CAPTAIN MARVEL

CAPTAIN MARVEL

7.0

Captain Marvel je už dvadsiata prvá marvelovka a zároveň dobrá pripomienka, kam sme sa za 11 rokov dostali. Marvelovky majú pre seba vyhradený vlastný subžáner a mnohí si myslia, že vznikajú podľa rovnakej mustry. A nejde len o záverečné scény či pomrkávanie na minulé filmy. Niektorí diváci majú pri posledných kúskoch pocit, že každý origin film veľmi dobre začne a potom skĺzne do zhodnej šablóny – Doctor Strange je posledným príkladom a Captain Marvel pôsobí podobne.

Pre borcov z Disney má predstavovať Captain Marvel podobný ošiaľ ako vlani Čierny panter – akurát namiesto Afroameričanov, na dôležitých postoch nájdeme teraz ženy. Réžia, scenár, strih, casting, kostýmy, hudba, produkcia a aj samotná voľba protagonistu. Toto je komiks so ženskou hrdinkou (a recenzia vzniká symbolicky na MDŽ), ktorý chce urobiť dieru do sveta – akurát si treba uvedomiť, že femme ošiaľ sme už zažili aj pri Wonder Woman a to bol iný hit. (Opomeňme na chvíľu, že tu boli aj komiksy kalibru CatwomanElektra.)

Črtá sa nám kasový trhák a jeho dopad na kultúrne dianie je otázny, ale skromne si dovolím povedať, že repete po Čiernom panterovi v dámskom vydaní sa nečrtá. Svedčí o tom aj samotné hodnotenie, toto nie je film na 9/10. Hoci má intenzívny štart a jeho prvá polovica má veľa kvalitných scén, ktoré nám zahmlievajú pôvod hrdinky (okolo neho sa vedú dlhé dišputy až do neskorších fáz), neskôr sa zosunie do očakávanej sekvencie.

Mocná bojovníčka Vers z planéty Hala odchádza na nebezpečnú misiu, no končí na planéte C-53, alias Zemi v 90. rokoch minulého storočia. Tu sa stretáva s Nickom Furym a dozvie sa čosi o fungovaní vesmíru. Hľadá tu esenciálny predmet z minulosti, ktorý by mohol ovplyvniť aj prebiehajúci konflikt medzi dvomi rasami a... popritom sa jej stále vynárajú spomienky, ako by na tejto planéte už bola. Deja vu alebo čosi viac?

Captain Marvel Captain Marvel

Odkrývanie identity Carol Danvers je zrejme tou najlepšou súčasťou filmu, lebo v scenári umožní viacero ráz prehodiť výhybku a dať nám nových chrobákov do hlavy. Dlhý čas ju nevieme čítať – na jednej strane skrýva superschopnosti, na druhej stále niečo trénuje. Na Zemi má ohromnú moc, niekde môže driemať i zraniteľnosť. A veľa nám nepomáha ani okolie – keď uvidíme Nicka Furyho, tipujeme, že asi bude na jeho strane a čo ďalší? Na prevracanie kabátov u vedľajších postáv sa treba pripraviť – počas sledovania je celkom zábavné, ale inak na konci pochopíte, že ide o tradičnú rošádu, akurát sa tu troška zamenili spojenci s nepriateľmi. Nadväzovanie kamarátstiev či vzťahov s pozemšťanmi má chvíľu svoje čaro, ale až tak veľa sa tu autori nesnažili...

Na to, že sa film odohráva v 90. rokoch, sa tu využilo pár pesničiek (ale za Nirvanu, či No Doubt - palec hore!), troška módy (rifle, kožené bundy a flanelka) a telefónne búdky či pagery fičia naplno. Ale inak nič nevídané a celkovo „nineties“ pôsobia skôr ako marketingové lákadlo. (Väčšia sranda je virálne video ako by vyzerali Avengers v 90. rokoch.) A možno aj ten soundtrack sa dal ešte lepšie využiť, lebo zatiaľ čo songy sú fajn, celá orchestrálna hudba sa potáca niekde medzi inšpiráciou z Trona a bežným komiksovým búchaním. Zaberá ako funkčná zložka a miestami vyčaruje spokojnosť, ale pamätné motívy či melódie budete hľadať márne.

Captain Marvel Captain Marvel

Kto príde na akčné scény, dočká sa viacerých štýlov. Sú tu mimozemské sekvencie (vyzerajú dobre, klasický Marvel), pár solídnych akcií na Zemi (naháňačka ako z 90. rokov je zrejme najlepšia), v druhej polovici akčná letka či poriadny výlet do vesmíru, kde už čakáte Supermana z DC univerza. Jedna vec je istá – Captain Marvel je veľmi silná postava a bude zaujímavé sledovať ako s ňou budú pracovať štvrtí Avengers, určite sa im hodí. Formálna stránka pri 150-miliónovom rozpočte ide na istotu – pokiaľ si budete vyberať, kde film vidieť, treba skočiť do IMAX, kde sa nádherne striedajú plné IMAX sekvencie v 1,90:1 formáte (zväčša treskúce akcie) s klasikou. Dokonca je tu aj jeden krásny efekt, ako sa plátno z 1,9 zúži na 2,35, opak známeho triku.

A napokon tu máme oscarovú Brie Larson. Azda ona sama zosobňuje finálne hodnotenie, ktoré sa drží pekne nad priemerom, ale vyššie nedokáže vyletieť (ani na úroveň Gal Gadot). Je vtipná, odhodlaná, ale nemá ostrú iskru, ako by mnohí očakávali. Hľadá sa, ale neprerazí. Lepší je omladený SLJ či Ben Mendelsohn v inej roli, ako bežne hráva. Captain Marvel dostala dobrý origin film, no tento rok slúži skôr ako predkrm pred Endgame.

Captain Marvel (USA, 2018, 124 min.)
Réžia: Anna Boden, Ryan Fleck. Scenár: Anna Boden, Ryan Fleck, Geneva Robertson-Dworet. Hrajú: Brie Larson, Samuel L. Jackson, Ben Mendelsohn, Jude Law, Annette Bening, Lashana Lynch, Clark Gregg ...

autor Michal Korec 8.3.2019