje množstvo nečakaných momentov. Už dlho sa mi nestalo, aby som uznanlivo prikyvoval po celý čas alebo sa úplne strhol, pretože v jednej scéne sa stane niečo, čo absolútne nečakáte. Podobných bodov má scenár 7-8, a to si Gillan šetrí wow momenty, ktoré vás nútia na scenár nazerať inak. Kvalita je vysoká, takmer na úrovni Strateného dievčaťa.

Aj Steve McQueen sa parádne činí a prispieva k nepredvídateľnému sledovaniu. Drsné, nečakané scény patria k jeho štýlu, no zatiaľ čo 12 rokov otrokov mal o 5 minút viac a miestami sa dosť vliekol, strih i tempo Vdov je na inej úrovni. Prakticky tu nenaďabíte na hluchú pasáž a jedinou výčitkou môže byť relatívne rýchly finiš, možno by niektorí ešte natiahli epilóg alebo ešte niečo dodali, no tak ako britko nám McQueen všetko predstavuje, tak umne dokáže celý ansámbl potiahnuť aj do konca.

Vdovy Vdovy

Všetko medzi tým mu náramne pasuje a hrá sa so skákaním medzi dvomi líniami, neskorším prepínaním a nejedným výborným flashbackom. Dianie sa tu spája cez rozličné témy, predmety či momenty, treba byť pozorný, aby ste vedeli, prečo hrdinka niečo pochopí skôr ako polovica kinosály a na čo asi nepríde takmer nikto. To, ako do seba udalosti zapadnú, je veľmi umne zložené.

Veľkou devízou je napätie, ktoré prichádza v scénach, kde ho nečakáte. A zase naopak, zdanlivo napätá scéna môže prepuknúť v strieľačku. Zdráham sa označiť Vdovy ako potenciálne akčný oscarový film, no asi má k nemu najbližšie, hoci to nie je masívny blockbuster, ale skôr inteligentná krimidráma, niekde na úrovni Neľútostného súboja resp. Horlivosti. Takému zameraniu sa prispôsobil aj Hans Zimmer, jeho hudba je nečakane nenápadná, napínavá, pekne si vyhráva v pozadí a zvyšuje tenziu.

Výborne je vystihnuté správanie hrdiniek, ktoré sa postupne mení. Vďačiť môžeme parádnemu castingu, ktorý servíruje lahôdky: Viola Davis je znamenitá, niektoré jej momenty precitnutia po ťažkých scénach sa vám zapíšu do pamätí. Je krehkým lídrom skupiny, kde paradoxne Michelle Rodriguez skôr nahráva a bojuje za deti.

Vdovy Vdovy

A najväčšie prekvapenie: Elizabeth Debicki meria 188 cm, ale jej rola poľskej slečny v trabloch a vybrané chvíle patria k úplnej špičke. Jej hrdinku veríte, aj potrebné obety, táto Francúzka má pred sebou fajn kariéru. A určite nezabúdame na mužov, kde sa nečakane vyšvihol Daniel Kaluuya ako malý veľký hajzel, ktorý pripomína niektoré akty Joea Pesciho v Kasíne a iných eposoch.

Vdovy sa vydarili. V tohtoročnej sezóne ocenení to budú mať ťažké, ale určite pozbierajú pár nominácií pre Violu Davis, adaptovaný scenár a čosi sa ujde aj Hansovi Zimmerovi za hudbu a Joe Walkerovi za strih. A možno motyka niekde vystrelí pre Daniela Kaluuyu... Krimi roka? Možno aj áno.

Widows (UK/USA, 2018, 129 min.)
Réžia: Steve McQueen. Scenár: Gillian Flynn, Steve McQueen, Lynda La Plante. Hrajú: Viola Davis, Michelle Rodriguez, Elizabeth Debicki, Alejandro Verdin, Robert Duvall, Colin Farrell...

autor Michal Korec 3.12.2018