HELLBOY

HELLBOY

4.0

Idea urobiť ďalšieho Hellboya nie je zlá. Komiks v sebe určite skrýva dobré nápady a keď sa ich ujme šikovný režisér s citom, môže vzniknúť fajn film. Dva diely od Guillerma del Tora sú v komiksovom žánri 21. storočia iné popri Marvel a DC produkcii, a zároveň temné, zábavné, s osobitým vizuálom.

Neil Marshall (Doomsday, The Descent, Dog Soldiers) reštartuje sériu v inom duchu. Dostal iných hercov, vykoledoval si aj R-kovú prístupnosť, čo u fanúšikov určite vzbudzuje nemalé očakávania a s viac ako 10-ročným odstupom, môže len dúfať, že už diváci zabudli na del Torove filmy. Už jeho prológ pretiahnutý viac filtrami, ako oba filmy 300, rýchlo načrtne, s akým filmom máme dočinenia: vážny hlas počas uvádzania scény nadáva a robí si tvrďácku srandu, keď sa má stať niečo osudové, sekajú sa ruky a prýšti krv do vzduchu, využije sa mytológia kráľa Artuša a Excalibur, aby sme sa mohli posunúť o 1.500 rokov ďalej a tušili, čo sa stane.

Krvavá kráľovná v podtitulku v podaní Milly Jovovich je hlavná záporáčka a sčasti má potenciál. Smäd po moci po dlhých storočiach, šanca lákať Hellboya na svoju stranu a dať mu možnosť vyniknúť vo svete, ktorý ho tak úplne neprijal medzi seba. To sú celkom silné motívy, ktoré by mohli postavy posunúť do iného svetla a Hellboy by mohol lavírovať medzi dobrom a zlom. Je škoda, že nie sú rozpracované ešte viac – Neil Marshall si stanovil priority úplne inde a od prvých akčných scén nám to dá pocítiť.

Hellboy Hellboy

Nástup Hellboya v mexickej Tijuane, kam ide vyzdvihnúť parťáka, nám má ukázať jeho postavu v plnej kráse – a príde sklamanie v dvojakom smere. Podľa očakávaní, David Harbour nehrá márne, ale na prvú verziu Rona Perlmana sa skrátka nechytá: hlasom, gestami, celkovým vystupovaním, je to lacnejší klon. A zároveň nám scéna ukáže, na čom chce stavať nový Hellboy: prázdne efektné súboje, rany, ku koncu drastický finiš s veľkou mierou brutality. OK, po 10 minútach si môžete byť istí, že je to neprístupný film a otázne je, či náhodou u nás nebudú niektorí diváci namietať, že aj 15+ je málo...

Maximálna miera brutality sa využíva prakticky vo všetkých akčných scénach. Usekávajú sa končatiny, rozsekávajú hlavy a vo finále sa nabodávajú ľudské telá, trhajú vo vzduchu napoly, skalpujú, v hlavách sa pozeráte na mozgové závity a už v polovici filmu budú mať niektorí z vytiahnutých čriev aj migrénu. Do toho sú tu slizké bozky Baby Jagy (inak nie márna scéna s domom na stračích nôžkach!). Akurát sex sa tu neservíruje takmer vôbec, ostali skôr iba brutálne krvavé hody.

Hellboy Hellboy

Medzitým sa Hellboy rýchlo dostáva do Anglicka, kde sa odohráva väčšina filmu a postupne skáče medzi scénami centrály, lúky (mastí sa tu s tromi obrami), katedrály sv. Paula, kopca s krvavou kráľovnou (pod ktorým efektne vyrástol supermarket). Hellboy je síce samotár, ale zliepa sa mu zo scén akýsi tím, kde si hodinu nemôžete byť istí, či mu ostatní idú po krku, alebo mu budú pomáhať (štandardnou súčasťou je snaha zahlušiť ho aspoň brokovnicou). Po hodine budete mať týchto kvázizvratov už dosť a otrepaná je aj postava tatka, ktorého síce solídne hrá Ian McShane a aj pri ňom máte pocit, že vlastne hrá tú istú postavu ako v sérii John Wick (vrchol je, keď dostanete pri Hellboyovi trailer na trojku a McShanea vidíte stále).

Hellboy chce mať síce veľa postáv, miest, efektné flashbacky alebo vízie (tá pekelná s jeho vládou alebo prestrih do roka 1992 sú celkom dobré), ale všetka snaha sa úplne stráca v prevahe digitálnych trikov, kde máte pocit, že polovica ani nesedí, je kľúčovaná na poslednú chvíľu a nemá dokonca ani gradáciu. To je dvojnásobná škoda pri finále s ničením Londýna, kde sa zo zeme vyplazia fakt hnusné kreatúry.

Hellboy Hellboy

Žiaľ, napriek všetkej snahe o bohatosť, film sklame. Chce byť tvrdý, mať super vtipy na všetko, ale vy sa na nich žiaľ, veľmi nenasmejete a vyšumia skôr do prázdna. Akcie je dosť, ale otupí vás rýchlo. So starým Hellboyom má spoločné málo – ale s Resident Evil si môže podať ruku. Ak vás tá séria bavila, nový Hellboy je práve pre vás.

Hellboy (USA, 2019, 120 min.)
Réžia: Neil Marshall. Scenár: Andrew Cosby, Mike Mignola. Hrajú: David Harbour, Milla Jovovich, Ian McShane, Sasha Lane, Penelope Mitchell, Mario de la Rosa, Michael Heath, Alistair Petrie ...

autor Michal Korec 11.4.2019