Kino recenzia > Colette: Príbeh vášne
Once Upon a Time in Hollywood
Yao
Long Shot
Chvilky

COLETTE: PRÍBEH VÁŠNE

Prelom 19. a 20. storočia bol epochou pokrokových myšlienkových prúdov, veľkých umeleckých osobností, búrania mýtov i odhadzovania zábran. V mužskom svete nič zvláštne ...

Prelom 19. a 20. storočia bol epochou pokrokových myšlienkových prúdov, veľkých umeleckých osobností, búrania mýtov i odhadzovania zábran. V mužskom svete nič zvláštne, no v tom ženskom stále len málo pravdepodobné. Zošnurované nielen v korzetoch, ale aj v tradičných predstavách sa im však pomaly začínajú rozširovať horizonty. Fin de siècle znamenal veľa pre všetkých slobodne zmýšľajúcich jedincov a dal im krídla.

Colette bola jednou z nich. Mladej vidiečanke sa podarilo vymaniť z púť genderovej nerovnosti nielen vďaka svojmu spisovateľskému talentu, ale aj veľkej guráži. Vystúpila z tieňa svojho o 14 rokov staršieho manžela a „našla svoj hlas“. Svoje životné krédo túžila odovzdávať ďalej prostredníctvom románov vydávaných pod menom jej bohémskeho muža. To sa jej však mohlo podariť len v prípade, že sa svet dozvie o skutočnom autorstve diel, ktoré sa stali fenoménom a ovplyvnili súdobú spoločnosť.

Claudine, hrdinka jej románov, vyplnila medzeru na literárnom trhu a svojou na tú dobu otvorenosťou v intimite a v sexe šokovala a zároveň pritiahla pozornosťou mladých žien bažiacich po ľahkých vzťahových pikantériách. Cenenou pridanou hodnotou bola odvaha načrieť do vlastného života a vytiahnuť z neho inšpiratívne momenty. A hoci bola jednoduchou dievčinou bez vena a akademického vzdelania, do ktorej sa zamiloval parížsky bohém, mala čo povedať a vyčlenila sa z davu. Navyše jej príbehy neskĺzli do lacného prvoplánového gýča, práve naopak, pýšili sa aj literárnou hodnotou.

Z dedinčanky Sidonie-Gabrielle sa pod vplyvom spoločnosti, v ktorej sa pohybovala, čoskoro takisto stala voľnomyšlienkarka otvorená neviazanému a živelnému spôsobu života. Celý tento prerod sa pokúša zachytiť britsko-americká snímka Colette: Príbeh vášne v hlavnej úlohe s Keirou Knightley. A celkom sa jej to darí. Napriek tomu, že vykresľuje odvahu pokrokovo zmýšľajúcej feministky, tvorcom odvaha chýba. Zachytávajú síce najvzrušujúcejšie a najškandalóznejšie momenty z jej života, no spôsob, akým to robia, je úplne štandardný bez využitia možnosti formálneho či štrukturálneho vybočenia.

A tak sa stal ľahko interpretovateľným kúskom bez výrazných, zapamätateľných sekvencií, aj keď ich zobrazuje. Pestrý a inšpiratívny osud osobnosti tápe v jednoduchom prevedení. Ani briskné a zväčša duchaplné dialógy nevyplnia medzery spracovania uviaznutého v konvenciách životopisného filmu. Veľká škoda, že ho okrem zaujímavého objektu nič neodlišuje od noriem žánru. A pritom by si to naozaj zaslúžil.

Okrem hrdinky nič vo filme neprekračuje hranice a všetky vyjadrovacie postupy sa držia v mantineloch ľahkej čitateľnosti bez zásadnejších presahov. Všetko síce dobre plynie, zapadá do mozaiky filmovej biografie, šťavnatému príbehu však akosi chýba šťava. Keira Knightley hrá ako vždy dobre a skvele fungujú aj ostatní protagonisti, najmä výborný Dominic West v postave jej narcistického manžela Willyho. Na výnimočný filmový zážitok to ani zďaleka nestačí.

Colette: Príbeh vášeň je naozaj príbehom plným vášne, no paradoxne aj filmom bez vášne. Neurazí, nenadchne, ale zato predstaví inšpiratívny osud ženy prekračujúcej normy správania aj limity umeleckej tvorby. A vďaka tomu je nadčasový a má čo ponúknuť aj súčasnému divákovi.

Colette (USA, 2018, 111 min.)
Réžia: Wash Westmoreland. Scenár: Richard Glatzer, Wash Westmoreland, Rebecca Lenkiewicz. Hrajú: Keira Knightley, Dominic West, Eleanor Tomlinson, Fiona Shaw, Eleanor Tomlinson ...

2019-03-1212.3.2019 | Barbora Bačíková